Topledelsen i A.P. Møller - Mærsk A/S modtager prisen som Årets Erhvervsprofil 2022

Sammen med en professionel jury har PwC udnævnt direktionen i A.P. Møller - Mærsk A/S som Årets Erhvervsprofil 2022. Topledelsen i A.P. Møller - Mærsk A/S med CEO Søren Skou i spidsen har gjort en tydelig positiv forskel for dansk erhvervsliv og samfundet.

Direktionen i A.P. Møller - Mærsk A/S er kåret som Årets Erhvervsprofil 2022

Juryen fremhæver bl.a. i sin begrundelse, at topledelsen i A.P. Møller - Mærsk A/S er lykkes med at transformere et vidtforgrenet, men stillestående konglomerat til et globalt, integreret logistikselskab, der kan forbinde og simplificere selskabets kunders globale forsyningskæder – dør til dør. Vejen gik gennem frasalg af gruppens energi-aktiviteter, en række store opkøb af logistik-virksomheder, en ambitiøs digital transformation og en lige så ambitiøs grøn transformation.

“En ny kultur er vokset frem, og A.P. Møller - Mærsk A/S er i dag en kilde til inspiration for dansk erhvervsliv,”  siger Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC i forbindelse med udnævnelsen.

Som de første i shippingindustrien nedfældede A.P. Møller - Mærsk A/S  i 2018 et mål om at blive CO2-neutral i 2050. I januar i år skar man et årti af og ændrede målsætningen til 2040. I 2030 skal CO2 udledninger fra Mærsk-flåden være reduceret med 50 % målt per container og udledningerne fra koncernens havne skal være reduceret med 70 %.

“Topledelsen er garant for, at “man gør, hvad man siger”, og A.P. Møller - Mærsks indsats på hele klimaområdet står således meget stærkt. Direktionen i A.P. Møller - Mærsk A/S udviser lederskab med et stærkt fokus på diversitet og inklusion. Dette med en åbenhed og klare udmeldinger samt handling. Det fortjener anerkendelse,” udtaler Mogens Nørgaard Mogensen.

CEO med et troværdigt personligt brand
CEO Søren Skou er en ærlig kommunikator og har opbygget et troværdigt personligt brand, der bl.a. er kendetegnet ved en afdæmpet, rolig stil. Han har markeret sig i den offentlige debat på relevante erhvervsemner, herunder bl.a. klimaagendaen, EU og mangfoldighed.

“A.P. Møller - Mærsk A/S har desuden kommunikeret klart og tydeligt om Ruslands krig mod Ukraine og nødvendigheden af, at virksomheder bliver målt på det, de gør. A.P. Møller - Mærsk har således lavet et total exit fra Rusland, da man ikke ønsker at støtte op om det russiske regime,” understreger Mogens Nørgaard Mogensen.

Topledelsen har skabt stærke resultater
A.P. Møller - Mærsk har præsenteret det største overskud i dansk erhvervshistorie på 18 mia. dollars efter skat for 2021 og er godt på vej i 2022 til at slå sin egen rekord efter den seneste opjustering i august.

“Topledelsen i A. P. Møller – Mærsk er fortsat i gang med at ændre landets største virksomhed gennem kulturel, digital og bæredygtig transformation. Teamet er derfor en stærk og troværdig kandidat til prisen som Årets Erhvervsprofil 2022,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.

Om prisen
PwC uddeler i samarbejde med en professionel jury prisen ‘Årets Erhvervsprofil’. Prisen kan gå til en person, en samlet direktion eller bestyrelse, som bl.a.: har gjort en tydelig positiv forskel for dansk erhvervsliv - samfundet/offentligheden; går foran i forhold til væsentlige områder som f.eks. diversitet, bæredygtighed og digitalisering og viser handlekraft og mod - og er en rollemodel; har markeret sig i den offentlige debat for året på relevante erhvervsemner og er en god kommunikator; har skabt synlige resultater for sine(e) virksomhed(er) - ledelse og/eller værdiskabelse; er i stand til at samle folk om et formål/en opgave og komme i mål med fokus på samarbejde, interessenthåndtering, diplomatiske evner.

Juryens medlemmer:

• Pernille Erenbjerg, Bestyrelsesformand for Nordic Entertainment Group og tidligere group CEO for TDC
  • Henrik Poulsen, Bestyrelsesmedlem i ISS og Ørsted og seniorrådgiver for A.P. Møller Holding
  • Lars Rebien Sørensen, Bestyrelsesformand for Novo Nordisk Fonden og Novo Holdings, samt næstformand for Axcel Management
  • Marianne Wiinholt, Group CFO hos WSAudiology og bestyrelsesmedlem hos Coloplast og Norsk Hydro
  • Jeppe Christiansen, CEO for Maj Invest og bestyrelsesmedlem i Novo Nordisk, m.fl.
  • Anne Broeng, Bestyrelsesformand for Velliv og bestyrelsesmedlem for  NNIT, m.fl.
  • Jørgen Jensen, Bestyrelsesformand for 3shape, Ambu og Velux, næstformand for VKR Holding, Micro Matic, m.fl.
  • Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC.

CEO Søren Skou i A.P. Møller - Mærsk A/S

Flere står til at ramme topskattegrænsen: Spar mere op og reducer dine topskattebetalinger5.12.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Antallet af forventede topskatteydere stiger både i 2022 og 2023, og fra næste år står en halv million danskere står til at betale topskat. Hvis du ligger tæt på topskattegrænsen, kan du mindske dit topskattegrundlag eller endda komme under topskattegrænsen ved at spare mere op i pension, og det kan være en god idé, hvis du gerne vil sikre dig ekstra økonomisk tryghed som pensionist, lyder rådet fra PwC.