Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

To pladser i spil til kommende havvindpark

Del

Danmark skal have en ny kæmpevindpark på havet, og den skal enten ligge i Nordsøen eller ved Kriegers Flak. Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt vil nu gå i dialog med kommuner for at finde den bedst egnede plads.

Danmark skal have tre nye havvindmølleparker, der hver især bliver blandt verdens allerstørste. Den første af disse parker skal levere grøn strøm allerede fra midten af 20erne, og Energiforligskredsen har nu besluttet, at den enten skal opføres i Nordsøen ud for Ringkøbing eller ved Krigers Flak ud for Sjællands østkyst.

Ingeniørvirksomheden Cowi har gennemført en finscreening af fire områder i de danske farvande, som nu er blevet indsnævret til to, og energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) vil nu indlede en dialog med de kommuner, der støder op til de udpegede områder, for at sikre lokal involvering i den kommende havvindmøllepark.

”Det er vigtigt at sikre lokal involvering. En havvindmøllepark bidrager med vækst og arbejdspladser lokalt, og møllerne kommer meget langt ud på havet, men de kan ses i klart vejr. Det er derfor rigtig vigtigt for mig, at vi får inddraget kommuner i processen med at finde den bedste placering til den nye havvindmøllepark,” siger Lars Chr. Lilleholt.

Senest i slutningen af marts 2019 skal beslutningen om den kommende havvindmølleparks placering træffes, så udbuddet kan komme i gang i juni.

Stort potentiale

Med Energiaftalen besluttede samtlige Folketingets partier at opføre tre nye havvindmølleparker i Danmark frem mod 2030. Hver af disse parker bliver på minimum 800 megawatt, hvilket kan levere strøm til cirka 800.000 danske husstande.

De tre parker bliver klart de største i Danmark, og de vil også høre til sværvægterne på verdensplan. Samtidigt er det forventningen, at havvind om få år kan produceres uden statslig støtte, så danskerne kan få mere vedvarende energi for pengene.

”Med de to mulige placeringer, som vi udpeger i dag, er vi med til at skubbe havvind i retningen af støttefrihed. Det understreger det enorme potentiale i havvind – ikke bare i Danmark, men i hele verden,” siger Lars Chr. Lilleholt.

Den første af energiaftalens tre havvindparker skal nettilsluttes mellem 2024 og 2027.

Læs mere om finscreeningen og COWI’s rapport her.

Fakta:

  • Med Energiaftalen besluttede samtlige Folketingets partier at opføre tre nye havvindmølleparker i Danmark frem mod 2030. Den første af disse parker skal nettilsluttes mellem 2024 og 2027.
  • Ingeniørvirksomheden Cowi har gennemført en havvind-screening af områder ved Kriegers Flak og Hesselø samt i Jammerbugt og i Nordsøen.
  • Energiforligskredsen har besluttet, at den første af de tre kommende havvindmølleparker skal opføres enten i Nordsøen ud for Ringkøbing eller ved Kriegers Flak ud for Sjællands Østkyst.
  • Hver af de tre kommende parker bliver på minimum 800 megawatt, hvilket bliver de klart største parker i Danmark.  

Kontakter

Presserådgiver Michael Korsgaard, 24635487, mikon@efkm.dk

Billeder

Information om Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K

33922800http://efkm.dk/

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet går forrest i arbejdet med at fremme forsynings- og energiydelser i verdensklasse, der understøtter vækst og holdbar omstilling. Gennem høj faglighed, åbenhed og troværdighed sikrer vi det danske samfund en klar retning for fremtidens forsyningssystem.

Følg pressemeddelelser fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

EU stiller for første gang krav til lastbilers udledning af CO220.12.2018 16:00Pressemeddelelse

Regeringen har med sit klima- og luftudspil sendt et klart signal om, at der skal mere fart på den grønne omstilling af transportsektoren. Men for at det virkeligt skal batte, må resten af Europa også med. Derfor er det et vigtigt første skridt, at det i dag er lykkedes EU’s klimaministre at blive enige om for første gang at sætte CO2-krav for lastbiler – selvom Danmark gerne havde set et mere ambitiøst resultat.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum