Trafikhelte søges

Som en del af kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde uddeles prisen Årets Trafikhelt til et barn,der har gjort en heltemodig indsats for andre i trafikken. Der åbnes for at nomineringer den 5. maj.

I 14 år har kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde uddannet børn i at færdes mere sikkert i trafikken – især i forhold til hvordan man bevæger sig omkring store lastvogne. Igen i år uddeles prisen Årets Trafikhelt 2017, som gives til et barn, der har gjort en særlig heltemodig indsats i trafikken.

Indsend nomineringer til Årets Trafikhelt inden den 26. juni
Alle lige fra skolekammerater til lærere og bedsteforældre kan indstille en, de kender, til prisen. De eneste kriterier til den nominerede er, at han eller hun skal gå i 0.-5. klasse og have hjulpet andre i trafikken. Alle heltegerninger – store som små – kan sendes ind. Kun fantasien sætter grænser!

Alle heltehistorier skal være sendt ind før den 26. juni 2017. Nominér på www.trafikhelt.dk

Præmieoverrækkelse og flotte præmier
De fem børn, som har gjort den største forskel i trafikken, inviteres til præmieoverrækkelse på Egeskov Slot den 5. august 2017 til Falck Dagen sammen med hele familien. Her kåres vinderen af Årets Trafikhelt 2017.

Det barn, der kåres som Årets Trafikhelt 2017, vinder en flot trafikhelt-statuette, en iPad Air 2 (værdi: 4500 kr.) og en spændende dag med familien på Egeskov Slot til Falck Dagen. De fire andre finalister får alle et gavekort på 500 kr. til Fætter BR samt en indgangsbillet til Falck Dagen.

Hvis man nominerer en af de tre, der ender i finalen om at blive Årets Trafikhelt, vinder man en biograftur for to som tak for indsatsen.

Sidste års trafikhelt
Ludwig Ejkens Sørensen blev kåret som årets trafikhelt i 2016 for hans helt særlige heltemod. Da en stor skraldebil skulle vende på vejen foran Ludwigs skole, svingede skraldebilens bagende ind på fortovet. I samme øjeblik kom Ludwig kørende på sit løbehjul sammen med sine to søskende og far. Ludwig var kørt i forvejen og måtte undvige skraldebilens bagende ved at smide løbehjulet og kaste sig ind i en busk.

Efter episoden skrev Ludwig og hans far et brev til kommunen, hvor de forklarede, hvad der var sket, og at det bekymrede dem, at skraldebilerne kørte forbi skolen klokken 8 på en skoledag. Resultatet var, at skraldebilerne har omlagt deres rute, så de ikke kører forbi skolen mere.

Dét er en ægte trafikhelt. Vi glæder os til at finde endnu en trafikhelt i 2017.

Billeder (kan bruges frit)
Se og download udvalgte pressefotos (akkreditering: Børneulykkesfonden) https://www.dropbox.com/sh/bh5u6463bhp5e84/AAC6EaweWqr_JQ_J8csdMVTua?dl=0

Forslag til billedtekst: Kender du et barn, der har været en helt i trafikken? Så er det nu, du kan nominere ham eller hende til Årets Trafikhelt 2017.

For yderligere oplysninger
Claus Tjerrild, Tjerrild Kommunikation – mobil: 25 36 97 80 / e-mail: ct@tjerrildkommunikation.dk

Fakta om Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Trafiksikkerhed i Øjenhøjde er en trafikkampagne, der sætter fokus på at blive set i trafikken blandt skolebørn fra 3.-5. klasse. Hovedformålet med kampagnen er at lære børn, hvordan de som cyklister og fodgængere omgås store lastvogne i trafikken.

Kampagnen eksisterer på initiativ af DTL- Danske Vognmænd, som er vognmændenes brancheorganisation, 3F Transport-gruppe, som er chaufførernes fagforening, Danske Fragtmænd A/S, Energiselskabet OK, Volvo Trucks, Codan og Børneulykkesfonden. Disse virksomheder og organisationer finansierer ikke blot projektet, men deltager aktivt i events og undervisning og ønsker på den måde at yde en aktiv indsats for at styrke børns trafiksikkerhed i forhold til den tunge trafik og samtidig forbedre adfærden i transportbranchen.

I 2016 modtog mere end 8.000 børn undervisning, og de har alle fået udleveret sikkerhedsveste og refleksbånd. Siden kampagnens start for 14 år siden har ca. 100.000 børn modtaget undervisning.

Læs mere om Trafiksikkerhed i Øjenhøjde på www.trafiksikkerhed.info

Mindre virksomheder forsikrer sig ikke mod it-kriminalitet12.12.2017 08:00pressemeddelelse

Mindre virksomheder frygter i stigende grad it-angreb. Men på trods af frygten har kun hver fjerde virksomhed med 0-9 ansatte en erhvervsforsikring, der dækker it-kriminalitet og hacking. Samtidig er op mod halvdelen af de mindre danske virksomheder ikke klar over, hvordan de er rent faktisk er dækket i forhold til it-kriminalitet i deres nuværende forsikringer. Det viser en undersøgelse, som Codan har gennemført.