Transportaftale for et fair og holdbart arbejdsliv

3F Transport og DI har indgået forlig om ”Fællesoverenskomsten”, der omfatter havnearbejderne og en stor gruppe lagerarbejdere og chauffører på DI’s virksomheder. Forliget lægger linjen for en række andre overenskomster mellem 3F Transport og DI for cirka 40.000 ansatte på virksomheder i transportsektoren.

3F’erne på transportområdet har ønsket et moderne arbejdsmiljø til et arbejdsliv, alle kan holde til i længden, et opgør med usikre ansættelser samt højere realløn og mere frihed. Den fornyede overenskomst favner ønskerne. 3F Transport vil især fremhæve fire punkter i den 3-årige aftale:

2.200 kroner mere i månedsløn
Stigninger i timelønnen på transportområdet betyder, at månedslønnen for en 37-timers arbejdsuge stiger mindst 1.500 kroner over de næste tre år. Oveni kommer 700 kroner om måneden via forhøjelsen fra 4 til 7 procent til hver enkelt ansats særlige opsparing (fritvalgskonto). I alt giver det en direkte lønstigning på 2.200 kroner om måneden plus gennemslag på pension og feriepenge. 3F Transport forventer, at det hæver reallønnen væsentligt de næste tre år. (Se specifikke satser i oversigten nedenfor).

Moderne arbejdsmiljø og bedre arbejdsvilkår
Ansatte på transportområdet får et forbedret arbejdsmiljø og øget indflydelse på egne arbejdsvilkår. Det sker blandt andet via bedre vilkår for transportområdets arbejdsmiljørepræsentanter og bedre samarbejde om arbejdsmiljø, uddannelse og omstilling til ny teknologi på transportområdets virksomheder.

Samtidig er det blevet aftalt, at landets buschauffører sikres ret til pauser og ordentlige pausefaciliteter. Det har buschaufførerne stået sammen om og kæmpet hårdt for i flere år. Det betyder blandt andet, at brud på reglerne om pausefaciliteter kan behandles fagretsligt og ende i Arbejdsretten. Det er en unik nyskabelse, at arbejdsmiljø, der normalt bæres af lovgivning, skrives ind i overenskomsten.

Mere frihed i arbejdslivet
Stigningen i indbetalingen til den særlige opsparing (fritvalgskonto) fra 4 til 7 procent af lønnen betyder øget frihed til den enkelte. Dels kan midler fra kontoen fremover bruges til fravær, når børn skal til lægen eller ved barnets anden sygedag.

Opgør med 0-timers-kontrakter og usikre ansættelsesvilkår
3F Transports og DI forpligter sig til at søge at løse en række udfordringer med usikre ansættelsesvilkår, såkaldte 0-timerskontrakter og omgåelse af overenskomsterne på transportområdet. Løsningerne skal findes i tæt samarbejde mellem 3F Transport, DI, virksomheder og tillidsvalgte, og parterne har forpligtet hinanden på at samarbejde om løsningerne skal være afsluttet inden 31. december 2021.

3F-forhandler: En fair pakke for fremtidens transport
3F Transport kalder fornyelsen af overenskomsten, ”en fair pakke for de ansatte i fremtidens transport”.

”På transportområdet er reallønnen steget hvert år siden finanskrisen var dybest i 2012. Den udvikling forventer jeg forstærkes. Vores medlemmer får som minimum en lønstigning på 2.200 kroner om måneden over de næste tre år plus gennemslag på pension og feriepenge. Samtidig får transportarbejdere mere frihed og fleksibilitet i arbejdslivet. Ikke mindst via stigningen fra 4 til 7 procent i den særlige opsparing, der kan bruges til løn, fridage til samvær med syge børn, opsparing til pension eller til seniorfridage”, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

”Vores medlemmer træder raske ind på arbejdsmarkedet. De skal naturligvis også vandre raske gennem arbejdslivet og komme raske ud i den anden ende. Derfor er jeg glad for, at vi får forbedret arbejdsmiljø og arbejdsvilkår væsentlig over de næste tre år. Ikke mindst med en styrkelse af vores arbejdsmiljørepræsentanter og mere indflydelse til de ansatte på arbejdslivet og arbejdsvilkårene på virksomhederne. Samtidig vil vi nu afdække og søge at løse udfordringerne med usikre ansættelsesvilkår, 0-timerskontrakter og omgåelse af vores overenskomster sammen med DI”, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

3F Transport fremhæver, at der er klare forbedringer på vej til landets buschauffører. Dels med sikring af rettigheder til pauser. Dels fordi ret til værdige pauseforhold skrives ind i overenskomsten. Det betyder blandt andet, at brud på reglerne om pausefaciliteter kan behandles fagretsligt og ende i Arbejdsretten.

OK20: Transportforliget – satser og øvrige vigtige punkter:

Timeløn: Normaltimelønnen stiger 3,20 kroner per time 1. marts 2020, 3,20 kroner per time 1. marts 2021 og 3,15 kroner per time 1. marts 2022. (I alt 9,55 kroner). Heraf kan 0,50 kroner af lønstigningen hvert år (1,50 kroner) udmøntes via lokale lønforhandlinger.

Frit valg: Den særlige konto, der sikrer hver enkelt ansat frit valg mellem pension, frihed eller udbetaling som løn, hæves fra fire til syv procent af lønnen. Det sker med 1,00 procent 1. marts 2020, 1,00 procent 1. marts 2021 og 1,00 procent 1. marts 2022.

Øget frihed i arbejdslivet: Brug af særlig konto til frihed i arbejdslivet udvides til ret til fravær ved barns 2. sygedag og når barn skal til lægen.

Tillæg: Genetillæg stiger 1,6 procent 1. marts 2020, 1,6 procent 1. marts 2021 og 1,6 procent 1. marts 2022.

Lærlinge: Lønnen til lærlinge hæves med 1,7 procent 1. marts 2020, 2021 og 2022. Samtidig får lærlinge ret til pensionsindbetaling fra de fylder 18 år i stedet for den dag, de fylder 20 år.

Løn under sygdom: Perioden med sygeløn til ansatte forøges fra 56 til 70 dage. Medarbejdere med over 3 års anciennitet kan ikke opsiges i den periode, de har ret til sygeløn.

Udvidet forældreorlov: Forældreorlov tilføjes tre ugers øremærket forældreorlov til den anden forælder. Det betyder i alt 16 ugers forældreorlov.

Planlagt uddannelse: Ansatte på transportområdet får nye muligheder for fleksibel planlægning af uddannelse i samarbejde med virksomhederne. Fyrede får bedre muligheder for uddannelse ved opsigelse.

For yderligere information, kontakt 3F's pressetelefon på 88 92 88 92.

Nyt 3F-center i Korsør12.4.2021 12:06:40 CEST | Pressemeddelelse

Efter afsluttende forhandlinger de seneste dage har Fagforbundet 3F købt Grand Park hotellet i Korsør, der efter ombygning vil slå dørene op som kursus- og konferencecenter omkring årsskiftet 2022/23. ”Vi har gennem længere tid set på mulighederne for at placere et nyt 3F kursus- og konferencecenter på en central placering i Danmark. Det nuværende Hotel Grand Park er med dets rammer og unikke beliggenhed særdeles velegnet,” siger 3F’s formand Per Christensen. Forbundet overtager hotellet fra 1. januar 2022, og selv om sigtet med købet primært er at skabe optimale undervisningsrammer for 3F’s uddannelse af forbundets knap 10.000 tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, så vil det nuværende hotel under den nye ejer også blive drevet kommercielt, bl.a. som konferencecenter: ”Vi vil også tilbyde de velegnede rammer og professionelle faciliteter, bl.a. de konferencemæssige, til eksterne brugere og kunder. Det er vores klare mål at være en stærk partner og bidrage til Korsørs regionale styrke

3F Byggegruppens medlemmer stemte JA til OK21 med Dansk Håndværk26.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggegruppens medlemmer har sagt klart ja til den nye overenskomst med Dansk Håndværk, som netop har været til afstemning. Lidt over 35 pct. af de stemmeberettigede medlemmer valgte at bruge deres ret til at stemme om overenskomstfornyelsen. 83,48 pct. har stemt ja og 16,52 stemte nej. Det glæder gruppeformand Claus von Elling: ”Det er dejligt, at så markant stort flertal af vores medlemmer har sagt ja til aftalen. Det er også en god aftale fuld af forbedringer til medlemmerne. Ikke mindst på områder som barsel, ligestilling og uddannelse.” Den nye OK21-aftale giver blandt andet medlemmerne store forbedringer på barselsområdet. Mødre får med aftalen i hånden mulighed for fuld løn under graviditetsorlov og barsel. Og også kommende fædre kan se frem til forbedringer, idet de fremover får fuld løn i de to ugers fædreorlov. Claus von Elling er meget glad for den oprustning for kommende forældre: "Det er en væsentlig forbedring for ligestilling for gravide, fædre og mødre, når de ønsker at