Too Good To Go lancerer europæisk plakatkampagne i kampen mod madspild

1/3 af al mad går til spilde. Den problematik retter Too Good To Go nu fokus på i en ny, tværeuropæisk plakatkampagne.
14 kunstnere fra de 14 europæiske lande, som Too Good To Go opererer i, har fået kunstnerisk frihed til at fortolke madspild i plakatform. Det er der kommet 14 smukke og unikke værker ud af, som vil blive solgt i begrænset oplag med launch på Verdens Miljødag d. 5. juni.
Supermercat står bag det danske værk
Den danske plakat er kreeret af Supermercat, der består af det kreative makkerpar fotograf Theis Bothmann og art director Malte Gaarde Meyenburg. Supermercat laver surrealistisk fotokunst, og deres plakat forestiller en donut forklædt som redningskrans i oprørt hav. Værket har de døbt Save The Food.
Om overvejelserne bag at medvirke i kampagnen siger Malte Gaarde Meyenburg:
“Hvis vores kunst kan medvirke til, at der måske er et par mennesker, der tænker mere over den problematik, der er omkring madspild, så er det jo bare fantastisk.” Theis Bothmann supplerer: “Måske er kunstens rolle i det store billede i virkeligheden at påvirke folk i det små?”
Too Good To Gos eget kreative team har derudover produceret 10 plakater, der har en mere praktisk tilgang til at bekæmpe madspild i form af bl.a. en sæsonkalender og plakater med tips og tricks.
Landechef for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye, fortæller om baggrunden for kampagnen:
“Idéen til plakatkampagnen stammer faktisk fra vores brugere, der jævnligt spørger, om vi kan lave plakater af vores visuelle indhold fra blandt andet Instagram. Det har vi lyttet til. Og derfor er jeg helt vildt glad for, at vi nu kan fejre Verdens Miljødag med et initiativ, der både kommer vores mange brugere til gode, og som kan bidrage til at rette fokus på madspildsproblematikken.”
Madspild står i følge FN for 8-10 % af den globale CO2-udledning. Derfor er bekæmpelse af madspild bredt anerkendt som et af de mest effektive våben i kampen mod klimaforandringerne.
Overskud doneres til FN's fødevareprogram
Både kunstplakaterne og Too Good To Gos egne vil blive solgt på posters.toogoodtogo.com fra d. 5. juni til d. 30. september. Alle plakater vil blive printet på Crush-papir, der er lavet af 15% biprodukter fra fødevareindustrien - bl.a. rester af oliven, kaffe, nødder og frugter.
Overskuddet fra salget vil blive doneret til FN's fødevareprogram (WFP).
Events over hele Europa
Det hele bliver kickstartet i København med udstilling og åbningsevent på Bryghuspladsen ved BLOX på Verdens Miljødag d. 5. juni. Herefter følger udstillinger og events i bl.a. London, Birmingham, Lissabon, Oporto, Nice, Marseilles og en række belgiske byer.
Følgende kunstnere har bidraget med kunstplakater:
Danmark: Supermercat
Norge: Guttestreker
Sverige: M A J A S B O K
England: Rosa Kusabbi
Tyskland: Laura Breiling
Østrig: YAY.MK
Belgien: Niet Nu Laura
Schweiz: La Mayo
Polen: Hanna Cieślak
Holland: Seeyousioe
Spanien: 72kilos
Frankrig: Lorraine Sorlet
Italien: Elisa Macellari
Portugal: AKACORLEONE
Nøgleord
Kontakter
Tanja Møller AndersenPressechef | PR Manager
Tlf:81773718presse@toogoodtogo.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Too Good To Go ApS
Foto, video og yderligere info:
Alt foto- og videomateriale er til fri afbenyttelse. Filer og flere mock-ups af plakaterne kan eftersendes.
Se kampagnetrailer på engelsk her
Se kampagnetrailer på dansk her
Læs mere om Verdens Miljødag / World Environment Day her
Om Too Good To Go
Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret i Danmark i 2016, og de nu over 38 mio. brugere har siden da reddet mere end 74 millioner lykkeposer med overskudsvarer, hvilket svarer til over 185.000 tons sparet CO2e. Too Good To Go har dermed gjort en væsentlig forskel i kampen mod madspild i de 15 lande, hvor appen er aktiv.
I appen kan man redde lykkeposer/bokse med overskudsmad fra bl.a. bagerier, supermarkeder, restauranter, kantiner og producenter.
Too Good To Go har sideløbende iværksat en række oplysningstiltag for at fremme viden om madspild - bl.a. datomærkningskampagner og flere uddannelsestiltag.
Følg pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Too Good To Go ApS
Too Good To Go indgår samarbejde med Vuffeli og lancerer lykkepakker med hundefoder8.5.2025 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Der bor over 800.000 hunde i de danske hjem, og deres foder fylder både i budgettet og i klimaregnskabet. Nu indgår madspildsvirksomheden Too Good To Go et samarbejde med den danske hundefoderproducent Vuffeli, der skal sikre, at overskudsfoder til hunde ender i hundeskålen, i stedet for skraldespanden.
Too Good To Go opfordrer til højere ambitioner i EU's nye madspildsmål24.2.2025 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I onsdags vedtog EU for første gang juridisk bindende mål for nedbringelse af madspild som en del af affaldsrammedirektivet. Det er et vigtigt skridt, men ambitionerne skal være højere, ifølge Too Good To Go.
Ny juletradition skal mindske madspild: Too Good To Go lancerer ‘Spis Op Dag’ den 27. december19.12.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 27. december introducerer Too Good To Go initiativet ‘Spis Op Dag’ – en dag dedikeret til at mindske madspild og opfordre danskerne til at genbruge resterne fra julens store måltider.
10.345 skoleelever deltog sidste år: 'Smag på Overskuddet' skal uddanne flere børn i madspild i 202422.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Smag på Overskuddet, et undervisningsinitiativ udviklet af Madkulturen, Too Good To og Lidl, vender tilbage i 2024 med ambitionen om at nå endnu flere børn og skoler. Initiativet, der debuterede i 2023, med en flot tilslutning på 16% af de danske folkeskoler, har til formål at bekæmpe madspild ved at engagere skoleelever i kreativ og madspildsreducerende madlavning.
Kan man klare en uge uden at smide mad ud? Too Good To Go dedikerer en hel uge til at ændre danskernes madspildsvaner20.9.2024 08:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Too Good To Go inviterer danskerne til at deltage i Uge Uden Madspild, der lanceres den 23. september. Initiativet, som rulles ud i ni lande, har til formål at skabe konkrete forandringer i vores daglige vaner og give deltagerne de nødvendige redskaber til at reducere madspild.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum