Trafiksikkerhed kommer på skoleskemaet i Tønder

Torsdag den 14. september 2022 får de yngste elever på Tønder Grundskole besøg af Lastbilkaravanen, der er en landsdækkende trafiksikkerhedskampagne, som i år slutter sin danmarkstour i det sønderjyske. Fokus er på trafiksikkerhed, lastbiler og højresvingsulykker.

Sommeren går på held, og dagene bliver kortere. Om lidt er det mørkt om morgenen, når elever er på vej i skole.

Derfor sætter den nationale trafiksikkerhedskampagne, Lastbilkaravanen, igen i år fokus på trafiksikkerhed for de yngste elever.

- Fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv. Derfor har ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, lavet Lastbilkaravanen, der handler om trafiksikkerhed og lastbiler for de yngste trafikanter. Målet er mere tryghed og forståelse for trafikken, siger Malene Vitus, der er projektleder på Lastbilkaravanen.

Fire 40 tons tunge lastbiler og små bløde trafikanter møder hinanden
Lastbiler transporterer i dag langt størstedelen af alle varer i Danmark, og i ITD har som brancheorganisation for vejgodstransporten et særligt ansvar for at hjælpe med at holde fokus på trafiksikkerhed, fordi det redder liv.

- Resultatet skulle gerne være en større tryghed, når de færdes i trafikken. Og vi håber på, at eleverne får gode vaner fra starten, når de færdes i trafikken sammen med mor og far. Vi håber også på, at skolerne og forældrene vil minde eleverne om at bruge vestene, så de er mere synlige i trafikken, siger Malene Vitus.

Fokus er med til at redde liv
Lastbilkaravanens tre livsvigtige budskaber, som faktisk gælder for alle trafikanter, er:

1) Bliv bag ved lastbilen, når den kommer først til et kryds
2) Bliv foran lastbilen, når cyklisten kommer først til et kryds
3) Bliv væk fra lastbilens højre forhjul

De skoler, der ikke får besøg af Lastbilkaravanen kan gratis downloade materialet på www.lastbilkaravanen.dk.

Tid og sted
Lastbilkaravanen kommer til Tønder Grundskole, Holmevej 2, 6270 Tønder torsdag den 14. september.Lastbilerne er parkeret ude på p-pladsen ved skolen. Eleverne er i gymnastiksalen.
Der er to ens undervisningsforløb: Kl. 08.30-10.00 og igen kl. 11.00-12.30. Der er i alt 195 elever fra 0.-2. klasse, som deltager i Lastbilkaravanen.

Program for dagen ”Tryghed – Lastbilkaravanens præventive arbejde”

Kl. 08.30: Magda (Lastbilkaravanens ”maskot”) byder eleverne velkommen i gymnastiksalen. Magda underviser eleverne i trafiksikkerhed. Hun synger sange og fortæller om, hvordan de får gode trafikvaner, og hvordan man sammen i trafikken kan skabe mere tryghed.

Kl. 09.00: Eleverne får flotte, grønne neon-refleksveste på og skal udenfor.

Kl. 09.05: Der holder fire 40 tons tunge lastbiler i skolegården. Eleverne skal op i lastbilen, hvor der sidder en rigtig chauffør. Eleverne ser den kritiske zone ved lastbilens højre fordæk. Derudover er der også andre trafikaktiviteter så som cykeltjek, hvordan virker en cykelhjelm og gennemgang af færdselstavler.

kl. 10.00: Lastbilkaravanen slutter.

Det hele gentager sig kl. 11.00-12.30.

Kig forbi – gode foto- og lydmuligheder

Vi håber, I vil kigge forbi, når ”Lastbilkaravanen” kommer til Tønder. I er velkomne til at springe op i førerhuset og opleve udsigten.

Danmarksturné for Lastbilkaravanen

Tirsdag den 13. september: Hillerød – kæmpe kick off

Onsdag den 14. september: Østbirk

Torsdag den 15. september: Tønder

Det praktiske

Projektleder, Malene Vitus, er med på turen og kan døgnet rundt fanges på 22396638.

Læs mere om Lastbilkaravanen på www.lastbilkaravanen.dk

ITD står bag Lastbilkaravanen. Lastbilkaravanen har kørt siden 2013. Lastbilkaravanen bliver støttet af FDE Fonden.

Hen over sommeren har Lastbilkaravanen været en del af Kids Tour (Danmarks største cykelløb for børn, hvor al salget af startnumre går ubeskåret til Børneulykkesfonden, som blandt arbejder for at nedbringe antallet af børneulykker i trafikken) og besøgt Haderslev, Randers, Holbæk, Gladsaxe, Lyngby, Hammel, Frederikssund og Rødovre samt Universe Science Park.