Tjek rejseforsikringen og spar på billejen

If giver råd om rejseforsikring og selvrisikodækning ved biludlejning og en mini-parlør med 10 ord til bedre billeje på ferien.

Køen til udlejningsbilen er for de fleste ferierejsende på Top 3 over steder, hvor tålmodigheden er mindst. Det nyder udlejningsselskaberne godt af, når det endelig er din tur, og de spørger om du ønsker at forsikre dig mod selvrisikoen på bilens forsikring. Ofte ledsaget af bemærkningen om, at det kan koste dig op til 20.000 kr., hvis du ikke har selvrisikoforsikringen.

I sydens og kampens hede vælger mange ferieturister derfor at sige ja tak, selvom det betyder at budgettet for feriebilen skrider, inden ferien rigtig er begyndt.

Fra forsikringsselskabet If lyder anbefalingen, at man skal tjekke sin rejseforsikring, inden man tager afsted.

- Ofte vil man finde ud af, at selvrisikodækning ved lejet bil i udlandet allerede er inkluderet på sin rejseforsikring eller at man kan udvide sin dækning til også at omfatte det. Det er væsentlig billigere end at betale et stort beløb hos udlejeren for en separat selvrisikoforsikring, forklarer informationschef Birgitte Ringbæk fra If Skadeforsikring.

Mulig opgradering af rejseforsikringen
If gør opmærksom på, at der findes forskellige varianter af rejseforsikringer. Det er således ikke en selvfølge, at man har selvrisikodækningen, blot fordi man har husket at købe rejseforsikringen. Det er derfor vigtigt at tjekke om netop selvrisikodækning ved lejet bil i udlandet er omfattet på rejseforsikringen.

- Vores fokus er på, at man skal være korrekt forsikret. Hvis en kunde aldrig lejer bil i udlandet, er der ingen grund til at betale for den dækning. Men rejseforsikringen kan altid opgraderes hjemmefra til også at omfatte selvrisikodækning, forklarer Birgitte Ringbæk.

Hendes råd lyder derfor:

- Tjek hjemmefra om du har dækningen på din rejseforsikring. Eller ring til dit forsikringsselskab, hvis du har spørgsmål til din forsikring. Det er langt mindre bøvlet, end når du står i en varm kø ved biludleveringen og måske føler dig presset til at købe en dyr selvrisikodækning hos udlejningsfirmaet.

Hos If dækker selvrisikodækningen på rejseforsikringen også ved leje af autocamper, motorcykel og knallert i udlandet.

Den private rejseforsikring har yderligere den fordel, at den kan dække rejser på helt op til 60 dage. Hos mange udlejningsfirmaer betaler man selvrisikodækning pr. dag, og så kan selvrisikoforsikringen hurtigt løbe op.

10 ord til bedre billeje på ferien
For nemmere at kunne holde hovedet koldt ved biludlejningen, er det en fordel at vide hvad de forskellige dækninger og begreber ved billeje hedder på engelsk. If giver her 10 ord til bedre billeleje på dansk/engelsk.

10 ord til bedre billeje på ferien (dansk/engelsk)

Selvrisiko

Excess eller Deductable

Selvrisikodækning

Excess cover

Forsikring

Insurance

Ansvarsforsikring

Liability insurance

Kollisionsskade

Collision damage

Tyveri

Theft

Ansvarsskade

Third-party eller Liability

Skade

Claims eller Damages

Obligatorisk

Mandatory ell. Compulsory

Undtagelser

Exclusions

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 6.800 dygtige medarbejdere, heraf ca. 600 i Danmark, kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.