Transportministeriet bruger for lang tid på at behandle aktindsigtssager
Sagsbehandlingstiden for aktindsigtssager i Transportministeriet er steget markant, viser en ny undersøgelse fra Folketingets Ombudsmand.
Hvor ministeriet i 2021 brugte i gennemsnit cirka 12 arbejdsdage på at behandle aktindsigtsanmodninger efter offentlighedsloven, tog det cirka 23 arbejdsdage i 2022. Og hvad angår aktindsigtssager efter miljøoplysningsloven, var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i samme periode steget fra cirka 29 arbejdsdage til cirka 58.
Også i forhold til ministeriets behandling af klagesager har der været en negativ udvikling. Her var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid inden for offentlighedsloven steget fra cirka 45 arbejdsdage i 2021 til cirka 68 arbejdsdage sidste år. Ingen af klagesagerne blev i 2022 afsluttet inden for den frist på 20 arbejdsdage, der er offentlighedslovens udgangspunkt.
Ved årsskiftet til i år havde ministeriet desuden en række verserende sager efter både offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, der allerede havde været længe under behandling. I de verserende aktindsigtsanmodninger var den gennemsnitlige foreløbige sagsbehandlingstid cirka 67 arbejdsdage, og i klagesagerne var den cirka 178 arbejdsdage. En stor del af de verserende sager vil dermed også ende med at have haft en sagsbehandlingstid, der er væsentligt længere end de frister, der er forudsat i lovgivningen.
”Jeg må konstatere, at Transportministeriet fortsat har store udfordringer med sagsbehandlingstiden i aktindsigtssager inden for både offentlighedsloven og miljøoplysningsloven – og at det går den forkerte vej. Det finder jeg meget beklageligt”, siger Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.
Transportministeriet forklarer, at stigningen i sagsbehandlingstiderne primært skyldes et efterslæb fra 1. halvår af 2022, hvor det kontor, der behandler aktindsigtssager, var underbemandet på grund af ledige stillinger. Ministeriet har i en periode trukket på ressourcer fra andre kontorer og forventer, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid bliver væsentligt forbedret i år.
Ombudsmanden har bedt ministeriet om en ny status for behandlingen af aktindsigtssager efter 1. halvår i år.
FAKTA
OFFENTLIGHEDSLOVENS REGLER
- Af offentlighedsloven fremgår følgende om sagsbehandlingstiden, når der anmodes om aktindsigt: ”Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.”
- Det følger af forarbejderne til loven, at de mest omfattende eller komplicerede sager skal tilstræbes at være færdigbehandlet inden for 40 arbejdsdage.
- Af offentlighedsloven fremgår desuden følgende om sagsbehandlingstiden i klagesager vedrørende aktindsigt: ”Klageinstansen skal inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over en afgørelse om aktindsigt have færdigbehandlet klagen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet ikke er muligt.”
MILJØOPLYSNINGSLOVENS REGLER
- I miljøoplysningsloven er der fastsat følgende frister for sagsbehandlingstiden, når der anmodes om aktindsigt: ”Sager om aktindsigt skal under hensyntagen til en eventuel tidsfrist, som anføres af den, der har fremsat anmodningen, afgøres hurtigst muligt og senest 1 måned efter modtagelsen af anmodningen eller, hvis sagens omfang og komplekse karakter er af en sådan art, at fristen på 1 måned ikke kan overholdes, senest 2 måneder efter modtagelsen.”
Kontakter
Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, tlf. 42 47 50 91
Souschef Pernille Bjørnholk, tlf. 33 13 25 12
Information om Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder.
Følg pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Folketingets Ombudsmand
Kommuner kan ikke kræve, at borgere skal klage digitalt over parkeringsafgifter25.5.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Da en borger sendte en mail til Lyngby-Taarbæk Kommune for at klage over en parkeringsafgift, fik han et autosvar om, at klagen skulle indgives via en digital selvbetjeningsløsning på kommunens hjemmeside. Det samme fremgik af kommunens hjemmeside. Ombudsmanden rejste på den baggrund over for kommunen spørgsmål om grundlaget for et sådant krav. Under sagens behandling ændrede kommunen vejledningen på hjemmesiden, så det fremgik, at en klage over en parkeringsafgift enten skulle indgives via selvbetjeningsløsningen eller via mail. De krav kan kommunen imidlertid ikke stille. Ombudsmanden har i sagen udtalt, at borgerne – hvis der ikke i lovgivningen er fastsat særlige formkrav – må klage i den form, de selv ønsker, så længe kommunerne rent teknisk kan modtage klagen. ”Der er ikke i lovgivningen grundlag for at kræve, at klager over parkeringsafgifter skal indgives på en bestemt måde. Det offentliges vejledning skal selvsagt være retvisende. En kommune må derfor ikke give borgerne det in
SIRI ændrer digitalt ansøgningsskema efter ombudsmandsudtalelse15.5.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når en udlænding søger om opholdstilladelse i Danmark efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen, skal vedkommende benytte et digitalt ansøgningsskema på Styrelsen for International Rekruttering og Integrations (SIRI’s) hjemmeside. I skemaet skal ansøgeren blandt andet indtaste sit pasnummer og passets udløbsdato. Hvis felterne ikke udfyldes, kan skemaet ikke indsendes. Det er imidlertid ikke en betingelse for at få opholdstilladelse efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen, at man er i besiddelse af et gyldigt pas. Derfor bad ombudsmanden i marts i år SIRI om at sørge for, at også udlændinge uden et gyldigt pas har mulighed for at ansøge. SIRI har nu besluttet at ændre det digitale ansøgningsskema, som skal anvendes af udlændinge, der søger om opholdstilladelse i Danmark efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen. Ændringen betyder, at det fremover ikke vil være obligatorisk at indtaste pasnummer og oplysninger om passets udløbsdato i skemaet. Det vil hjælpe de udlændinge, der ønsker a
Pædagogiske tiltag på sikrede døgninstitutioner må ikke være for vidtgående27.4.2023 11:15:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med sine tilsynsbesøg på de sikrede døgninstitutioner Grenen og Koglen i Region Midtjylland rejste ombudsmanden en sag af egen drift for at få klarhed over, om institutionernes brug af visse pædagogiske tiltag var i overensstemmelse med voksenansvarsloven. Ombudsmandens undersøgelse konkluderer, at pædagogiske tiltag i form af pædagogiske udviklingsforløb og ”time out” kan tages i brug, når børn og unge overtræder visse regler i husordenen på en sikret døgninstitution. Det forudsætter dog, at der foretages en konkret og individuel vurdering, ligesom en række andre krav skal være opfyldt, herunder eksempelvis hvis der foretages en vis afsondring af børnene og de unge. Og der kan ikke stilles krav om, at børnene og de unge skal bruge en kaldeknap og afvente personalet, før de må forlade deres værelse i dagtimerne. ”Anbragte børn og unge skal mødes med omsorg og socialpædagogiske indsatser. Og de pædagogiske tiltag på de sikrede døgninstitutioner skal være i overensstemmelse
Ligebehandlingsnævnet ændrer praksis og afviser ikke længere sene klager26.4.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ligebehandlingsnævnet har gennem årene afvist at behandle en række klager over ulovlig forskelsbehandling, fordi borgerne efter nævnets opfattelse havde sendt deres klage til nævnet for sent til, at de kunne få godtgørelse. Nævnet tog altså kun stilling til, om borgernes eventuelle krav på godtgørelse var forældet eller bortfaldet, og ikke til, om de havde været udsat for ulovlig forskelsbehandling. De berørte borgere får nu mulighed for at få genoptaget deres sager og få nævnets stillingtagen til, om de har været udsat for ulovlig forskelsbehandling. Det sker, efter ombudsmanden stillede spørgsmål til nævnets afgørelse i en konkret sag fra Slagelse. Her havde nævnet afvist at behandle en klage over påstået ulovlig forskelsbehandling i en lokal skytteforening ud fra betragtninger om såkaldt ”retsfortabende passivitet”. Borgeren havde klaget til nævnet, ca. et år efter at borgeren mente at have været udsat for ulovlig forskelsbehandling. Ombudsmanden bad nævnet om at forklare baggrunden
Ombudsmanden undersøger sagsbehandlingstid på 9 år hos Skattestyrelsen20.4.2023 11:10:30 CEST | Pressemeddelelse
Skattestyrelsen har indtil videre været 9 år om at behandle en række sager om mulig tilbagebetaling af moms som følge af en EU-dom, der blev afsagt i marts 2014. På den baggrund indleder ombudsmanden nu en undersøgelse af styrelsens sagsbehandlingstid. ”Det er vigtigt, at sager både behandles ordentligt og ikke trækker unødigt ud. Jeg har derfor nu bedt Skattestyrelsen om at oplyse nærmere om baggrunden for den meget lange sagsbehandlingstid og om, hvornår sagerne kan forventes at være afsluttet”, siger Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger. Sagens baggrund EU-Domstolen afsagde i marts 2014 dom i en sag om momsfritagelse vedrørende forvaltning af investeringsforeninger. Efter dommen anmodede en række pensionskasser og deres leverandører Skattestyrelsen om tilbagebetaling af moms. Anmodningerne har genereret 925 sager hos styrelsen. Ved udgangen af februar 2022 havde styrelsen afsluttet 219 sager og taget 359 sager under behandling. I 347 sager var sagsbehandlingen ikke påbegyndt. Ombud
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum