Top 3 spørgsmål: det vil danskerne gerne vide til sommerferien

Mange danskere husker sidste års rejseudfordringer, og spørger allerede nu om, der kan forventes forsinkelser, køer og strejker i sommerferien.

Mange danskere planlægger lige nu deres sommerferie, hvor familier og venner mødes. Rejsebranchen melder også, at trods den økonomiske situation ser sommeren godt ud, hvor nogle charterselskaber har rapporteret, at 6 ud af 10 rejser til sommer allerede er booket. Men mange danskere husker stadig sidste sommers rejseudfordringer og tænker om, det er muligt, at det kan ske igen.

Indtil videre, når vi ser ind i sommerferiesæsonen, kan Europæiske ERV se en 8 % stigning i antallet af forsikringspolicer, hvis vi sammenligner med sidste år.

- Der er stadig en stor efterspørgsel på rejser, og indtil videre er vores konklusion, at interessen for rejseforsikringer også er stor. Danskerne vil stadig gerne være forsikret, når de rejser til udlandet, siger Peter Steen Olsen, økonomidirektør og talsmand hos Europæiske ERV.

Efter sidste sommers rejseoplevelser og udfordringer i lufthavne, strejker og andet, får vi som rejseforsikringsudbyder også flere og flere spørgsmål til sommerferiens højsæson. Her har vi angivet de top 3 spørgsmål*, som danskerne stiller vores kundeservice, og svarene på hvad danskerne kan gøre i de forskellige situationer:

Spørgsmål: Der er mangel på flyveledere i Københavns Lufthavn, som har skabt forsinkelser og enkelte aflysninger. Hvad sker der, hvis mit fly bliver forsinket?

- Vi anbefaler, at du kontakter det flyselskab, du skal rejse med og løbende tjekker information fra Københavns Lufthavn. Du får en godtgørelse fra rejseforsikringen, hvis den offentlige transportudbyder, som du rejser med, er forsinket, så du ankommer mere end 3 timer for sent til din feriedestination på udrejsen eller til dit afgangssted på hjemrejsen, siger Peter Steen Olsen.

Spørgsmål: Vil der også være køer i sikkerhedskontrollen i lufthavnen denne sommer, som det ser ud til at være indikeret af transportministeren i EU? Hvordan er situationen set fra et forsikringsperspektiv, hvis man misser et fly på grund af køer?

- Mange lufthavne har dækket deres personalemangel efter pandemien, men der kan stadig være mangel denne sommer som antydet af EU's transportminister. Et misset fly på grund af lange køer er generelt ikke dækket af nogen rejseforsikring, men snarere en uventet hændelse som f.eks. et fladt dæk, trafikblokering eller lignende. Vores råd til dig er at holde dig fuld opdateret på den officielle hjemmeside og kommunikation fra de lufthavne, du skal rejse fra denne sommer, siger Peter Steen Olsen.

Spørgsmål: Sidste sommer var der strejker i hovedferieperioden, og der har været strejker i Europa om vinteren/foråret i hovedsageligt transportsektoren. Hvad er risikoen for strejker, ikke mindst med situationen med mangel på flyveledere, og hvad er rejseforsikringens indstilling til det?

- Der har hidtil været en del strejker både i vinters og i foråret inden for den europæiske rejserelaterede branche, men det er meget svært at forudsige årets lønforhandlinger mellem arbejdsgivere og fagforeninger. Strejker er generelt ikke dækket af nogen rejseforsikring, og vi råder rejsende til at tjekke ind med den officielle kommunikation og hjemmesider for deres rejseleverandør, flyselskab og lufthavn for at holde sig ajour, afslutter Peter Steen Olsen.

*Inkluderer ikke almindelige forsikringstekniske spørgsmål om specifikke rejseforsikringer.

Information om Europæiske ERV A/S

Frederiksberg Allé 3

Europæiske ERV er Danmarks største og ældste rejseforsikringsselskab. Vi er del af den tyske forsikringsgruppe ERGO, som har mere end 37.000 ansatte på verdensplan. Vi har stået for tryggere rejser i mere end 100 år til en stor del af alle danske turister, erhvervsrejsende og deres arbejdsgivere, som har betroet os at stå for deres rejseforsikringer. Takket være mange års erfaring og specialudviklede rejseforsikringer kan vores kunder roligt tage af sted – og være trygge før, under og efter deres rejse. Sammen med vores svenske afdeling har vi mere end 1,2 millioner kunder og 7 millioner kortkunder. Læs mere på erv.dk.