MakesYouLocal

Tøjproducenter tvunget til nytænkning: Sådan etableres webshop til slutkunden

Del

Pandemien har været katastrofal for tøjbutikker, og modeproducenterne søger alternative salgskanaler. Ekspert i e-handel guider til etablering af webshops, der går uden om engrosleddet og direkte til forbrugerne.

Pandemien har været katastrofal for tøjbutikker, og modeproducenterne søger alternative salgskanaler. Foto: PR.
Pandemien har været katastrofal for tøjbutikker, og modeproducenterne søger alternative salgskanaler. Foto: PR.

To års udvikling på to måneder. Så meget er e-handlen modnet i løbet af de kritiske måneder af pandemien, mener Max Riis Christensen, CEO i konsulentvirksomheden MakesYouLocal og ekspert i international e-handel. Udviklingen skyldes, at de loyalt analoge strøgshoppere har været nødsaget til at gå online, og mange af dem er blevet så bekvemme med de digitale muligheder, at de ikke vender tilbage til butikkerne, der langsomt er åbnet igen. 

– Corona har accelereret e-handlens udvikling, og vores forventning er, at vi har sprunget mellem et og tre års evolution over. Det har også påvirket b2b-virksomheders trang til at hoppe på toget. Udfordringen for dem er, at de skal betragte e-handel som en selvstændig, fuldgod del af virksomheden og ikke som før, hvor nogle øjnede den som virksomhedens stedbarn, forklarer Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel.

Han bakkes op af Max Riis Christensen, der oplever et øget fokus på at komme i gang med e-handel:

– Vi kan mærke en ’sense of urgency’ fra mange b2b-virksomheder, der har minimal erfaring med nethandel. Det har betydet nye kunder for os samt højere aktivitetsniveau hos de eksisterende – i alt en vækst på over 35 procent på et år. Det er typisk fashion brands, der er vant til at sælge til butikskæder, som pludselig oplever, at deres vante salgskanal er bremset op eller helt gået i stå. Lige nu vil producenterne sælge vintertøj, men butikker ligger jo stadig inde med forårs- og sommerkollektionerne.

Max Riis Christensen giver her sine bedste råd til virksomheder, der skal etablere en selvstændig salgsplatform:

Kommercielt projekt – ikke it

At etablere sig som e-handelsvirksomhed er en kommerciel, strategisk satsning, og ikke et projekt der tager sit udgangspunkt i it-afdelingen eller en it-leverandør. Processen skal behandles på samme måde, som hvis man skulle etablere sig på et nyt marked eller oprette en helt ny søstervirksomhed. Det er vigtigt, at virksomhedens brand præsenteres lige så stærkt i webshoppen, som det gør hos forhandlere, og at målet om at sælge varer er en essentiel del af udviklingsfasen.

Stil dig på skuldrene af andre

Jo, jeres nye e-handelsplatform skal præsentere jeres brand på en unik måde. Men der er ingen grund til at webshoppen har unikke funktioner eller unik opbygning for at nå dertil. Søg generelle råd og konkrete tips hos kolleger, der er to-tre år længere fremme end I er, og engager jer med reelle eksperter i webhandel, der kan rådgive om ikke kun it-delen, men hele forretningen, herunder vigtige elementer som lagerlogistik og kundeservice. Søg også hjælp hos FDIH, Dansk Erhverv, Dansk Industri eller eksperter som MakesYouLocal.

Fokuser på jeres hjemmemarked

Læg alle kræfter ind på at beskytte jeres position i de lande I betragter som jeres hjemmemarkeder. En af de største faldgruber med e-handel er at tro, man kan kompensere et faldende salg med at etablere en webshop i et helt andet land, hvor brandet er ukendt. Opdyrkningen af nye markeder kræver en langsigtet investering i at udbrede kendskabet til sit brand. Derfor vil jeg altid opfordre til at begynde på hjemmemarkedet, hvor I og kunderne kender hinanden.

Nøgleord

Kontakter

Max Riis Christensen
CEO, MakesYouLocal
(+45) 30 17 39 50
max@makesyoulocal.com

Billeder

Pandemien har været katastrofal for tøjbutikker, og modeproducenterne søger alternative salgskanaler. Foto: PR.
Pandemien har været katastrofal for tøjbutikker, og modeproducenterne søger alternative salgskanaler. Foto: PR.
Download
– Corona har accelereret e-handlens udvikling, og vores forventning er, at vi har sprunget mellem et og tre års evolution over. Det har også påvirket b2b-virksomheders trang til at hoppe på toget, siger Max Riis Christensen, CEO i Makesyoulocal. Foto: PR.
– Corona har accelereret e-handlens udvikling, og vores forventning er, at vi har sprunget mellem et og tre års evolution over. Det har også påvirket b2b-virksomheders trang til at hoppe på toget, siger Max Riis Christensen, CEO i Makesyoulocal. Foto: PR.
Download

Information om MakesYouLocal

MakesYouLocal
Livjægergade 17B
2100 København

69 91 80 06https://www.makesyoulocal.com/

MakesYouLocal hjælper webshops til succes på udenlandske markeder. Specialisterne i e-handel rådgiver om strategiske beslutninger såvel som daglige rutiner og kan ligeledes hjælpe med oversættelser, online marketing og lokalsproget kundeservice i det meste af Europa. www.makesyoulocal.dk

Følg pressemeddelelser fra MakesYouLocal

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.