Transportbranchens kvinder inviteres til spændende netværksdag

Vær med på en spændende netværksdag for kvindelige chauffører og andre kvinder i vejgodstransportbranchen lørdag den 18. januar 2020. ITD står bag arrangementet, der er gratis, og hvor deltagerne kan møde blandt andet Le Mans-racerkører Christina Nielsen, standupkomikeren Ane Høgsberg og blive mere sund bag rattet.

ITD’s netværksdag er målrettet kvindelige chauffører, chaufførelever og andre kvinder i vejgodstransportbranchen, og på dagen sættes der fokus på de mange, dygtige kvinder, der sidder i lastbilerne og arbejder med andre opgaver i transport- og logistikbranchen.

Arrangementet finder sted den 18. januar 2020 på Kellers Park i Børkop, og det er gratis for alle deltagere. Bag netværksdagen står ITD, og formålet er at skabe et netværk, der kan bidrage til at tiltrække og fastholde kvinder i erhvervet.

Det er ingen hemmelighed, at der er forholdsvis få kvinder, der arbejder som chauffører og i transportbranchen i det hele taget. I ITD vil vi gerne opnå, at der bliver sat positivt fokus på at arbejde som kvinde i vores branche. Og det gør vi blandt andet ved at målrette et arrangement til kvinder og at sætte fokus på de gode kvindelige rollemodeller og skabe et værdifuldt netværk. Det er noget, som kvinderne i branchen selv efterlyser for at styrke fællesskabet, og dermed gøre faget endnu mere attraktivt også for kvinderne og dermed øge arbejdsudbuddet, siger Trine S. Plesner, der er chef for ITD Arbejdsmarked.

Netværksdagen byder på et varieret program med blandt Le Mans-racerkører Christina Nielsen med indlægget ”På toppen i en mandeverden – hvordan tackler man det som kvinde?”. Under overskriften ”Sund bag rattet” giver sundhedsekspert Michelle Kristensen gode råd om kost, sundhed og træning - og der bliver tid til lidt workout. AMU-Fyn viser, hvordan Virtual Reality-spil kan være med til at forhindre højresvingsulykker, standupkomikeren Ane Høgsberg kommer, og så er der andre overraskelser.

Målet er at fastholde kvinder, der allerede er i erhvervet, og at inspirere flere kvinder til at blive chauffører eller finde andre transportjob.

- Det her er et langt sejt træk for at gøre transportbranchen endnu mere attraktiv for kvinder. Men et sted skal vi begynde, og det her er et af de tiltag, ITD sætter i gang i forlængelse af de anbefalinger, som vores kvindepanel er kommet med. Senere kommer der flere initiativer for at gøre det endnu bedre at være kvinde i faget, siger Trine S. Plesner.

Hun opfordrer alle virksomheder til at dele invitationen med relevante medarbejdere i virksomheden, så de kender til netværksdagen.

Netværksdagens indhold:

• ”På toppen i en mandeverden – hvordan tackler man det som kvinde?”
  • Le Mans-racerkører Christina Nielsen fortæller om sin karriere og sine erfaringer
  • ”Sund bag rattet” - sundhedsekspert, iværksætter og foredragsholder Michelle Kristensen giver gode råd om kost, sundhed og træning – og der bliver tid til lidt workout
  • ”Ny teknologi og forebyggelse af ulykker” – AMU-Fyn viser, hvordan Virtual Reality-spil kan være med til at forhindre højresvingsulykker - og der bliver mulighed for selv at prøve det af med VR-briller
  • Standupkomikeren Ane Høgsberg slutter netværksdagen af

Kontakt: Marlene Kønig, pressechef i ITD, tlf. 60 20 88 50

ITD stiller sig i spidsen for digitaliseringen af dansk vejgodstransport2.7.2020 12:11:52 CESTPressemeddelelse

I tæt samarbejde med det anerkendte Alexandra Institut etablerer ITD et internationalt videncenter og stærkt udviklingsmiljø, der sætter turbo på den digitale omstilling af den danske vejgodstransport. Centret, der får navnet ITD Logtech Hub og placeres i IT-Byen i Aarhus, vil bistå danske vejgodstransportvirksomheder i at favne ny teknologi og udvikle nye, digitale forretningsmodeller.

ITD roser statsrevisorerne for at iværksætte kulegravning af PostNords regnskaber27.3.2020 14:45:02 CETPressemeddelelse

Kritikken af PostNords aktiviteter tager nu til, og statsrevisorerne har nu iværksat en dybdeborende undersøgelse af selskabets regnskabspraksis. Rigsrevisionen skal nu blandt andet gennemanalysere PostNords regnskabspraksis de seneste ti år, herunder vurdere om prisniveauet for udbringning af pakker sker til markedspris. ITD har selv rejst en række statsstøttesager mod PostNord og roser statsrevisorerne for også at sikre en kulegravning af PostNords regnskaber og forretningsmetoder.

ITD styrer dansk vejgodstransport mod en grønnere fremtid17.1.2020 08:57:10 CETPressemeddelelse

ITD præsenterer nu en ambitiøs klimaplan, der skal bidrage til den grønne omstilling af vejgodstransportsektoren i Danmark og EU. Klimaplanen er et led i ITD Vækststrategi 2030, der sætter retningen for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport. ITD deler den politiske målsætning om at reducere udledningen af CO2 i Danmark med 70 procent i 2030 og en fossilfri transportsektor i 2050. Det er ambitiøse mål, som kommer til at kræve både omtanke for fremtidens teknologier og et klart sigte for omstillingen af vejgodstransportsektoren.

ITD: En trist dag for danske vognmænd15.1.2020 08:46:57 CETPressemeddelelse

Den socialdemokratiske regering har nu sammen med et politisk flertal besluttet, at 3F fremover ved lov skal diktere omkostningsniveauet for samtlige overenskomster på transportområdet i Danmark. Foreningsfriheden og den frie konkurrence er nu reelt væk på transportområdet i Danmark. Det er resultatet af den aftale, som regeringen har indgået med et politisk flertal om ændring af den danske godskørselslov. Der vil stadig kunne eksistere alternative overenskomster til 3F overenskomsterne, men de bliver uden betydning, når aftaleparterne bag ingen indflydelse har på udfaldet af omkostningsniveauet i deres egne overenskomstforhandlinger.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord6.12.2019 10:44:05 CETPressemeddelelse

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.