Tjek gasfyret og spar penge og CO2

Efterårskulden er på vej og du kan spare både penge og CO2 ved tjekke dit gasfyr. Er det ved at være gammelt, kan det måske betale sig at skifte til et nyt.
Efterårstid er også tid til at tjekke gasfyret.

Luk døren, vi fyrer jo ikke for gråspurvene, lyder en gammel, fast vending. Den er stadig aktuel, men der er meget andet at gøre, forklarer Peter Jerris, energirådgiver hos energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE:

- Man kan komme langt ved at tjekke indstillingerne på gasfyret og holde øje med vandtrykket. Hvis gasfyret er forkert indstillet, får man som regel ikke udnyttet energien godt nok, og det er spild af både energi og penge fordi begge dele bare fiser op i luften til ingen verdens nytte, siger han.

Nyt gasfyr kan være en god ide

I Danmark findes der omkring 400.000 gasfyr og en del af dem bygger på en lidt forældet teknologi:

- I gamle dage brugte de fleste det, der hedder et ikke-kondenserende gasfyr og de var gode dengang, men ikke lige så energieffektive, som de kondenserende er i dag. Populært sagt kan et ikke-kondenserende gasfyr enten være helt slukket eller køre på fuld kraft. Nye gasfyr, der er kondenserende, er styret af en udendørs føler og kan kører variabelt, ligesom man kan skrue ned for kogepladen, når kartoflerne koger. Derfor bruger et nyt gasfyr ikke mere naturgas, end det behøver, forklarer Peter Jerris og tilføjer:

- Et gasfyr skal typisk skiftes efter 15-20 år, men der kan sagtens være gode penge at spare ved at skifte tidligere. Et nyt og kondenserende fyr udnytter ikke bare naturgassen bedre og bruger derfor ikke kun meget mindre naturgas, men også mindre strøm, fortæller han.

Hvis man udskifter sit gamle ikke-kondenserende gasfyr til et nyt og kondenserende gasfyr, kan en typisk familie i et parcelhus sparer mellem 2.000 og 4.000 kroner og cirka 700 kilo CO2 om året afhængig af forbruget og huset og de øvrige installationer. Hvis du skifter fra oliefyr til naturgasfyr, kan besparelsen bliver endnu højere.

Finansiering af gasfyr

Hvis du er kunde hos SEAS-NVE og finansierer udskiftningen af dit ældre og ikke-kondenserende gasfyr til et nyt og kondenserende gennem SEAS-NVE, kan besparelsen dække en væsentlig del af dine afdrag. Der er ingen udbetaling eller gebyrer, og du kan altid indfri lånet gebyrfrit. Når du skifter gasfyr, kan der også være andre tilskud og fradrag.

Læse mere om mulighederne på www.seas-nve.dk/laan

Sådan tjekker du dit gasfyr

• Sæt gasfyret til vinterdrift, hvis det har den funktion. Husk at sætte den tilbage til sommerdrift til foråret. De fleste moderne gasfyr gør det automatisk.
  • Se efter om vandtrykket er i orden og at der er vand nok på – viseren skal være i det grønne område eller på cirka 1,5 BAR
  • Reagerer fyret for meget eller lidt i forhold til udetemperaturen, kan det være, at din varmekurve skal justeres. Du kan se hvordan i instruktionsbogen eller kontakte dit servicefirma eller den lokale VVS’er.
  • Hvis du har vandret aftræk, skal du løbende holde øje med, at det ikke er stoppet til med blade, fuglereder eller sne.
  • Isoler varmerørerne, hvor du kan komme til det.

Generelt er det en god ide at få en serviceaftale hos en autoriseret installatør, der tjekker gasfyret og indstillingerne regelmæssigt. Læs mere om serviceaftaler her: www.seas-nve.dk/serviceaftale

Rasmus Carlsen, presserådgiver, mobil 30 28 67 20

Efterårstid er også tid til at tjekke gasfyret.

SEAS-NVE er en moderne andelsejet energi- og fibernetkoncern. Vi varetager vores 560.000 kunder og andelshaveres interesser, når vi investerer i vindmøller, skaber innovation for fremtiden og rådgiver om energi. Når vi udruller fibernet, renoverer gadelys og servicerer landets geografisk længste elnet. Og når vi som en af landets største leverandører af el og naturgas giver vores kunder personlig kundeservice og de løsninger, der passer til deres behov. Vi er godt 900 medarbejdere og omsatte i 2017 for 3,8 milliarder kroner.