Tobias Rahim og Tessa forkælede 1.500 børn og unge fra Ungdommens Røde Kors

Hundredvis af glade børn og unge fik koncerter og kom helt tæt på deres store idoler, da Ungdommens Røde Kors holdt Gadefest i København for de børn og unge, der deltager i organisationens sociale aktiviteter.
Tobias Rahim gav krammere og selfies til Jas, Eyad og Oliver, da de var til Ungdommens Røde Kors Gadefest i København. FOTO: Sidsel Nybo Andersen

Store navne som Tobias Rahim, Tessa, TopGunn og ICEKIID gav koncert - og ikke mindst selfies - da hundredvis af glade børn og unge i weekenden var til Ungdommens Røde Kors Gadefest på Vesterbro i København.

”Det var fedt, for jeg har ikke prøvet at være til koncert før. Jeg har sunget og danset sammen med de andre børn, og jeg kendte de fleste numre,” siger Jas på 13, der kom helt tæt på stjernerne og fik taget selfies efter koncerterne.

Fest for børn og unge fra sårbare familier
Gadefesten var for de børn og unge, der deltager i sociale aktiviteter hos Ungdommens Røde Kors og deres søsterorganisationer som fx Red Barnet Ungdom, Dansk Flygtningehjælp Ungdom og fra sociale helhedsplaner. De havde alle fået en gratis billet og kunne tage deres forældre eller de frivillige fra deres aktiviteter med.

Jas var afsted sammen med de frivillige og de andre børn fra den Ferielejr, han plejer at deltage på om sommeren med Ungdommens Røde Kors. Et af de børn var Eyad på 14, og de to drenge var heldige at møde og få taget selfie med både Tessa og Tobias Rahim, som du kan se på billederne her.

”Jeg har kun prøvet at være til koncert én gang før, og det var til Fredagsrock i Tivoli, og det her er lige så godt som Fredagsrock,” siger Eyad.

”Det er sjovt her, fordi jeg er sammen med de andre, jeg kender fra Ferielejr. Vi har hygget og snakket, og så har vi malet graffiti.”

Ud over koncerter var der en stor graffiti-væg, og man kunne deltage i danse- og basket-workshops og meget mere. Dagen igennem blev der langet gratis candyfloss, bubble tea og pizza over disken.

Fest skal modvirke mistrivsel
Landsforpersonen fra Ungdommens Røde Kors, Jonas Wiederholt Larsen, var meget begejstret efter arrangementet:

”Det er helt fantastisk, at vi kan give sådan en oplevelse til nogle af de børn og unge, der i forvejen var i en udsat position, og som er blevet allerhårdest ramt af corona-nedlukningen. Det har de virkelig fortjent,” siger Jonas Wiederholt Larsen.

Hele arrangementet var stablet på benene med midler fra den ”oplevelsespakke”, som et flertal af Folketingets partier afsatte i 2021 til sociale organisationer. Formålet med midlerne er at modvirke mistrivsel og ensomhed og samtidig holde hånden under oplevelsesindustrien efter perioden med corona-restriktioner.

Det samme gælder, når Ungdommens Røde Kors igen inviterer til Gadefest i Aarhus under Ringgadebroen den 21. maj.

”Nu glæder vi os helt vildt til at skulle holde den næste Gadefest i Aarhus, så endnu flere børn kan blive forkælede en hel dag med koncerter, fællesskab og candyfloss,” siger Jonas Wiederholt Larsen.

Her er det også Tessa, Tobias Rahim og ICEKIID, der sammen med Artigeardit skal give børnene og de unge et brag af en fest. Festen er ligeledes et lukket arrangement for de inviterede børn og unge, der deltager i sociale aktiviteter hos Ungdommens Røde Kors.

Vil du være frivillig til Gadefest?
Ungdommens Røde Kors mangler frivillige, der har lyst til at være en del af Gadefesten i Aarhus og gå til hånde for at give alle gæsterne en god oplevelse på festpladsen. Du kan læse mere og melde dig som frivillig på organisationens hjemmeside www.urk.dk.

Gadefesterne i København og Aarhus afvikles i samarbejde med erfarne folk fra Roskilde Festival Experience.

Eskil Meinhardt Hansen
Presse- og kommunikationskonsulent
Hejrevej 30, 2. sal // 2400 København NV
+ 45 41 88 28 18 // eskil@urk.dk // www.urk.dk