Dansk Transport og Logistik

Transportministeren kan ikke flyve under radaren på grøn transportomstilling

Del

Til Altinget siger transportminister Benny Engelbrecht, at det må være transportbranchen der selv sætter kursen for hvilke teknologier, der skal satses på for at fremme den grønne omstilling. Men det er for nemt, fastslår Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør.

Adm. direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd
Adm. direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd

-Jeg er med på, at det ikke er nogen nem opgave at komme med de gode bud på fremtidens førende teknologier. Men klima-udfordringens ur tikker. Så transportministeren kan ikke bare flyve under radaren. Ser man på energibranchens omstilling, så var der siden 1990’erne en klar politisk prioritering. Det gjorde Danmark til et foregangsland, som vi kan være stolte af. Men den kom ikke af sig selv, og den blev realiseret, fordi man gennem politisk prioritering, afgiftsreguleringer og sikring af relevant infrastruktur, der kunne understøtte omlægningen af energisektoren. Den historiske erfaring kan man ikke skrive ud af ligningen, bare fordi man taler transport. Og hér er der brug for en retning, en tilpasset og meningsfuld afgiftsstruktur samt sikkerhed for bidrag til relevant infrastruktur for at komme i mål, siger Erik Østergaard.

Udstik en kurs

- Den politiske opgave er at omlægge afgifter og yde støtte for at fremme det grønne valg ved at gøre det økonomisk attraktivt. Vi ønsker ikke, at politikerne skal beslutte, hvad vognmændene præcis skal investere i og køre på. Men retning, sikkerhed for økonomi til infrastruktur, og derfor en afgiftsstruktur der fremmer dette – dét må være obligatorisk.

- Ministeren har da ret i, at det er svært at spå: Prisen på køretøjerne med fremtidens teknologi - både i anskaffelse og ved salg, bilernes driftsøkonomi – herunder rækkevidde og prisen inklusive afgifter på alternative brændstoffer, bilernes CO2-udledning, tankinfrastrukturens udbredelse og dækning i både DK og udlandet mm. er nogle af de mange ubekendte. Men hvis der ikke er udstukket en kurs – og ideelt én der er afstemt med, hvad man gør i nabolandene og EU, da vejtransport som bekendt er grænseoverskridende - kan alle havne ende med at være destinationen. Og det er jo åbenlyst uholdbart, hvis transporterhvervet skal bidrage til at nå 70-procentsmålsætningen.

Træf politiske valg

- Ministeren siger, at ”det der med at træffe politiske beslutninger om, hvad den vindende teknologi skal være, og ikke overlade det til den naturlige udvikling, det har vi ikke specielt gode erfaringer med”. Til dét må jeg sige: Det kan meget vel være. Men det er altså ikke Darwins lære om arternes udvikling, vi taler om. Det er en menneskestyret proces, hvor der skal træffes nogle politiske valg på baggrund af en kendt viden og eksperters bedste vurdering, og hvor staten uanset teknologivalg skal sikre sig, at afgiftsprovenuet ikke udvandes. Det adskiller sig ikke fra alt mulig anden politik, fortsætter Østergaard.

- Vi er helt indstillet på at bidrage til klimaambitionerne. Men vi kan ikke holde stirrekonkurrence, og udviklingen kommer ikke i gang, hvis ikke regeringen og folketingsflertallet går forrest – præcis som man gjorde med energisektoren for år tilbage, slutter Erik Østergaard.

Nøgleord

Kontakter

Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25

Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00

Billeder

Adm. direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd
Adm. direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd
Download

Information om Dansk Transport og Logistik

Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1270 København K

70 15 95 00http://dtl.eu/

 

Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.

 

Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik

Skift til alternative drivmidler vil koste milliarder for vognmandserhvervet28.5.2021 12:18:21 CEST | Pressemeddelelse

Hvis den tunge transport i Danmark i morgen skulle omstilles til at køre på alternative brændstoffer i stedet for på diesel, ville det koste branchen milliarder. DTL har regnet på, hvor meget mere hvert enkelt drivmiddel i givet fald ville koste mere end diesel. Selv i ”billigste” tilfælde – biogas – skal meromkostningen gøres op i milliarder – nærmere bestemt 3,8 milliarder kroner årligt stigende til svimlende 18 milliarder årligt, hvis bilerne skulle skifte til at køre på brint.

Vognmænd tilfredse med regeringens ønske om at afskaffe 11 kilo-regel for varebilstransport24.4.2021 21:45:29 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen udtrykker nu ønske om at afskaffe godskørselslovens 11 kilo-regel, der afgør, hvorvidt man må køre varevognskørsel for fremmed regning eller ej. Det vækker tilfredshed hos vognmændenes organisation DTL - Danske Vognmænd. Udmeldingen kommer kort efter, særligt pakketransportørerne har luftet deres utilfredshed med reglen i DTL-Magasinet DANSKE VOGNMÆND, der giver useriøse transportører en urimelig konkurrencefordel, og som er umulig for politiet at administrere og kontrollere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum