To bæredygtige og klimavenlige iværksætteridéer fra København imponerer og vinder stor konkurrence ved Danish Entrepreneurship Festival 2020.
Ideel Coffee pitcher deres ide online til Danish Entrepreneurship Festival 2020

Innovationen og entusiasmen har boblet om kap, mens tusindvis af innovative elever og studerende har dystet på gode iværksætterideer og opfindelser til Danish Entrepreneurship Festival i uge 47. De mange unge skulle overbevise erfarne erhvervsfolk om, at deres idé var den bedste i en af de forskellige konkurrencer, som de deltog i.

Fredag den 20. november kulminerede det i et stort awardshow, hvor hele ni priser blev uddelt til de bedste idéer, projekter og produkter, og vinderne blev honoreret med både penge, trofæ og virtuelle klapsalver.

DTU-studerende opfinder innovativ og bæredygtig løsning på emballage til maling

Seks seje iværksættere, som læser til proces- og innovationsingeniør på DTU i Lyngby, var knivskarpe, da de online pitchede deres idé i Verdensmålsmikrolegat-konkurrencen. Glæden var da også stor hos folkene bag Paint’r, Sofie Winge-Petersen, Magnus Hørlyk Friis, Nicolai Hansen, Victoria Søgaard, Jacob Larsen og Johan Vangstrup, da de efter intensiv konkurrence blev udråbt som vindere af et af de i alt tre verdensmålsmikrolegater, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab med støtte fra Tuborgfondet

De seks entreprenante studerende har udviklet idéen, som er en papkasse, der har plads til to poser maling, som passer lige ned i en rullespand.

Formålet er at få producenterne af maling til at holde op med at bruge plasticbøtter til at opbevare malingen, da man dels snart vil være nødt til at finde alternativer, da ny EU-lovgivning vil gøre emballagen dobbelt så dyr inden for en kortere årrække, men samtidig kan pappet genanvendes mange flere gange, hvilket også er med til at gøre opfindelsen mere bæredygtig.

Løsningen er primært henvendt til professionelle malere og producenterne af malingen, da den private forbruger i forvejen er tvunget til at genanvende malerbøtter.

For at gøre produktet brugervenligt og egnet til en professionel hverdag har de seks studerende arbejdet meget med at designe posen, så den kan lukkes helt tæt, men samtidig kan åbnes uden brug af en saks.

Paint’r tildeles et Verdensmålsmikrolegat af Tuborgfondet og Fonden for Entreprenørskab, fordi de:

1. Potentielt vil kunne sætte et stort aftryk på verdensmålene med deres opfindelse.
  2. Løser et stort problem på en simpel måde.
  3. Deres løsning kan være med til at ændre et marked og en adfærd i en meget traditionel industri.

- Det er en validering af vores idé, og det giver os et kæmpe boost i forhold til at formidle vores idé til andre, som ikke er i malerbranchen. Det er fedt at se, at andre udenfor branchen også kan se idéen i det, lød det fra Paint’r.

Ud over æren vandt de også 25.000 kr. sponsoreret Tuborgfondet, som skal bruges på produktudvikling og til at optimere produktionsprocessen, så produktionen på sigt kan skaleres.

CBS-studerende vil lave bæredygtige kaffekapsler

To entreprenante studerende fra CBS i København har fået en god idé, som de netop er blevet præmieret for i forbindelse med Danish Entrepreneurship Festival.

Bogdan-Razvan Coste og Johan Fellman har fået idéen til en bæredygtig kaffekapsel, som skal erstatte de mere end 40.000 tons plastic- og aluminiumskapsler, der årligt forbruges på verdensplan.

I stedet vil de to iværksættere introducere en hjemmekomposterbar, økologisk kapsel lavet af solsikkefrøskaller, som er et biprodukt fra fødevareindustrien og dermed upcycles som en del af forretningsidéen.

Udover bæredygtige kapsler tilbyder entreprenørerne også økologisk og etisk dyrket kaffe fra små landbrug i Etiopien, ligesom den kasse, som kapslerne pakkes i, er 100 procent komposterbar.

Ideel Coffee tildeles et et Verdensmålsmikrolegat af Tuborgfondet og Fonden for Entreprenørskab, fordi de:

2. Præsenterede en konkret og troværdig go-to-market plan.
  3. Har lavet et nødvendigt produkt, som vil kunne bidrage til en ændret adfærd.

Det var to glade iværksættere, som kunne ånde lettet op, da de fik at vide, at de var blevet tildelt et Verdensmålsmikrolegat.

- Vores mission er at være forandringsagenter i hele kaffekapselindustrien. Vores drøm er at vise, at der er en bedre vej og at lede den vej, så endnu flere får øjnene op for bæredygtige løsninger. Verden og industrien står overfor nogle store udfordringer, og vi vil med vores produkt skabe en cirkulær model, hvor alle aktører vinder, og inspirere resten af branchen til at gøre det samme. Vi ønsker at gøre op med opfattelsen af, at man skal vælge mellem kvalitet og bæredygtighed og vise, at man kan få begge dele, lød det fra Ideel Coffee.

Ud over æren vandt de to iværksættere også 25.000 kr. sponsoreret af Tuborgfondet, som skal bruges på at lægge en sidste hånd på deres prototype.

Selv om team Paint’r og Ideel Coffee vandt, var de oppe mod mange andre skarpe ideer, som pressede dem til det sidste.

- Det har været imponerende at følge med i løbet af ugen og høre de mange gennemtænkte og innovative ideer fra de unge. Mange af dem har stort potentiale, og det er virkelig imponerende, hvor engagerede de unge er, og hvor meget de har forberedt sig på at præsentere og fremvise deres idé eller produkt. I år har alt foregået online, og den udfordring har de unge og skolerne taget op. Jeg håber oplevelsen og feedback fra dommerne giver de unge både erfaring og læring med hjem, siger Christian Vintergaard, CEO for Fonden for Entreprenørskab.

Inspiration, feedback og mod på mere

Til festivalen dyster de tusindvis af elever og studerende i flere forskellige konkurrencer og kategorier delt ind efter aldersgruppe og uddannelsestype. Den allerstørste konkurrence er Idékonkurrencen, hvor flere end 1600 elever og studerende deltog. Derudover har de bedste hold fra hele landet dystet i opfinderkonkurrencen Projekt Edison for elever i 6.-7. klasse, ligesom der blev kåret en vinder af Da Vinci-konkurrencen for elever på ungdomsuddannelserne. Erhvervsskoleeleverne dystede i Kickstart Programme, mens studerende, der reelt er i gang med at starte virksomheder, dystede om tre verdensmålsmikrolegater.

Ud over konkurrencerne har et stærkt felt af iværksættere, investorer og andre dygtige mennesker været med online til at inspirere alle med deres erfaring og viden. Det er bl.a. iværksætter og investor Mia Wagner, Tech investor Sune Alstrup, CEO i Netcompany André Rogaczewski og managing partner i byFounders Tommy Andersen.

Danish Entrepreneurship Festival 2020 er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab med Totem Entertainment og Odense Kommune som partnere og blev afviklet og sendt live fra fire studier i Odense Congress Center.

Se alle vinderne her.

Paint’r: Sofie Winge-Petersen, Magnus Hørlyk Friis, Nicolai Hansen, Victoria Søgaard, Jacob Larsen, Johan Vangstrup. Tlf: 25562566 (Sofie).

Ideel Coffee: Bogdan-Razvan Coste , Johan Fellman. Tlf: 22150135. Mail: fellmanjg@gmail.com

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, berit@ffefonden.dk, 31 75 34 81

Ideel Coffee pitcher deres ide online til Danish Entrepreneurship Festival 2020
Ideel Coffee

Om Danish Entrepreneurship Festival

I hele uge 47 har Fonden for Entreprenørskab holdt den allerførste udgave af Danish Entrepreneurship Festival. Gennem hele ugen har tusindvis af elever og studerende med iværksætterideer mødtes i online idekonkurrencer, fået sparring fra hundredvis af erfarne erhvervsfolk og inspiration fra kendte iværksættere og investorer. Lisbeth Østergaard, Camilla Ottesen og Peter Falktoft har været ugens værter, og alle har kunne følge med live.

Læs mere på http://danishentrepreneurshipfestival.ffe-ye.dk/.