Tog og bus taler sammen i Vordingborg: Sidste busafgang venter på dig

Kan sidste bus ikke bare vente på toget, hvis toget er forsinket? Det er sværere at lykkes med, end man umiddelbart skulle tro. Derfor søsætter DOT, Din Offentlige Transport, nu et forsøg, hvor sidste tog og bus deler information om forsinkelser, så bussen kan vente på, at toget triller ind på stationen.

I løbet af 2020 testede DOT forskellige løsninger, der kan gøre den sidste del af rejsen bedre.Mange kunder undrer sig, hvis bussen forlader stoppestedet, netop som toget triller ind på perronen. Men det er ikke helt så nemt, som det lyder at få tog og bus til at tale sammen. For det første kan buschauffører ikke alle steder se toget fra stoppestedet eller nå at tjekke i rejseplanen, om toget ankommer forsinket til en station. For det andet er der i dag ikke en etableret kommunikationskanal mellem tog og bus. For det tredje handler forsøget på Vordingborg Station også om at teste, hvor længe en bus rent faktisk kan vente på toget, uden at kunder ved de næste stoppesteder oplever markante forsinkelser, når de står og venter på sidste bus.

DOTs første forsøg med en kommunikationskanal mellem lokomotivførere og buschauffører fandt sted på Ringsted Station fra december 2020 til marts måned 2021, og nu sættes det næste forsøg i gang på Vordingborg Station. Helt konkret betyder det, at buschaufførerne i Movias busser på Vordingborg Station via en skærm kan se, om regionaltoget er forsinket i sin ankomst til stationen. Fra kl. 20 og indtil sidste bus afgår fra stationen, vil busserne vente på toget, når det er op til et 5 minutter forsinket, så kunderne ikke misser deres forbindelse om aftenen. Senere følger forsøg på tre andre stationer udenfor Storkøbenhavn.

- Vi vil gerne give kunderne en længe efterspurgt service i aftentimerne uden for Storkøbenhavn, hvor vi sørger for, at de sidste busser venter, hvis toget er forsinket. Vi har derfor udvalgt stationer i forsøget, hvor vi kan se, at der normalt er mange kunder, som skifter fra tog til bus i aftentimerne, fortæller Rune Jon Jensen, sekretariatschef i DOT Din Offentlige Transport.

Forsøget er et led i udmøntningen af DOTs strategi for at få flere kunder i kollektiv transport.

For så vidt angår Movia’s buschauffører er oplevelsen fra forsøget på Ringsted Station positiv. Indsamling af kundeoplevelser med forsøget på Ringsted Station var til gengæld sparsom, da forsøget kom i gang under corona, hvor samfundet var lukket ned, og der kun var få kunder i den offentlige transport. Nu hvor myndighederne har fjernet alle rejserestriktioner, er der grundlag for at finde ud af, hvad kunderne synes om forsøget.

- For DOT betyder det meget at være i dialog med vores kunder. Derfor vil vi også involvere kunderne i at evaluere vores næste forsøg, når det har kørt noget tid, fortsætter Rune Jon Jensen.

Forsøget på Vordingborg station startede i uge 38 og vil fortsætte året ud. Derefter skal det evalueres.

Efterårsferie på Sjælland og øerne? – rejs lige så meget du vil med et DOT City Pass18.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Så er der godt nyt til alle, der vil holde lidt efterårsferie på hjemmebane. DOT, Din Offentlige Transport, supplerer i år det populære City Pass i hovedstadsområdet med tre nye turistbilletter, som giver adgang til ubegrænsede rejser med offentlig transport i Vestsjælland, Sydsjælland og hele Sjælland og øerne. De tre nye City Pass er designet til at give turister en populær mulighed for nemt at komme rundt i det danske land med bus, tog og metro til en fast pris.

Ferie på Sjælland og øerne? – rejs lige så meget du vil med et DOT City Pass fra kun 160 kr23.6.2021 09:35:51 CEST | Pressemeddelelse

Så er der godt nyt til alle, der vil holde ferie i Danmark. DOT, Din Offentlige Transport, supplerer nu det populære City Pass i hovedstadsområdet med tre nye turistbilletter, som giver adgang til ubegrænsede rejser med offentlig transport i Vestsjælland, Sydsjælland og hele Sjælland og øerne. De tre nye City Pass er designet til at give danske og udenlandske turister en populær mulighed for nemt at komme rundt i det danske land med bus, tog og metro til en fast pris.