Træn op til hundens værste dag

Med nogle enkle tricks kan fejringen af nytår blive en god oplevelse for både de to- og firbenede. Men start træningen i god tid.

Fyrværkeri og høje brag kan være en svær omgang for hundeejere, fordi bragene ofte gør vores firbenede venner urolige og skræmte. Hunde hører bedre og oplever ting anderledes, og det er en naturlig reaktion, at de bliver bange ved høje, pludselige lyde.

Træn op mod nytår
Forsikringsselskabet If opfordrer hundeejere til at træne op til nytårsaften.

- Der findes både hjemmesider, Youtube-videoer og apps med fyrværkerioptagelser. Begynd afspilningen med en lav volumen og skru derefter gradvist op frem mod nytåret. På den måde er hunden bedre forberedt på den store dag, fortæller informationschef i If, Birgitte Ringbæk.

En god start til det nye år
Ved at udsætte hunden for lyden af fyrværkeri over en periode, vil hunden kunne vænne sig til de høje lyde. Nøglen til at lykkes i denne proces er i høj grad, at man selv forholder sig afslappet og giver positiv opmærksomhed, når hunden er rolig.

- Det er vigtigt at blive sammen med hunden hele tiden. Vis at du ikke er bange, og hvis hunden begynder at blive urolig, så prøv at aflede den med leg eller godbidder.

Birgitte Ringbæk opfordrer hundeejere til at starte nytårsforberedelser så tidligt som muligt.

- Giv hunden god tid til at vænne sig til lydene og læs dens reaktion, før du skruer mere op for lyden. Det kan virke mod hensigten, hvis hunden slet ikke kan finde ro eller viser tegn på frygt.

Allerbedst er det at starte denne træning allerede mens hunden er hvalp. Har hunden først fået dårlige oplevelser med nytårsaften, kan det være vanskeligt at berolige den senere.

Gode råd til den store aften

Også selve nytårsaften er der ting, du kan gøre for at aftenen bliver så mild for din hund som muligt. Her er råd fra If:

• Gå en lang tur med hunden om eftermiddagen, så den er træt og mest muligt afslappet om aftenen. Husk at have den i snor hele dagen – der bliver også fyret raketter af tidligere på dagen, som kan skræmme den væk.
• Lad hunden være et sted, hvor den føler sig tryg, når lydene tager til. Nogle hunde er mest trygge i et hundebur, andre vil bare være i nærheden af sine mennesker.

• Bliv hos hunden og vær afslappet og rolig. Giv positiv opmærksomhed, når hunden er rolig.

• Hvis hunden viser tegn på at blive urolig, kan du forsøge at aflede dens opmærksomhed med leg og godbidder.

• Hav gerne tv eller radio tændt for at få et mere jævnt støjniveau, og træk gardinerne for at undgå forstyrrende lysglimt. Tag ikke hunden med ud kl. 24 nytårsaften.

• Nogle hunde bliver så bange, at de har brug for mere hjælp til at komme igennem nytårsaften. Gælder det din hund, kan du søge hjælp hos dyrlægen i god tid om et angstdæmpende middel.

Kilde: If Skadeforsikring

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 600 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.