Træningstendens: Kvinder vil have muskler og styrke

Former er igen kommet højt på ønskelisten, når danske kvinder jagter skønhedsidealer. I modsætning til tidligere, hvor træningen var et slankemiddel, er det i dag vigtigt at få et mere muskuløst udtryk. Foto: PR

Danskerne dyrker motion i et uset omfang i fitnesscentre. Således er der ifølge en analyse fra Idrættens Analyseinstitut i dag 50 procent flere danskere, der dyrker motion i et fitnesscenter sammenlignet med 2007.

Men hvor det for år tilbage var med formålet at komme til at se mager ud, er det i dag med fokus på muskelopbygning og styrke. Det er især kvinder, der jagter det nye skønhedsideal, hvor det er naturligt at vise større muskler og stor styrke.

De seneste år har kvinders idealer ændret sig, så de i dag søger et muskuløst udtryk med former. Tidligere var der meget fokus på, hvad badevægten sagde, men i dag er der mere fokus på, hvad spejlet viser. Hos mændene har udviklingen været den samme, men dog mere afdæmpet, da styrke og markerede muskler længe har været attraktivt for mange mænd, fortæller Leon Hutchinson, der er ansvarlig for personlige trænere hos fitness dk.

De ændrede ønsker har også manifesteret sig i den måde, som fitnesskæderne i dag udformer centrene på, hvor antallet af maskiner ifølge Leon Hutchinson er minimeret. I stedet er der kommet flere frie vægte, der netop passer rigtig godt til den funktionelle styrketræning, hvor der er fokus på hele kroppens muskelopbygning. Samtidig er antallet af styrketræningshold også øget markant de senere år.

Personlige trænere og kvalitetstræning

For at nå sine træningsmål kræver det for manges vedkommende særlige programmer, der passer til lige nøjagtig de ønsker, man har til styrke og kropsændringer. I 2015 og 2016 har det været en klar tendens, at danskerne har indset vigtigheden af en personlig træner for at nå sine mål.

Mange danskere har tidligere taget et prisbevidst valg, når de skulle finde fitnesscenter, men det har ændret sig, så kvaliteten i træningsoplevelsen er kommet i fokus. Personlige trænere, der kan give ekstra dimensioner til sin træningsoplevelse, er kommet på dagsordenen især i 2015 og 2016, og det fortsætter i år. Især blandt kvinderne er de personlige trænere populære. Næsten to tredjedele af medlemmerne, der bruger den personlige løsning, er kvinder, siger Karsten Mayland, der er salgs- og marketingdirektør hos fitness dk.

Ifølge Leon Hutchinson er danskernes træningsmetoder gået fra tidligere at være lidt tilfældige til at være evidensbaseret, hvor selv almindelige danskere går systematisk og analytisk til værks, når de træner.

Regionalt oplever fitness dk, at der er forskelle på, hvor mange af de træningsivrige medlemmer, der har kastet sig over styrketræningen. Jyderne er generelt lidt tilbageholdende på den nye tendens og holder fast i konditionstræningen i større stil end på Sjælland og i Hovedstaden, hvor en større del dyrker styrketræning.

Finn Arne Hansen
Mail: Fha@epicent.dk

Kvinder har taget styrketræningen til sig, og i dag har flere af fitness dk’s styrketræningshold flere kvindelige deltagere end mandlige. Foto: PR
I 2015 og 2016 har det været en klar tendens, at danskerne har indset vigtigheden af en personlig træner for at nå sine mål. Foto: PR