Transportbranchens kvinder inviteres til spændende netværksdag

Vær med på en spændende netværksdag for kvindelige chauffører og andre kvinder i vejgodstransportbranchen lørdag den 18. januar 2020. ITD står bag arrangementet, der er gratis, og hvor deltagerne kan møde blandt andet Le Mans-racerkører Christina Nielsen, standupkomikeren Ane Høgsberg og blive mere sund bag rattet.

ITD’s netværksdag er målrettet kvindelige chauffører, chaufførelever og andre kvinder i vejgodstransportbranchen, og på dagen sættes der fokus på de mange, dygtige kvinder, der sidder i lastbilerne og arbejder med andre opgaver i transport- og logistikbranchen.

Arrangementet finder sted den 18. januar 2020 på Kellers Park i Børkop, og det er gratis for alle deltagere. Bag netværksdagen står ITD, og formålet er at skabe et netværk, der kan bidrage til at tiltrække og fastholde kvinder i erhvervet.

Det er ingen hemmelighed, at der er forholdsvis få kvinder, der arbejder som chauffører og i transportbranchen i det hele taget. I ITD vil vi gerne opnå, at der bliver sat positivt fokus på at arbejde som kvinde i vores branche. Og det gør vi blandt andet ved at målrette et arrangement til kvinder og at sætte fokus på de gode kvindelige rollemodeller og skabe et værdifuldt netværk. Det er noget, som kvinderne i branchen selv efterlyser for at styrke fællesskabet, og dermed gøre faget endnu mere attraktivt også for kvinderne og dermed øge arbejdsudbuddet, siger Trine S. Plesner, der er chef for ITD Arbejdsmarked.

Netværksdagen byder på et varieret program med blandt Le Mans-racerkører Christina Nielsen med indlægget ”På toppen i en mandeverden – hvordan tackler man det som kvinde?”. Under overskriften ”Sund bag rattet” giver sundhedsekspert Michelle Kristensen gode råd om kost, sundhed og træning - og der bliver tid til lidt workout. AMU-Fyn viser, hvordan Virtual Reality-spil kan være med til at forhindre højresvingsulykker, standupkomikeren Ane Høgsberg kommer, og så er der andre overraskelser.

Målet er at fastholde kvinder, der allerede er i erhvervet, og at inspirere flere kvinder til at blive chauffører eller finde andre transportjob.

- Det her er et langt sejt træk for at gøre transportbranchen endnu mere attraktiv for kvinder. Men et sted skal vi begynde, og det her er et af de tiltag, ITD sætter i gang i forlængelse af de anbefalinger, som vores kvindepanel er kommet med. Senere kommer der flere initiativer for at gøre det endnu bedre at være kvinde i faget, siger Trine S. Plesner.

Hun opfordrer alle virksomheder til at dele invitationen med relevante medarbejdere i virksomheden, så de kender til netværksdagen.

Netværksdagens indhold:

• ”På toppen i en mandeverden – hvordan tackler man det som kvinde?”
  • Le Mans-racerkører Christina Nielsen fortæller om sin karriere og sine erfaringer
  • ”Sund bag rattet” - sundhedsekspert, iværksætter og foredragsholder Michelle Kristensen giver gode råd om kost, sundhed og træning – og der bliver tid til lidt workout
  • ”Ny teknologi og forebyggelse af ulykker” – AMU-Fyn viser, hvordan Virtual Reality-spil kan være med til at forhindre højresvingsulykker - og der bliver mulighed for selv at prøve det af med VR-briller
  • Standupkomikeren Ane Høgsberg slutter netværksdagen af