Travlt år og rekordresultat i Sparekassen Kronjylland

Nye kunder, nye afdelinger og ny digital bank er blot tre elementer i Sparekassen Kronjyllands 2021.
Adm. direktør Klaus Skjødt præsenterer i dag det bedste resultat i Sparekassen Kronjyllands historie.

De seneste 10 år har Sparekassen Kronjylland mere end fordoblet sit kundeantal og har afdelinger i store dele i landet efter blandt andet at have åbne 11 nye afdelinger. Regnskabet for 2021 viser, at væksten fortsætter med både nye kunder og en række nye tiltag. Samtidig er resultatet før skat med 509 millioner kroner det bedste i Sparekassens 192-årige historie og næsten en fordobling i forhold til året før.

- Ligesom landets øvrige pengeinstitutter har vi naturligvis mærket den store aktivitet på boligmarkedet, som er en væsentlig årsag til resultatet. Derudover har vi på trods af corona fået mange nye både privat – og erhvervskunder, ligesom vi ifølge EPSI fortsat har de mest tilfredse kunder. Det er positivt, at vi har formået at være tæt på og relevante i forhold til både nuværende og potentielle kunder i et år præget af corona, fortæller adm. direktør Klaus Skjødt.

Rekord i bolighandler

Sparekassen Kronjyllands udlån er i løbet af året steget med otte procent, og det har samtidig været det år, hvor den har været involveret i flest bolighandler nogensinde.

- Det vidner om den travlhed, der har været. I hele corona-perioden har vi haft fokus på at være tilgængelige og tæt på vores kunder, så vi hurtigt har kunne hjælpe dem med deres drømme eller give dem økonomisk tryghed, hvis de har været usikre i forbindelse med eksempelvis nedlukningerne. Det har kunderne taget godt imod, selv om mængden af opgaver i kombination med coronasmitte og hjemmeisolation har testet organisationen. Her har medarbejderne været meget fleksible, og vi har formået at hjælpe hinanden på kryds og tværs af afdelinger. Det glæder vi os til at bygge videre på, nu hvor corona-situationen forhåbentlig nærmer sig en normalisering, siger Klaus Skjødt.

Nye afdelinger

Det med at bygge videre har gennem hele historien været naturligt for Sparekassen Kronjylland, der begyndte i Randers, men i dag har afdelinger i store dele af landet. I 2021 blev der blandt andet åbnet nye afdelinger i Roskilde og København K., ligesom der blev lanceret en ny digital bank, KRON.

- Vi skal hele tiden udvikle os, så vi er relevante for kunderne. Fokus er i alle vores afdelinger og den digitale bank på relationer. KRON er det eneste digitale tilbud på markedet, hvor du stadig har din egen personlige rådgiver, og den kombination vil være attraktiv for mange, vurderer Klaus Skjødt om den digitale bank, der åbnede i december.

Fokus på bæredygtighed

Klaus Skjødt præsenterede for nylig en opdateret udgave af Sparekassen Kronjyllands strategi for alle medarbejderne, og her er der et særligt fokus på ESG og bæredygtighed.

- Allerede i dag gør vi mange ting – ikke mindst på det sociale område, hvor vi er involveret i en lang række initiativer både i Sparekassen og i de lokalområder, hvor vi har afdelinger. Der er dog ingen tvivl om, at vi kan gøre endnu mere på særligt klima- og miljødagsordenen. Vi er langt indenfor investeringsområdet, og har også grønne produkter på andre områder, men det er nødvendigt, at vi bliver endnu skarpere på, hvordan vi kan bidrage til den grønne omstilling, vi som samfund står overfor, mener Klaus Skjødt.

Sparekassen Kronjylland er aktuelt i gang med en kortlægning af CO2-udledning fra både egen forretning og udlånsporteføljen. Herefter vil der blive søsat tiltag, som kan gøre en reel forskel.

- Derudover har vi i strategien fortsat fuld fokus på at skabe tilfredse kunder og medarbejdere. Begge dele er en forudsætning for vores succes, fordi relationer betyder rigtigt meget for både os og kunderne, forklarer Klaus Skjødt.

Han glæder sig derfor også over, at Sparekassen Kronjylland i 2021 blev kåret til Danmarks bedste arbejdsplads for andet år i træk, og for tredje år i træk havde de mest tilfredse privatkunder i den mest anerkendte kundetilfredshedsundersøgelse i sektoren.

- Men de gode resultater kommer ikke af sig selv, og vi er meget bevidste om konstant at skulle være relevante for vores kunder. Det er også noget, vi kommer til at fokusere endnu mere på i den kommende strategiperiode, understreger Klaus Skjødt.

Inflation og usikker samfundsøkonomi

Sparekassen Kronjylland foretog i 2020 et ledelsesmæssigt skøn og nedskrev 279 millioner kroner til at imødegå tab i forbindelse med corona-pandemien. Det har dog vist sig, at kunderne har klaret sig væsentligt bedre end frygtet. Derfor tilbageførte Sparekassen Kronjylland i første halvår 30 millioner kroner af det oprindelige skøn.

- Der er stadig en stor usikkerhed om samfundsøkonomien, hvor vi også ser stigende inflation og renter samt et pres på arbejdsmarkedet. Derudover er der stadig en række virksomheder, som mærker eftervirkninger af corona-nedlukninger med videre. Derfor har vi i andet halvår fastholdt et ledelsesmæssigt skøn på 249 millioner kroner. Samtidig har vi et meget stærkt kapital- og likviditetsgrundlag, der gør, at vi uanset udviklingen står særdeles solidt, fortæller Klaus Skjødt.

Adm. direktør Klaus Skjødt via 89 12 24 13