Aarhus Universitet: Arts

To AU-forskere får tildelt millionbevillinger af Danmarks Frie Forskningsfond

Del
Med afsæt i projekter om kønslig ulighed og stigende klimaudfordringer har Shuang L. Frost og Tobias Skiveren fra Aarhus Universitet modtaget forskningsstøtte på godt 2,8 millioner kroner hver.

Kvindelige iværksættere i tech-branchen og danskfagets mulighed for at sætte en grøn dagsorden.

Det er omdrejningspunkterne for to nye forskningsprojekter fra Aarhus Universitet, som Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) netop har belønnet med godt 2,8 millioner kroner hver.

Bag projekterne står to forskere, hvis forskning taler ind i højaktuelle emner som kønslig ulighed og stadigt stigende klimaudfordringer.

Selvunderstøttende fællesskab
Under titlen ’Cultivating Women Tech Founders: A Communities-of-Practice Approach to Entrepreneurial Education in Danish University Incubators’ vil adjunkt Shuang L. Frost fra Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab konkret undersøge, hvordan man kommer den ulighed til livs, der hersker inden for især tech-iværksætteri.

”I dag udgør kvinder kun 25 procent af alle iværksættere i Europa, og andelen er endnu lavere inden for tech-iværksætteri. Denne ubalance afskrækker kvinder fra at forfølge en iværksætterkarriere og er med til at skabe en selvforstærkende ulighed inden for tech-iværksætteri,” siger Shuang L. Frost, der har fået støtte til sit projekt af DFF’s såkaldte Inge Lehmann-program, hvor hensigten netop er at sikre en mere ligelig kønsbalance i forskningsmiljøerne.

Med afsæt i blandt andet et undervisningseksperiment og en antropologisk læringsteori omkring begrebet ’praksisfællesskab’ er målet ifølge forskeren ”at skabe et selvunderstøttende fællesskab af spirende kvindelige iværksættere, som vil støtte hinanden i en karriere inden for tech-iværksætteri – og derigennem bidrage til udviklingen af bæredygtig, inkluderende fremtidig teknologi,” lyder det fra Shuang L. Frost.

Grøn litteratur
Den anden modtager af forskningsfondens bevillinger har rettet blikket mod den grønne omstilling – set i et litterært og didaktisk lys.

Tobias Skiveren, som er adjunkt i Nordisk Sprog og Litteratur, tager således med sit projekt udgangspunkt i en idé om, at danskfaget tilbyder en oplagt mulighed for at kvalificere befolkningens evne til at identificere og reflektere over de rejse-, spise- og generelle forbrugsvaner, der er med til at drive den globale opvarmning.

Tobias Skiveren forklarer:

”Som et af uddannelsessystemets største fag er danskfaget det sted, de fleste af os lærer om vores kulturs historie og dermed også om de overleverede normer og idéer, der præger vores vaner i dag. På den baggrund undersøger forskningsprojektet, i hvilken udstrækning danskfaget ville kunne øge studerendes bevidsthed om deres vaners indvirkning på miljø og klima, hvis litteraturhistorieundervisningen skete ud fra såkaldt ’økokritiske’ principper," siger AU-forskeren, som har modtaget midler fra en særlig pulje med fokus på grøn forskning.

Forskningsprojektet har fået titlen ’Environmental Literacy in L1 Education: Greening Danish Literary History’ og vil blandt andet forsøge at genskrive tre centrale perioder i litteraturhistorien for at spore fremkomsten af miljømæssigt problematiske normer og idéer.

”Derefter gennemfører projektet et feltstudie, der i samarbejde med tre gymnasielærere udvikler og tester nye didaktiske redskaber til at undervise i disse perioder. Og endelig bringes disse indsigter i kontakt med aktive gymnasielærere via en lærebog, formidlingsartikler og efteruddannelseskurser,” fortæller Tobias Skiveren.

Målet for projektet er ifølge ham ”at fremme danskfagets mulighed for at udbrede viden om de kulturelle faktorer af vores aktuelle miljø- og klimamæssige udfordringer,” lyder det.

Begge forskningsprojekter løber i første omgang over de næste tre år.


Yderligere information:

Shuang L. Frost, adjunkt
Institut for Kommunikation og Kultur,
Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab
Mail: shuangfrost@cc.au.dk

Tobias Skiveren, adjunkt
Institut for Kommunikation og Kultur,
Nordisk Sprog og Litteratur
Mail: tobiasskiveren@cc.au.dk

Billeder

Shuang L. Frost. Foto: AU Foto.
Shuang L. Frost. Foto: AU Foto.
Download
Tobias Skiveren. Foto: AU Foto.
Tobias Skiveren. Foto: AU Foto.
Download

Information om Aarhus Universitet: Arts

Aarhus Universitet: Arts
Aarhus Universitet: Arts



Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye