Tivoli København tager hul på ny vintersæson

Det vakte opsigt nationalt og internationalt, da Tivoli i København i 2018 for første gang i Havens historie inviterede gæsterne indenfor til den ny vintersæson i februar. Blandingen af lysdesign, snescenografier og vinteraktiviteter var så populær, at sæsonen nu videreudvikles med flere og nye aktiviteter. I 2019 bliver der bl.a. et nordlystema, en nyudviklet virtual reality-oplevelse, flere kørende forlystelser toppet op med underholdning i Glassalen og Koncertsalen. Tivoli er også bidragyder til Copenhagen Light Festival, der finder sted i København i åbningsperioden. Vinter i Tivoli åbner 1.2.19 og lukker 24.2.19. Dermed ligger både vinterferien, Valentinsdag og kinesisk nytår i perioden.

Med den nye sæson, som så dagens lys i 2018, er visionen om at gøre Tivoli til en helårsforretning mere tæt på end nogensinde før. Vintersæsonen og lysfestivalen nævnes af rejsemediet Lonely Planet som en af årsagerne til, at København fik førstepladsen som byen, man bare skal besøge i 2019.

Når billeder siger mere end ord. Tv- billederne kan bruges redaktionelt: https://youtu.be/sNBDLuiSpWU

Virtual reality oplevelse med titlen ”Bring The Spring” skal tiltrække yngre gæster

Konkurrencen om de yngre gæsters opmærksomhed er over årene taget til i takt med den tiltagende  konkurrence fra de digitale platforme. Tivoli har derfor særlig fokus på at anvende ny teknologi til forlystelser som for eksempel i Dæmonen, hvor gæsterne  får sus i maven pga. farten, og samtidig udsættes for en visuel oplevelsen via VR-teknologien. Blandt årets store satsninger og omkostningstunge fornyelser under Vinter i Tivoli bliver derfor en ny oplevelse der har fået titlen ”Bring The Spring”. Der bliver tale om en virtual reality-oplevelse, der kommer til at foregå i H.C. Andersen Slottet. Der er tale om en nyudviklet virtual reality-rejse, hvor gæsterne stiger til vejrs i luftballon, vandrer gennem kløfter, bekæmper sværme af frostkrystaller og kommer helt tæt på sultne bjørne. Gæsterne skal med vind i håret passere en række relativt krævende, fysiske forhindringer til fods men iført specialdesignet udstyr og VR-briller.

Premiere på nordlys, hvor gæsten tages på lysrejse

Det er ambitionen at tage gæsterne med på en lys-rejse, hvor vintersæsonen i Tivoli skal måle sig med de bedste i branchen internationalt. Der er blevet skruet op for lysevents, der adskiller sig markant fra det lys gæsterne oplever i de øvrige Tivoli tre sæsoner. Blandt årets satsninger bliver oplevelser med nordlys. Nordlys er en af naturens egne opfindelser, et ekstraordinært naturfænomen, der optræder som et show af dansende lys på himlen. Det sagnomspundne lys er normalt ikke noget, man så tit oplever i Danmark, men for første gang nogensinde bliver Tivoli indhyllet i nordlys. Med laserlys, elektronisk lydcollage og røgeffekter, har Tivolis udviklingsafdeling skabt en oplevelse i området ved Plænen, hvor gæsterne nærmest står badet i nordlys.

Tivolis lysdesigner, Jesper Kongshaug, har tidligere skabt et værk med nordlys-effekt, nemlig på facaden af John F. Kennedy Center i Washington. (Set flere gange i introsekvensen til Netflix-serien House of Cards).

Tivolis lysdesigner, Jesper Kongshaug siger:
”Det er første gang nogensinde, at man skaber den form for lysoplevelse i luften, og det kræver et særligt laserlys. Jeg har selv set nordlys i Tromsø og Grønland, og mit værk er inspireret af oplevelserne. Jeg glemmer aldrig en kold vinternat, da jeg så det imponerende nordlys i den grønlandske by Sisimiut. Tusindvis af hunde gøede op mod himlen, fordi de vidste, at når Nordlyset kommer, så er vinteren på vej, og så skal de ud og køre med slæde. På samme måde har jeg her skabt en helhedsoplevelse af lys- og lydeffekter.”

Gensyn med skøjtebane og lystunnel ser dagens lys Der kommer ligeledes nyt lys på bygningerne og træerne omkring Plænen. Den 300 m2 store skøjtebane foran Nimb bliver en kombination af lysoplevelser og skøjtning, hvor piruetter og andre bevægelser får det interaktive lys under isen til at forandre sig. Det store springvand ved Plænen bliver illumineret, så det ser frossent ud og ligner en 10 meter høj isskulptur. Der opføres også en 18 meter lang lystunnel langs Tivoli-Søen og foran H.C. Andersen Slottet opsættes et lysloft med ny vintergrafik til musik af Philip Glass.

Tivoli Søen omdannes til lys-arena

Langs Tivoli Søen svæver Olafur Eliassons 33 lamper Little Sun Light Swarm mellem træerne. På Tivoli Søen vises på skift lysshowene Vølvens Spådom, som tager afsæt i ragnarokhistorien og Tango Jalousie, der er bygget op omkring Jacob Gades evergreen.

Pingonesien åbner for de mindre I en lille ny landsby på Plænen rager en 15 meter høj iglo med navnet Pingonesien op. Der tages udgangspunkt i det verdensberømte Rasmus Klump-univers, der i fremtidem bliver en endnu større del af Tivolis portefølge. Igloen indeholder tematiserede vinteraktiviteter, hvor børn kan lege på rutsjebaner, udfordre sig selv på stejle klatrevægge mm.

Premiere på Rasmus Klump forestilling i Glassalen For de mindste er der premiere på en nyskrevet forestilling med titlen ”Rasmus Klump og den sure snemand”. Forestillingen spiller tre gange dagligt og varer knap 20 børnevenlige minutter. Børnene kan som noget som nyt møde Pingo karakteren efter forestillingen på Plænen.

Forlystelser og mærkedage Med undtagelse af forlystelserne i Det muntre Hjørne og Karavanen, der er lukkede pga. klargøring til sommersæsonen, kører over 25 forlystelser herunder Rutschebanen, Vertigo og Fatamorgana. Der skrues op for romantikken og overraskelser på Valentinsdag. Derudover bliver det kinesiske nytår, markeret den 5. februar.

Tivoli Dining Week Fra den 1. til 7. februar er der Tivoli Dining Week, en restaurantfestival, hvor Havens spisesteder lokker med mangfoldige madoplevelser og helt særlige menuer til en fast pris af 215 kr. (+ 26 kr. i gebyr.) Tivoli Hjørnet  og Tivoli Food Hall har med sine madstader, restauranter og designbutik åbent både fra gadesiden og fra havesiden under Vinter i Tivoli.

Yderligere information: fås hos Tivolis pressechef Torben Plank, 22 23 74 40, tpl@tivoli.dk

Torben Plank
Pressechef, Brand & Kommunikation
T  +45 22237440
TPL@TIVOLI.DK

Nye millionforlystelser på vej til Tivoli i København7.1.2019 08:24Pressemeddelelse

Der er gode nyheder til alle forlystelsesentusiaster i Sverige, når Tivoli i 2019 investerer millioner af kroner i forlystelsesnyheder. Tivoli investerer alene i år for ca. 100 millioner kroner i forlystelserne, når ældre forlystelser erstattes med nye. Der kommer bl.a. antennefri Radiobiler og rutsjebanen Odinexpressen erstattes efter 30 mio gæsteture af Mælkevejen. Børnerutsjebanen Karavanen udskiftes, så turen bl.a. bliver længere, og 3-i-1-forlystelsen Fatamorgana bliver markant vildere. Det historisk høje antal forlystelsesnyheder får løbende premiere i 2019.

Nytår i Tivoli i København27.12.2018 10:37Pressemeddelelse

Den 175 år gamle forlystelseshave Tivoli i København mærker, at de svenske turister har taget godt imod, at Carstensen Have har åbent hele dagen på årets sidste dag. I år kan mange restauranter enten melde alt udsolgt eller kun få ledige borde tilbage til Nytårsaften. Der er dog fortsat mulighed for de hurtige at sikre sig et bord inde i Tivoli på enkelte restauranter. Herefter henviser vi til Tivoli Food Halls mange madstader, så ingen går forgæves efter mad og drikke hos os på årets sidste dag.

Vinternöje på Tivoli i februari17.12.2018 14:22Pressemeddelelse

Den nya säsongen Vinter på Tivoli pågår 1–24 februari 2019, när många har sportlov eller vinterlov. Parken förvandlas till ett magiskt vinteräventyr med en 300 kvadratmeter stor isbana under ett tak av ljusslingor, nya ljusscenografier, massor av öppna åkattraktioner och många möjligheter att äta gott. Samtidigt bidrar Tivoli till Copenhagen Light Festival i februari. Båda nämns av Lonely Planet som anledningar till att Köpenhamn knep förstaplatsen som staden man ska besöka under 2019.