DE BREDE PLANKER

Topledere foretrækker ekstrem selvudvikling i ferien

Flere ledere vælger ekstremsport, når de skal holde ferie eller arrangere firmature. Rådgiver mener, at muligheden for at komme væk fra hverdagen og roen til personlig udvikling tiltaler dem.
Canada er en af de destinationer, hvor deltagerne kan prøve kræfter med off-piste. Foto: De Brede Planker/PR.

Når toplederne i virksomhederne skal slappe af, er solstolen og de kolde drinks i stigende grad skiftet ud med en ferieform, der sætter dem under pres med et særligt mål for øje. Det oplever de hos rejsevirksomheden De Brede Planker. De seneste ti år er antallet af topledere, som for eksempel vil prøve kræfter med offpiste skiløb, steget.

– Deltagerne på vores ture er ofte meget målrettede personer, der vil udfordre og udvikle sig selv og udforske personlige grænser. Det gælder både på vores firmature og når lederne selv er afsted. Vi oplever sjældent, at vores deltagere betragter det som en blæresport, der skal vises frem på Instagram. Så meget desto mere imponerende er det, at alderen på vores gæster spænder fra folk i 30’erne helt op til 60’erne,siger direktør Christoffer Backman.

Det er en tendens, som teamchef og ledelsesrådgiver i Ledernes fagforening, Michael Uhrenholt, også oplever:

Hvor ferien for topchefer tidligere har været endnu et sted at performe med målbare udfoldelser som for eksempel maraton og triatlon, vender den nye ferietendens sig mod fordybelse og inspiration. At komme helt væk fra sin hverdag, udvikle nogle nye kompetencer og turde melde sig helt ud af sine forpligtelser bliver en form for mindfulness.

Ferie er ikke for alle – men det burde det være

En ny undersøgelse, foretaget af ledernes fagorganisation, viser, at ni ud af ti topledere tager arbejdet med på ferie i form af mails eller sms’er. En tendens, som ifølge Michael Uhrenholt kan skade arbejdskulturen i en hel organisation, fordi chefens arbejdsomhed også kan ødelægge virksomhedens medarbejderes evne til at holde ferie. Men han anerkender også, at ferie kan være udfordrende, og at den generelle anbefaling om total ro er svær at anbefale alle.

– I udgangspunktet bør alle tage ferie, uanset om de er ledere eller ansatte. Vi må bare erkende, at ferie ikke er lige afstressende for alle. For mange topledere er arbejde og identitet så tæt forbundet, at det er næsten umuligt at lukke ned for mail og telefon i tre uger, siger Michael Uhrenholt. Han bakkes op af erhvervspsykolog Kit Sanne Nielsen fra Erhvervspsykologerne:

– Det er svært for topledere at slippe ansvaret. Derfor kan en ferieform, hvor de kan tilføje et konkurrenceelement sammen med en fysisk udfordring medvirke til, at de får renset ud i hovedet og ser problematikkerne i et nyt lys, som er rigtig gavnligt både på arbejdet og i det private, siger Kit Sanne Nielsen.

Chefer rejser gerne solo

Ferieformen med fokus på selvudvikling står også i skarp kontrast til det typiske billede af familieture. Derfor er det vigtig at få afstemt feriens formål på forhånd.

– Er du topleder og mor, vil der altid være nogen, enten på arbejdet eller i familien, som trækker i dig. Derfor bør det heller ikke være tabuiseret, at dem, som har et meget stressende job, kan have et behov og faktisk vinde meget overskud ved fordybelse og ved at have fokus på en selv, siger Michael Uhrenholt.

– En stor del af de ture på ski, vi afvikler, har faktisk udgangspunkt i solorejsende. Jeg oplever, det er en benhård prioritering, hvor job og familie ikke bliver fravalgt, men hvor man vælger at fokusere på sig selv. I sidste ende har vi rigtig gode erfaringer med, at deltagerne kommer hjem med mere energi, siger Christoffer Backman.

Christoffer Backman
Direktør, De Brede Planker
christoffer@debredeplanker.dk

Billeder

Download
Heli-ski er en af de tilbud, som De Brede Planker har. Her er man helt uafhængig af lifter, da man flyves til bjergtoppen af en helikopter. Foto: De Brede Planker/PR.
Download
På Island er der mulighed for at stå på ski hele vejen fra bjergtop ned til havet. Foto: De Brede Planker/PR.
Download
Flot udsigt fra en af de brede plankers fjorten destinationer. Foto: De Brede Planker/PR.

Information om DE BREDE PLANKER

DE BREDE PLANKER
Vestergade 29-3
1456 København