Jydsk Tagteknik A/S

Tjek loftet nu! Fygesne kan lave grimme skader

Fygesne kan komme ind gennem små revner og sprækker. Det er derfor en god idé at tjekke loftet, når det har sneet og blæst udenfor. Smeltet sne kan forårsage skimmelsvamp og dyre vandskader.

De seneste ugers vintervejr med sne og blæst har ført til fygesne på mange lofter, men det er langt fra alle husejere, der har opdaget det endnu. Ofte er det først, når temperaturen kravler op over frysepunktet, og fygesneen begynder at tø, at husejerne får sig en grim overraskelse – eller flere år senere når skimmelsvampen viser sit grimme ansigt.

Her er tegnene på, at du har haft sne på loftet

Det er ikke nok at gå op på loftet og kigge efter sne. Måske er sneen allerede smeltet, og så er det endnu mere vigtigt at kigge efter, om din isolering er våd eller faldet sammen, og om der er revner og sprækker, der skal tætnes. Hvis den optøede sne trænger igennem isoleringen og lægger sig som en vandpyt ovenpå dampspærren eller trænger gennem loftet og ned i stuen, kan det nemlig hurtigt blive en dyr affære.

Gør dette, hvis du opdager sne på loftet

Ligger der sne på loftet, fejes den op med kost og fejeblad og lægges i en spand el.lign., så du undgår, at den smelter, når det tør. Er du så uheldig først at opdage fygesneen, når den trænger gennem loftet, er det vigtigt, at du med det samme får fjernet overskydende sne på loftet og tørret op.

Sådan fjerner du smeltevandet

Ifølge Tim Albér, energirådgiver hos Jydsk Tagteknik A/S er det en god idé at lægge aviser på det ramte område, som kan opsuge det værste vand. Herefter bør du løfte den fugtige isolering, så loftbrædder, isolering mv. tørres grundigt igennem. Alt efter skadens omfang, bør du kontakte en fagmand, der kan vurdere, om der skal lægges ny isolering, så du ikke får problemer med fugt og skimmelsvamp eller ødelagt isolering. Isolering, der har været våd, kan miste isoleringsevnen, og det kan blive dyrt på varmeregningen næste vinter.

Begræns skaden

Har du fået fygesne på loftet, så sørg også for at få stoppet huller, revner og sprækker med avispapir, klude el.lign., så der ikke kommer yderligere fygesne ind på loftet. ”Vær opmærksom på, at der godt kan komme fygesne på loftet gennem udluftningshætter og ventilationskanaler, men dem må du aldrig stoppe eller lukke til, da loftet så ikke ventileres godt nok,” fortæller Tim Albér.

Undgå fygesne i fremtiden

Når vejret tillader det, bør du foretage en grundig undersøgelse af loftet og taget. ”Du kan f.eks. gå op på loftet, når det er lyst udenfor. Der, hvor lyset trænger ind, er de steder, hvor fygesne og slagregn også kan trænge ind, og hvor taget bør tætnes. Det kan være en god idé at få en fagmand til at tjekke taget og se, om der er fugtskader efter fygesneen eller andre skjulte skader”, slutter Tim Albér.

Tætningsbåndet langs rygningen kan være synderen

Fygesne kan give problemer i selv helt nye boliger. Tætningen langs rygningen, de såkaldte fugleklodser, holder nemlig kun i 5-7 år. De er lavet af et materiale, som tætner og giver mulighed for ventilation, men som smuldrer eller ødelægges af fugle. Og så er der fri passage for fygesne og slagregn.

Forsikringen dækker ofte ikke fygesne

Du skal være opmærksom på, at skader som følge af smeltet fygesne som udgangspunkt ikke er dækket af forsikringen, men hvis du er i tvivl, så kontakt dit forsikringsselskab og hør nærmere.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Heinz Birk - direktør

Tlf: 70 15 33 44

E-mail: hb@jydsktagteknik.dk
Website: www.jydsktagteknik.dk

Information om Jydsk Tagteknik A/S

Samsøvej 34
8382 Hinnerup

70153344http://www.jydsktagteknik.dk

Jydsk Tagteknik har over 50 års erfaring, som vi gerne deler ud af. Derfor udsender vi hver uge Ugens tip med gode tips og råd til dig som husejer.