Topdanmark A/S

Topdanmark giver ret til orlov for forældre i regnbuefamilier

Forsikringsselskabet Topdanmark har valgt at opdatere sine orlovsregler for at være på forkant med en ny lovgivning, som træder i kraft i 2024, så forældre i regnbuefamilier også har ret til at holde forældreorlov.
"Det er afgørende for os at være en mangfoldig arbejdsplads, hvor der er plads til alle," siger Louise Hørdum, koncerndirektør for HR & Kommunikation i Topdanmark.

Forældre i regnbuefamilier har nu også ret til at holde orlov med fuld løn i Topdanmark.

Forsikringsselskabet har besluttet at give bedre vilkår til forældre i regnbuefamilier, som ellers først i 2024 vil få ret til orlov, når en ny lovgivning træder i kraft. Dermed går Topdanmark længere end den eksisterende lovgivning på området.

”Vi har afventet, at der skulle komme nye tidssvarende regler, som ville give forældre i regnbuefamilier ret til at holde forældreorlov, for alle typer familier bør selvfølgelig have lige rettigheder. Derfor har jeg også tidligere forsøgt at give et lille skub til politikerne om at sikre, at det ville blive en del af lovgivningen og bakket om op om dagsordenen og arbejdet fra flere aktører. Siden er der blevet vedtaget nye regler på området – og det er meget positivt. De kommer imidlertid først i 2024, og derfor har vi nu valgt selv at agere og opdatere vores egne regler for forældreorlov,” siger Louise Hørdum, koncerndirektør for HR & Kommunikation i Topdanmark.

Forældre i regnbuefamilier i Topdanmark har mulighed for at kunne holde op til 10 eller 11 ugers forældreorlov med fuld løn, ligesom andre typer af familier har. I praksis har muligheden for orlov eksisteret siden sidste år, men forsikringsselskabet har nu taget skridtet videre ved at opdatere og formalisere rettighederne. På den måde får forældre i regnbuefamilier også mulighed for at passe og sikre en god start på livet for deres nyfødte barn.

”Det er afgørende for os at være en mangfoldig arbejdsplads, hvor der er plads til alle, uanset køn, seksualitet, religion, etnicitet med videre. Hvis medarbejdere kan være den absolut bedste udgave af sig selv, så tror jeg på, at man skaber de bedste resultater til gavn for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Louise Hørdum.

Information om Topdanmark A/S

Topdanmark A/S
Borupvang 4

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S

Topdanmark får godkendt køb af Dansk Sundhedssikring27.10.2023 09:25:17 CEST | Pressemeddelelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har uden betingelser godkendt Topdanmarks køb af Oona Health A/S med datterselskaber, inklusive Dansk Sundhedssikring der er det største og mest kendte selskab. Dermed er den sidste af tre myndighedsgodkendelser på plads, og Topdanmark forventer, at handlen bliver endeligt gennemført den 1. december 2023. ”Vi er nu klar til at gennemføre købet og indfri ambitionen om at skabe en markedsledende position inden for sundhedsløsninger til danskere og danske virksomheder. Det er en position, der flugter med Topdanmarks strategi om at være et fokuseret skadesforsikringsselskab, der skaber lønsom vækst i kerneforretningen,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark. Som en naturlig konsekvens af ejerskabet vil Topdanmarks regnskaber fremover omfatte selskabernes samlede finansielle resultater. Forventningerne til præmievæksten i Topdanmark-koncernen for 2023 opjusteres derfor til over 2,5 procent i forlængelse af købet af Oona Health A/S, og Topdanmarks