Blue Workforce A/S

Tocifret millioninvestering i robotvirksomheden Blue Workforce A/S

En kinesisk investor og businesspartner skyder et tocifret millionbeløb ind i firmaet og tilfører over 20 års erfaring fra branchen.
Preben Hjørnet er stifter af Blue Workforce A/S og har designet og udviklet den kollaborative robot Ragnar, der kan alt inden for pakke, sortering og håndtering til f.eks. fødevareindustrien lige fra dej til sushi.

Preben Hjørnet er stifter af Blue Workforce A/S og glad for at fortælle, at han har indgået en endelig aftale med en kinesisk investor og business partner, hvor der skydes et tocifret millionbeløb ind i virksomheden. Ud over investeringen tilfører den nye businesspartner over 20 års erfaring fra industrien og software automation med multinationale kunder og teknologi investeringer.

Det nøjagtige beløb er ikke offentliggjort, da investoren er privat og ikke ønsker sit navn frem. Kapitaltilførslen skal bruges til at strømline virksomheden, styrke salgsarbejdet og klargøre virksomheden til at imødegå den stigende efterspørgsel ved at firedoble produktionskapaciteten i løbet af et år.

En partnervirksomhed - Blue Workforce Robotics (Asia Pacific) Co., Ltd., med hovedkvarter i Hong Kong - er etableret for at dække det asiatiske marked, som er det hurtigst voksende marked i den globale robotindustri. Den nye virksomhed vil sørge for yderligere ingeniørkapacitet til at supplere det danske team og samtidigt være en helt ny kanal for markedsindtrængning i hovedlandet Kina og resten af Asien.

”Ragnar platformen fra Blue Workforce A/S er perfekt afstemt til at imødegå det stigende behovet for pakkeløsninger i Kina og overalt i Asien og Stillehavsområdet, siger Hai Chang, bestyrelsesmedlem i Blue Workforce Robotics (Asia Pacific) Co., Ltd.
”Den komplette klar-til-marked strategi og forretningsmodel passer specielt godt til driften af fabrikker, som søger at udnytte håndteringsrobotter med nem udrulning, stor prisbillighed, og lav produktionsomkostning. Vi tror, at vores forretningsforbindelser vil sætte pris på denne innovative og skalerbare robothåndteringsplatform. Den vil fjerne indgangsbarriere for at bruge driftssikre automationsløsninger, mens de får et stort udbytte af deres investeringer ved ikke at betale for unødige ydelser eller funktioner, der ikke vil blive anvendt”.

Blue Workforce A/S er dermed den tredje danske robotfabrikant på det globale marked for kollaborative robotter, som er i eksplosiv vækst. Kollaborative robotter (også kaldet cobots) kan stå uden indhegning og arbejde side om side med mennesker.

”Vi er meget glade for at have fået erfarne investorer ind, som bidrager med kompetencer til at udvikle vores produkt og fremtidige samarbejder. Vi er i hurtig vækst og skal udvide vores kompetente stab væsentligt for at følge med den globale efterspørgsel”, siger Preben Hjørnet.

Vækstfonden ser et stort potentiale i Blue Workforce A/S, som kan bidrage med nye arbejdspladser i Aalborg.
”Produktet indeholder unikke muligheder i en branche, som er i kraftig vækst. For Vækstfonden er den rigtige person altafgørende og derfor var det vigtigt, at Preben Hjørnet udviste et stort engagement og drivkraft i Blue Workforce A/S,” siger erhvervskundechef i Vækstfonden Henrik Larsen.

Preben Hjørnet har udviklet og designet robotten Ragnar, der kan alt inden for pakke, sortering og håndtering til f.eks. fødevareindustrien lige fra dej til sushi. Vel at mærke til en fjerdedel af prisen i forhold til andre på markedet med en komplet løsning til kun 40.000 Euro.
Det er en usædvanligt billig løsning i robotbranchen i forhold til andre robotter.

”Vi håber, at investeringen i Blue Workforce A/S kan være med til fastslå, at Danmark er et innovativt knudepunkt, hvor talenter og nytænkende virksomheder udvikler fremtidens vinderteknologier, siger Christian Hannibal, fagleder for DI’s digitaliseringsindsats.

”Det globale marked for robotter forventes at blive femdoblet i løbet af 10 år, så det er fremragende, at en dansk robotvirksomhed endnu engang kan tiltrække globale investeringer.”

Hurtig levering
Blue Workforce A/S glæder sig til at vise robotten Ragnar til kendte og nye kunder. Robotløsningen er hurtig at komme i gang med og kan være klar til drift i løbet af en måned. En måneds leveringstid på en ny robot er kort tid, og specielt når man tænker på, at Ragnar er klar til brug med det samme. En dag, en uge, en måned – er en del af firmaets arbejdsrytme:

En dag – kunden udarbejder simuleringen for at fastslå den optimale robotløsning.
En uge – kundetest og tilbud.
En måned – kunden har Ragnar på fabriksgulvet og klar til drift.

”Jeg mener, at robotter skal være så enkle som muligt at betjene og omstille til en anden produktion, at man ikke behøver at være ingeniør af uddannelse for at bruge dem. Vi har brug for at få udbredt robotteknologi også til små og store virksomheder for at kunne bevare konkurrenceevnen”, siger Preben Hjørnet.

Faglig leder ved Robotteknologi, Teknologisk Institut Søren Peter Johansen har flere gange set robotten Ragnar i drift til bl.a. OpenLab arrangementer ved Teknologisk Institut, hvor flere robotvirksomheder viste forskellige robotløsninger.

”Det unikke ved Preben Hjørnets løsning er, at det er en skalerbar robot til en forholdsvis billig pris. Det er en robottype, der dækker mange behov på markedet”, mener Søren Peter Johansen.

En robot i reserve
Nogle kunder har valgt at købe to robotter samt en ekstra til lager for at sikre, at produktionslinjen kører videre, hvis en robot skulle gå ned. Ombytning af en robot vil kun være kortvarig pga. den fleksible software og Ragnars ramme, som også fås på hjul.
En udenlandsk kunde bruger Ragnar til pakning af doughnuts og andet bagværk, hvor robotten løfter emnet fra et bånd til et andet, hvor bagværket pakkes i emballage.
Andre brugere sætter Ragnar til at håndtere kosmetik, legetøj og affald.

Med så billig en løsning som Ragnar skal beslutningen om at implementere en robot ikke op på direktørniveau. Det er ikke som sådan en investering.

Ragnar leveres med en komplet 3D simulering udviklet af Mark Freese fra Coppelia Robotics GmbH, vision med dataopsamling, ramme, automation og griber teknologi og lever dermed op til Industri 4.0 standarder.
Softwareløsningen er nem at forstå og kan betjenes hjemmefra på nettet i et computerspilsagtigt miljø, hvor man med moduler bygger en løsning op til den enkelte kundes behov.
Griberne er energibesparende, fødevaregodkendt og uden vakuum, men bruger et trykluftdrevet stempel, som kører i lineær bevægelse til griberen.

Om Blue Workforce A/S
Preben Hjørnet har grundlagt firmaet i frustration og undren over, hvor dyrt og kompliceret det skulle være at få robotter ind i industrien. Hans filosofi er at skabe en robotløsning, som ikke kun 10% af virksomhederne har råd til, men 90% af virksomheder har råd til. Han er meget inspireret af den amerikanske professor og ekspert i ”disruptive innovation” Clayton Christensen.

Preben Hjørnet har beskæftiget sig med robotter i 25 år, er civilingeniør med speciale i proceskontrol og billedbehandling og har taget en MBA ved Harvard Business School og undervist på uddannelsen ”Master of Manufacturing and Technology” ved Aalborg Universitet.
Han er ”serie-entreprenør” og har etableret flere virksomheder, som er blevet opkøbt af multinationale virksomheder.
Blue Workforce A/S blev stiftet i 2012 af Preben Hjørnet i Frederikshavn, hvor udviklingsafdelingen tidligere var placeret.  Der er i dag otte ansatte og flere er på vej.

Robotten Ragnar er navngivet efter den første danske vikingekonge.
Navnet ”Blue Workforce” signalerer, at det ikke er ”varme hænder”, der arbejder, men elektronikken i form af robotten.
Logoet i Blue Workforce A/S er et symbol på en vikingeborg.

Blue Workforce A/S, Hobrovej 371A, 9200 Aalborg SV Se mere her http://blueworkforce.com/

Preben Hjørnet kan kontaktes på mobil +45 2460 9899 og mail ph@blueworkforce.com

For yderligere oplysninger kontakt venligst pressekonsulent Sanne Berglund Thor: Mobil: +45 22 255 275  og mail sanne@berglundthor.dk

Billeder

Download
Ragnar robotten er en letvægtsrobot og fås med en ramme på hjul.
Download
Preben Hjørnet glæder sig over kapitalindsprøjtningen. Blue Workforce A/S skal ansætte yderligt personale for at følge med den globale efterspørgsel efter kollaborative robotter.
Download
Blue Workforce A/S har udviklet robotten Ragnar med gribere, der kan udskiftes uden værktøj og kun ved brug af hænderne.
Download
Teamet ved Blue Workforce A/S foran Ragnar. Inden for et år skal produktionskapaciteten firedobles, så næste gruppefoto bliver med flere personer.
Download
Ragnar Industrial kan købes og være i drift på en måned, hvilket er kort tid for en ny robot.
Download
Ragnar Industrial er skabt for, at brugerne nemt kan betjene robotten og stille den om til en anden produktion. Preben Hjørnet mener, at robotteknologi skal udbredes også til små og mellemstore virksomheder.
Download
Griberne er energibesparende og uden vakuum, men bruger et trykluftdrevet stempel, som kører i lineær bevægelse til griberen.
Download
Nogle gange er en one-size standard ikke nok, så Blue Workforce A/S har lavet en unik produktplatform. Se mere på www.blueworkforce.com

Information om Blue Workforce A/S

Blue Workforce A/S