Trafiksikkerhed sættes på skoleskemaet landet over

Fra d. 11.-14. september 2023 ruller den landsdækkende trafiksikkerhedskampagne ”Lastbilkaravanen” ud på vejene. For tiende år i træk sætter kampagnen fokus på trafiksikkerhed, lastbiler og højresvingsulykker – og budskabet er fortsat livsvigtigt. Kickoff er i Vallensbæk, hvor alle kommunens elever i 0.-2. klasse deltager i kampagnen.

Det skal være trygt for alle at færdes i trafikken – også når efteråret inden længe melder sin ankomst med mørke morgener på vej til skole.

Heldigvis sætter den nationale trafiksikkerhedskampagne ”Lastbilkaravanen” igen i år trafiksikkerhed i fokus for de yngste elever med besøg rundt på skoler i hele landet. Kampagnen kan i år fejre tiårsjubilæum, men budskabet er nøjagtigt lige så aktuelt, som ved kampagnens begyndelse.

- Når vi for tiende år i træk sætter trafiksikkerhed på skoleskemaet, så er det fordi, det er med til at redde liv. Derfor har ITD lavet ”Lastbilkaravanen”, der handler om trafiksikkerhed og lastbiler for de yngste trafikanter. Målet er at skabe mere tryghed og forståelse for trafikken, siger Malene Vitus, der er projektleder på ”Lastbilkaravanen”.

Syv 40 tons tunge lastbiler og små bløde trafikanter møder hinanden
Lastbiler transporterer i dag langt størstedelen af alle varer i Danmark, og i ITD har et særligt ansvar for at hjælpe med at holde fokus på trafiksikkerhed – fordi det redder liv.

Derfor giver det også rigtig god mening, at karavanen kommer forbi Vallensbæk Kommune. Her hører flere større virksomheder nemlig hjemme, hvor de får leveret og afhentet varer i lastbiler.

- Jeg er glad for, at alle kommunens mindste elever bliver klædt solidt på til at gebærde sig i den lokale trafik, hvor der kan være tunge køretøjer. I Vallensbæk ynder vi at tage cyklen i skole og til fritidsaktiviteter, så derfor kan de vigtige huskeregler og budskaber om sikker trafik ikke gentages for mange gange, siger borgmester Henrik Rasmussen (K).

Det er et helt undervisningsunivers, elever kommer ind i, og ønsket er, at de vil tage de vigtige huskeregler med sig ud i trafikken, så alle kan føle sig mere trygge.

- Når ”Lastbilkaravanen” ruller ud i landet, er det for at undervise i de vigtige budskaber, vi alle skal huske på, når vi færdes i trafikken. Udover at skabe mere tryghed i trafikken er vi naturligvis også glade for at kunne sprede budskabet om, hvor vigtige lastbiler er for vores samfund, fortæller Malene Vitus, og fortsætter:

- Resultatet skulle gerne være en større tryghed, når de færdes i trafikken. Og vi håber på, at eleverne får gode vaner fra starten, når de færdes i trafikken sammen med mor og far. Vi håber også på, at skolerne og forældrene vil minde eleverne om at bruge vestene, så de er mere synlige i trafikken, siger Malene Vitus.

Lastbilkaravanen kommer til Vallensbæk kommune, Idræts Alle 6, 2625 Vallensbæk

mandag den 11. september og tirsdag den 12. september 2023.
Det hele foregår ude på p-pladsen.
Der er to ens undervisningsforløb: Kl. 08.30-10.00 og igen kl. 11.00-12.30.

Der er i alt 700 elever fra 0.-2. klasse og deres lærere, der deltager i Lastbilkaravanen disse to dage.

Program for dagen ”Tryghed – Lastbilkaravanens præventive arbejde”

Kl. 08.30         Magda (Lastbilkaravanens ”maskot”) byder eleverne velkommen. Magda underviser eleverne i trafiksikkerhed. Hun synger sange og fortæller om, hvordan de får gode trafikvaner, og hvordan man sammen i trafikken kan skabe mere tryghed.

Kl. 09.00         Eleverne får flotte, grønne neon-refleksveste på.

Kl. 09.05         Der holder syv 40 tons tunge lastbiler i p-pladsen. Eleverne skal op i lastbilen, hvor der sidder en rigtig chauffør. Eleverne ser den kritiske zone ved lastbilens højre fordæk. Derudover er der også andre trafikaktiviteter så som cykeltjek, hvordan virker en cykelhjelm og gennemgang af færdselstavler.

Politiet er også med på pletten, hvor eleverne bl.a. tjekker blå blik og politibilen ud.

kl. 10.00         Lastbilkaravanen slutter.

Det hele gentager sig kl. 11.00-12.30.

Et livsvigtigt fokus
Lastbilkaravanens tre vigtigste budskaber, som faktisk gælder for alle trafikanter, er:

1) Bliv bag ved lastbilen, når den kommer først til et kryds
2) Bliv foran lastbilen, når cyklisten kommer først til et kryds
3) Bliv væk fra lastbilens højre forhjul

De skoler, der ikke får besøg af Lastbilkaravanen, kan gratis downloade materialet på www.lastbilkaravanen.dk.

Kig forbi – gode foto- og lydmuligheder
Vi håber, I vil kigge forbi, når ”Lastbilkaravanen” kommer i nærheden af jer. I er velkomne til at springe op i førerhuset og opleve udsigten.
Jeg vil gerne udtale mig til pressen på vegne af branchen, det er der også dygtige vognmænd/chauffører, der vil. Og vi kan også få et par elever til at udtale sig om, hvad de har lært denne dag.

Danmarksturné for ”Lastbilkaravanen”

Mandag d. 11. september: Vallensbæk – hele kommunens 750 elever i 0.-2. klasse deltager på to dage

Tirsdag d. 12. september: Vallensbæk

Onsdag den 13. september: Hjørring

Torsdag den 14. september: Karup – Transportministeren møder op og viser sin støtte til kampagnen. Hele lokalsamfundet deltager i kampagnen denne dag. Både børnehavebørn, elever i 0.-4. klasse samt resten af de ældre elever, hvor ministeren møder dem.

Det praktiske
Projektleder Malene Vitus er med på turen og kan døgnet rundt fanges på 22 39 66 38.

Læs mere om ”Lastbilkaravanen” på www.lastbilkaravanen.dk

ITD står bag ”Lastbilkaravanen”, som har kørt siden 2013.

”Lastbilkaravanen” bliver støttet af FDE Fonden.