Tommel op til regeringens forslag om klare mål for udbud af offentlige opgaver

Dansk Byggeri bakker op om et udspil fra regeringen, der vil forpligte kommuner, regioner og staten til at lægge en fast procentdel af deres opgaver ud i fri konkurrence.

Forslaget er et af regeringens krav i forhandlingerne med kommunerne og regionerne om næste års økonomi. Helt konkret vil regeringen kræve, at kommunerne skal øge den del af deres opgaver, som de sender i udbud, fra 27 procent i dag til 35 pct. i 2025. Mens regionerne skal gå fra 19 til 25 procent og staten fra knap 29 til 35 procent i 2025.

- Når regeringen vælger at genindføre måltallene bakker vi fuldt op. Mål skaber resultater. Og hvis det var så lige til, at offentlige myndigheder bare ville udbyde opgaverne af sig selv, ville der for det første ikke være så store forskelle fra kommune til kommune. Og for det andet ville andelen af opgaver i udbud være vokset langt mere. Udviklingen har de sidste år stået næsten stille, siger Dansk Byggeris erhvervspolitiske direktør Torben Liborius.

Plads til mange flere udbud

Dansk Byggeris årlige analyse af, hvor meget kommunerne konkurrenceudsætter på de tekniske områder, viser, at det svinger mellem 14 og 90 procent af opgaverne. Der er ikke nogen systematisk sammenhæng mellem borgmesterens partifarve og viljen til at lade de private virksomheder byde på opgaverne.

- Mange kommuner lægger omkring en tredjedel af deres opgaver eller mere ud i fri konkurrence. Men det er realistisk at komme op på en større andel. Det ser vi jo allerede i flere kommuner i dag, siger Torben Liborius.

Dansk Byggeri foreslår, at man i stedet for at se på opgaverne over en bred kam og sætte et fast mål op, skelner mellem ”bløde” områder som ældrepleje og ”hårde” opgaver som vedligeholdelse af bygninger og vej- og parkområder. Og at målet for hvor mange tekniske opgaver, der skal konkurrenceudsættes, bliver sat til eksempelvis 70 procent. På det område er der nemlig allerede et velfungerende privat marked – og kontante gevinster at hente.

Bedre udbudsmateriale

Regeringen foreslår også, at det skal gøres lettere og mindre bureaukratisk at lægge opgaverne i udbud, så kommunernes udbudsmateriale bliver bedre.

- Regeringen tager her fat på noget helt centralt. Kvaliteten af udbudsmaterialet halter i mange kommuner, og vi ved, at mange opgiver at udbyde opgaver med den begrundelse, at det er for besværligt. Ved bare at gøre som de altid har gjort, aner kommunerne ikke, om de selv udfører opgaverne bedst og billigst. Så ved at tage fat her øger man produktiviteten i den offentlige sektor, siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, Dansk Byggeri.

Erhvervspolitisk chef Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, telefon 23 32 34 95
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Dansk Byggeri: Politikerne svigter de små virksomheder14.8.2018 07:45pressemeddelelse

Danmarks erhvervsliv er domineret af helt små virksomheder med under 10 ansatte. De udgør 93 procent af samtlige danske virksomheder. Men når politikerne tager initiativer, der skal lette hverdagen for erhvervslivet, bliver de små overset. Det skal der gøres noget ved, mener Dansk Byggeri, der er klar med 12 helt konkrete forslag, som med små midler vil gavne ikke bare mikrovirksomhederne men hele samfundsøkonomien.