To indsatte renoverer deres eget toilet

De indsatte brokkede sig over værkstedets toilet i Kragskovhede Fængsel. Så satte værkmestrene dem til at istandsætte det fra bunden.

Midt i træværkstedet i Kragskovhede Fængsel ligger det, der tidligere var et rum med to toiletbåse. To indsatte ligger på knæ på gulvet. De er ved at lægge fliser for anden gang, første gang var den ikke helt i vinkel, så de måtte pille dem op igen.

Projektet opstod, fordi de indsatte var utilfredse med, at deres toiletter var ulækre. Værkmester Per Olsen og hans kollegaer så det som en god mulighed for at udfordre nogle indsatte.

”Vi greb stemningen og spurgte dem, om de ville kaste sig over renoveringen. De har aldrig lavet murerarbejde før, men de var villige til at prøve. Palle skulle lige overtales lidt, han troede ikke på, at han kunne,” siger værkmesteren.

Først blev alt pillet ned, så blev en væg pudset op igen, og nu efter en måned er det tid til at lægge fliser på gulv og vægge.

”Vi har selvfølgelig vejledt og guidet dem undervejs, men de har fået lov til bare at prøve sig frem, og der er ikke noget stress eller pres. Det handler mest af alt om at give ansvar og rose for arbejdet,” siger Per Olsen.

Har aldrig arbejdet før
De to mænd er meget forskellige. Den ene, vi kunne kalde ham Palle, er 50 år og afsoner sin dom nummer 16. Den anden, som vi kalder Jakob, er 30 år og afsoner sin første dom.

Det er første gang, Palle rigtigt arbejder. Både inden og uden for murene. Han har haft et stort misbrug.

”Jeg har aldrig haft et arbejde, kun pusher, men det er også et slags fuldtidsarbejde. Jeg har heller ikke arbejdet under mine afsoninger før. Men jeg tror bare, jeg er blevet ældre. Jeg synes faktisk, det er rart at arbejde,” siger han.

Værkmester Per Olsen fortæller, at opgaven med at renovere toilettet har givet den 50-årige mand noget helt nyt.

”Palle har ikke fået så mange sejre i sit liv, nu får han ros. Både af os og de andre indsatte. Jeg tror, han går herfra med et smil på læben hver dag, han er virkelig blomstret op,” siger værkmesteren.

Ros fra murer
Der er en murer på besøg i fængslet, da fagbladet er forbi. Han laver kursus med seks indsatte. En af dem er Jakob.

Mureren fortæller, at han laver virkelig pænt arbejde og snildt kunne blive murer. Det er dog ikke der, hans egne ambitioner ligger.

”Det er ikke min plan at blive murer, når jeg kommer ud, jeg har arbejdet med noget helt andet i mange år. Men jeg kommer til at renovere mit hjem selv fremover i stedet for at betale mig fra det, og tiden går hurtigere her i fængslet, når man har noget at lave,” siger Jakob og vender tilbage til fliselægningen.

Succes på flere planer
Teddi Christensen er enhedsleder for træværkstedet. Han ser renoveringsprojektet som en succes på flere planer.

”Det er helt sikkert en succesoplevelse for de to indsatte. De går fra arbejde glade og tilfredse, og jeg er sikker på, at de går hjem på afdelingen og fortæller stolt, hvad de har lavet. De påvirker på den måde de andre indsatte med gode oplevelser,” siger han og fortæller, at ambitionerne ikke stopper der:

”Vi har en drøm om, at næste renoveringsprojekt bliver køkkenet her i værkstedet.”