To speedskatere afrunder de danske OL-udtagelser

Speedskaterne Viktor Hald Thorup og Stefan Due Schmidt er udtaget til vinter-OL i Beijing. Det danske hold bliver dermed på 62 atleter.

Det danske hold til vinter-OL kommer til at bestå af 62 atleter. DIF’ bestyrelse har afsluttet rækken af udtagelser med speedskaterne Viktor Hald Thorup og Stefan Due Schmidt. Begge stiller op i disciplinen massestart, mens Viktor Hald Thorup også deltager i 5.000 meter individuelt.

Både Viktor Hald Thorup og Stefan Due Schmidt deltog også ved OL for fire år siden, hvor begge kom i finalen i massestart, og hvor Viktor Hald Thorup med en femteplads blev noteret for det bedste danske individuelle resultat nogensinde ved et vinter-OL.

I massestart får de tre første over stregen guld, sølv og bronze, men der kan også optjenes point undervejs i løbet.

”Viktor og jeg komplimenterer hinanden rigtig godt. Jeg håber på, at det ender med en spurt, mens Viktor går efter at komme i udbrud. Hvis det lykkes for ham, så kan jeg spare mig i feltet. På den måde har vi danskere to skud i bøssen,” siger Stefan Due Schmidt.

Emotioner trods manglende tilskuere
Speedskaternes forberedelser frem mod Beijing-legene er præget af at undgå at få Covid-19, og i modsætning til legene for fire år siden i Sydkorea, så vil tribunerne ikke blive fyldt med medlevende tilskuere. Men sidstnævnte betyder ikke så meget for Stefan Due Schmidt.

”Sidste gang fik vi den store OL-oplevelse med alt, hvad der hører til ud over selve konkurrencerne. Så det har vi prøvet, og vi har det derfor fint med udelukkende at fokusere på konkurrencen. Vi har alligevel ’tunnelsyn’, når vi konkurrerer. Vi skal nok blive emotionelle alligevel, for på grund af corona har forberedelserne været mentalt hårde, og vi har virkelig levet en munketilværelse for at komme til OL,” siger Stefan Due Schmidt.

Spændende oplevelse for danskerne
DIF’s chef de mission for de danske hold i Beijing glæder sig til at opleve de to speedskatere i Kina.

”Jeg er glad for at have Viktor og Stefan med til Beijing. De klarede det fremragende ved det seneste vinter-OL, og jeg er sikker på, at danskerne derhjemme kommer til at opleve nogle spændende konkurrencer med de to speedskatere,” siger Mikkel Sansone Øhrgaard.

Team Danmark har støttet speedskaternes forberedelser frem mod OL og ser frem til, at forberedelserne bærer frugt.

”Vi glæder os meget til at følge speedskaterne til OL. Både Viktor og Stefan tager til Beijing med OL-erfaring i rygsækken, og de har begge vist gode takter i sæsonens world cup løb. Massestart er en uforudsigelig disciplin, hvor meget kan ske undervejs i løbet, men vi håber og tror på et godt resultat for Danmark,” siger Team Danmark-sportsmanager, Magnus Wonsyld.

Fakta
Følg ’Danmark til OL på ’ Facebook og Instagram og se alle danske atleter på OL.dk.

Vinter-OL løber fra 4. februar til 20. februar 2022 og afvikles i den kinesiske hovedstad Beijing. Danmark deltager med det største hold til et vinter-OL nogensinde. I alt er holdet på 62 atleter fordelt på fem sportsgrene – 29 kvinder og 33 mænd.

Yderligere kommentarer
Mikkel Sansone Øhrgaard, chef de mission for det danske hold til vinter-OL, 51559334.

partnerfrise

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.