Toplederne har rekordhøj tro på vækst i 2021

Topledernes forventninger til verdensøkonomien stiger markant i 2021. Hele 8 ud af 10 danske topledere tror på vækst i 2021, hvilket er det højeste niveau hidtil. Samtidig ser de lyst på vækst i egne virksomheder og sender Storbritannien tilbage i top 5 over foretrukne vækstmarkeder. Det viser PwC’s CEO Survey 2021.
Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør

PwC’s 24. CEO Survey 2021 viser, at andelen af de globale topledere, der forventer vækst i verdensøkonomien de kommende 12 måneder, er steget markant fra 22 % i 2020 til 76 % i 2021. Og blandt de danske CEO’er er det nu hele 8 ud af 10, der forventer vækst i 2021. Til sammenligning var det blot 5 % af de danske topledere, der forventede vækst i 2020. Sidste års CEO Survey blev foretaget før COVID-19-pandemien, som dermed ikke lå til grund for de lave forventninger til 2020.

“Undersøgelsen viser, at toplederne har genvundet troen på den globale økonomi i forhold til sidst år og endda med rekordhøje vækstforventninger. Det gælder ikke mindst de danske CEO’er, der ser noget lysere på fremtiden end sidste år før COVID-19, hvor en global recession og geopolitisk usikkerhed med bl.a. et uafklaret Brexit dominerede billedet,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og Senior Partner i PwC. Han uddyber:

“På trods af at COVID-19-pandemien fortsat holder store dele af verden i et jerngreb, har udsigten til vaccination af verdensbefolkningen og en større sikkerhed omkring genåbning af verdenssamfundet givet anledning til fornyet optimisme. Og erhvervslivets tro på vækst i verdensøkonomien er genoprettet efter en tilbagegang på -3,5 % i den globale BNP i 2020.”

Tro på vækst i egen virksomhed
PwC’s CEO Survey 2021 viser desuden, at troen på vækst i den globale økonomi smitter positivt af på topledernes forventninger til vækst i egen virksomhed. Således svarer 9 ud af 10 danske topledere, at de forventer vækst i egen virksomhed i de kommende 12 måneder, hvilket er over det globale niveau på 85 %. Samme antal forventer vækst i de kommende 3 år.

“De danske virksomheder har på mange måder skullet gentænke deres forretning, og mange har været dygtige til at omstille sig under COVID-19-pandemien, hvor de har formået at handle hurtigt og tilpasse sig en ny virkelighed, bl.a. ved øget brug af digitale løsninger. Erhvervslivet er på ingen måde ude på den anden side af krisen, men det er opløftende, at toplederne fortsat ser muligheder for at skabe vækst i de kommende år,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen.

Store brancheforskelle
Andelen af topledere, der forventer vækst i egen virksomhed, ligger på niveau med sidste år, men flere er blevet mere sikre på vækst. Således svarer 34 % danske topledere og 36 % blandt de globale, at de i høj grad forventer vækst i egen virksomhed de kommende 12 måneder år mod henholdsvis 20 % og 27 % sidste år.

“CEO Survey afslører store brancheforskelle, når det gælder vækstforventninger, og at pandemien har ramt nogle brancher hårdere end andre. Blandt de mest optimistiske er toplederne inden for teknologi, den private sundhedssektor og telekommunikation (45 %, 44% og 43 %), mens CEO’erne inden for transport og logistik (29 %) samt oplevelses- og rejsebranchen (27 %) er blandt de mindst optimistiske,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen.

Halvdelen af de danske topledere forventer at ansætte i det kommende år
Undersøgelsen viser desuden, at COVID-19-pandemien har ført til et fald i antal medarbejdere hos mange topledere - både globalt og i Danmark. Hele 39 % af de danske topledere har måttet afskedige medarbejdere det seneste år (37 % globalt), men næsten lige så mange danske topledere har ansat flere medarbejdere (35 % i Danmark og 24 % globalt).

“Også på medarbejderområdet er der store forskelle, afhængigt af hvor hårdt den enkelte branche har været ramt af pandemien. Teknologi og sundhed ligger ikke overraskende øverst, når det kommer til at ansætte medarbejdere i de seneste 12 måneder, mens flest topledere inden for oplevelses- og rejsebranchen samt autobranchen har måttet afskedige,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen

Ifølge CEO Survey’en ser det dog mere lyst ud for det kommende år, hvor over halvdelen af de danske topledere forventer at ansætte flere medarbejdere (44 % globalt), mens 11 % forventer at afskedige (21 % globalt). Tallene dækker dog over et broget billede, hvor der fortsat er store brancheforskelle.

Storbritannien tilbage i top 5 over foretrukne vækstmarkeder
IfølgeCEO Survey 2021 udgørUSA nu klart det største vækstmarked for såvel de danske som de globale topledere. Andelen af danske topledere, der peger på USA, er steget fra 38 % i 2020 til 44 % i 2021. Derudover rykker både Tyskland og Storbritannien op ad listen over de danske CEO’ers foretrukne vækstmarkeder. Andelen af topledere, der peger på Storbritannien, stiger med hele 18 procentpoint fra 5 % til 23 %. Dermed er Storbritannien sprunget fra en 9. plads sidste år til en 4. plads i år.

“De seneste års spændinger mellem USA og Kina har påvirket topledernes syn på vækstmarkederne, og mange CEO’er ser uden tvivl lyst på, at valget af ny præsident kan afhjælpe den kritiske situation mellem USA og Kina, og særligt USA er blevet mere attraktiv. Samtidig er der siden CEO Survey 2020 sket en afklaring af Brexit, nu hvor der er landet en aftale om det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.

Om CEO Survey 2021
I PwC’s24. CEO Survey blev der gennemført 5.050 interview i 100 lande. I alt 79 danske CEO’er har deltaget. CEO Survey er verdens førende  toplederundersøgelse.

Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.