Top-10: De mest populære erhvervsmobiler

Håndværker-mobil slår de populære iPhones, viser opgørelse fra TDC Erhverv

Apple sidder tungt på mobilmarkedet i Danmark. Det gælder også erhvervsmarkedet, men en enkelt fejer telefonerne med æble-logoet af bordet og er den mest populære mobil i dansk erhvervsliv, viser en opgørelse fra TDC Erhverv.

Teleselskabet har 750.000 erhvervsmobilkunder, og de 15 TDC Erhvervscentre har kigget på mobilsalget og fundet de 10 mest solgte mobiler i det forgangne år. Topscoreren er håndværkernes favorittelefon fra Samsung: En Xcover3, som er ekstra robust bygget.

Rendyrket håndværkertelefon
- Det er måske lidt overraskende – og så alligevel ikke. Vi har rigtig mange kunder blandt små og mellemstore virksomheder. Det dækker også over en lang række håndværksvirksomheder, og kravene til en mobiltelefon er bare lidt anderledes, når man står på en tagryg, end når man sidder på kontoret ved pc’en, fortæller Marina Lønning, der er koncerndirektør i TDC Erhverv.

- Samsung Xcover 3 er en rendyrket, IP67-certificeret håndværkertelefon, der er bygget til at holde til det hårde liv på byggepladsen. Den har også et andet prispunkt end en iPhone og bliver derfor solgt i meget store tal over hele landet, forklarer Marina Lønning.

Overlegne iPhone
Med otte ud af ti pladser er erhvervslivet i øvrigt er domineret af iPhones. På listen finder vi iPhone 5, 6 og 7, og modeller med lige fra 16 til 128 GB lagerplads.

- Det er til gengæld ikke overraskende over hovedet. Apples mobiler er ekstremt populære i Danmark, og det man gerne vil have privat. Så når vi og vores kunder giver deres medarbejdere mulighed for at vælge, så er det iPhones, de kigger efter, siger Marina Lønning.

Doro stikker ud
Udover listens førsteplads står der stort set iPhones påd et hele. På listens 9.-plads har der dog sneget sig en helt anden model ind. Nemlig en Doro PhoneEasy 530X, og i modsætning til de øvrige er det en helt traditionel mobil med tastatur.

- Den ser selvfølgelig lidt skæv ud på listen, men Doro PhoneEasy 530X er med på de offentlige SKI-aftaler (Staten og Kommunernes Indkøbsservice), som erhvervscentrene er storleverandør til. Derfor rykker den også i top-10, lyder forklaringen fra TDC-direktøren.

Top 10 over solgte erhvervsmobiler

1. Samsung Galaxy Xcover 3