Hjørring Kommune

TIM – Totalløsning til Intelligent Medicinhåndtering vinder Digitaliseringsprisen 2020 (Publikumsprisen)

Del
Borger ved MedimiSmart. (Foto: Hjørring Kommune)
Borger ved MedimiSmart. (Foto: Hjørring Kommune)

Den intelligente løsning (TIM) er udviklet til borgere i eget hjem til dosering og indtagelse af medicin.

Digitaliseringsprisen uddeles hvert år af Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Danske Regioner, Rambøll, KMD, Dansk IT og Charlie Tango og der konkurreres i tre priskategorier: Innovationsprisen, Implementeringsprisen og Sammenhængsprisen samt en publikumspris hvor deltagerne stemmer mellem alle 9 nominerede. Formålet er at øge opmærksomheden på succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer i den offentlige sektor. Priserne er uddelt på OffDigWeek den 27. august 2020.

Medicinfejl er en af de helt store udfordringer i sundhedsvæsenet og med en 99,97 % korrekt dosering af medicin, skaber løsningen en væsentlig højere kvalitet og giver dermed borgerne øget tryghed og sikkerhed i håndtering af deres medicin. Samtidig frigør løsningen tid hos medarbejderne og giver borgerne øget frihed. Som en af borgerne, en 83-årig kvinde fra Vesthimmerlands kommune, udtrykker det efter at have prøvet den i et halvt år: ”Det er jo så nemt. Jeg er rigtig tryg ved den. Jeg vil fortsætte med den så længe jeg kan se og høre.”

-Vi er meget stolte over at have modtaget Publikumsprisen, da formålet med projektet netop var at skabe innovation på medicinhåndteringsområdet ved at opnå en mere sikker løsning til håndtering af medicin hos hjemmeboende borgere”, udtaler formand for den fælleskommunale styregruppe Heidi Madsen.

Hun vurderer, at projektet primært er lykkedes på baggrund af en stor indsats fra alle deltagere.Det gælder både de borgere i eget hjem, som har hjulpet med til at afprøve løsningen, de involverede praktiserende læger, medarbejderne i hjemme- og sygeplejen, projekt- og styregruppen kombineret med et godt og tæt samarbejde med Virksomhedskonsortiet MedicCare, bestående af virksomhederne MedicPen AB og CareConsult A/S, som har udviklet løsningen.

Resultaterne af udviklingsprojektet er så lovende, at løsningen nu skal udrulles i de ni nordjyske kommuner Aalborg, Vesthimmerland, Hjørring, Jammerbugt, Brønderslev, Rebild, Frederikshavn, Thisted og Mariagerfjord.

Sådan fungerer TIM

TIM fungerer ved, at borgeren får installeret en MedimiSmart pilleautomat i sit hjem. Pilleautomaten modtager automatisk oplysninger fra det fælles medicinkort (FMK) via borgerens elektroniske omsorgsjournal (EOJ) i kommunen. De oplysninger anvendes til apotekets pakning af medicin, til at minde borgeren om at tage sin medicin og til at tjekke aktuel dosis, inden den hælder pillerne op i en kop. Hvis borgeren ikke tager pillerne, sender systemet besked til en vagtcentral, som ringer for at minde borgeren om at tage medicinen og kontakter kommunen, hvis borgeren ikke besvarer tryghedsopkaldet.

Nøgleord

Kontakter

Kontakt Heidi Madsen, kontorchef i Hjørring Kommune og formand for TIM-projektets styregruppe, e-mail: heima@hjoerring.dk, mobil 4122 5001

Projektleder Bent Sørensen, e-mail: bent.soerensen@aalborg.dk , mobil 3199

Billeder

Borger ved MedimiSmart. (Foto: Hjørring Kommune)
Borger ved MedimiSmart. (Foto: Hjørring Kommune)
Download

Information om Hjørring Kommune

Hjørring Kommune
Hjørring Kommune
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring

72 33 33 33https://hjoerring.dk/
Hjørring Kommune er med sine knap 65.000 indbyggere den næst største kommune i Nordjylland. Du finder os centralt placeret i Vendsyssel og dermed i centrum af Skandinavien og Nordeuropa. Klik dig videre og bliv meget klogere på Hjørring Kommune.

Følg pressemeddelelser fra Hjørring Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Hjørring Kommune

Midlertidig nedlukning af 0.-5. klasse på Muldbjergskolen og opfordring til test af alle elever6.12.2021 17:40:10 CET | Pressemeddelelse

Styrelsen for Patientsikkerhed har i dag mandag den 6. december 2021 givet byrådet i Hjørring Kommune påbud om en midlertidig nedlukning af 0.-5. klasse på Muldbjergskolen. Det betyder at nedlukningen for netop disse klassetrin begynder fra og med i morgen tirsdag d. 7. december. Der er ved beslutningen om påbuddet lagt vægt på, at der er udbredt smitte med covid-19 på skolen. Samtidig har styrelsen lagt vægt på, at smitten primært er udbredt på 0.-5. klassetrin og at smitten er accelereret hurtigt. Det gør det nødvendigt at lave en midlertidig nedlukning for at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19. Påbuddet er gældende i 7 dage fra den 7. december 2021 til den 13. december 2021, begge dage inklusive. Medmindre Styrelsen for Patientsikkerhed inden da ophæver påbuddet eller fastsætter et nyt påbud. Muldbjergskolen vil i denne periode være lukket for 0.-5. klasseelever og deres forældre eller andre pårørende. Eleverne bliver tilbudt nødundervisning i form af fjernundervisning.

Smitten i Hjørring Kommune overskrider incidens-grænse2.12.2021 16:08:27 CET | Pressemeddelelse

Styrelsen for Patientsikkerhed har i dag torsdag d. 2. december meddelt Hjørring Kommune, at kommunen nu har et incidenstal på over 400. Derfor opfordrer Styrelsen for Patientsikkerhed nu til, at der bliver sat en række tiltag i værk over hele kommunen I kommunen ligger incidensen på 449,58, og den seneste uge har der været 287 nysmittede. Det betyder, at kommunen nu følger myndighedernes anbefalinger til tiltag ved høj lokal smitte. Hjørring Kommune opfordrer alle borgere til at få en kviktest. PCR-test bør i øjeblikket kun bruges, hvis man er smittet, nær kontakt eller har mistanke om, at man er blevet smittet. Kommunen vil hurtigst muligt sammen med Region Nordjylland undersøge muligheden for at udvide testkapaciteten. Vi gør opmærksom på at der indtil da, er testmuligheder i både Hjørring, Hirtshals og Brønderslev. Samtidig anbefales alle at have fokus på anbefalingerne om at holde afstand, lufte ud, spritte hænder og i det hele taget være opmærksom på god hygiejne. Samtlige af kom

Krav om gyldigt coronapas til samtlige medarbejdere i Hjørring Kommune1.12.2021 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

Hjørring Kommunes Krisestab har besluttet at indføre krav om, at alle medarbejdere skal kunne fremvise et gyldigt coronapas, når de fysisk møder på arbejde. Kravet vil gælde fra torsdag d. 2. december. Dermed har kommunen valgt at følge samme praksis som på de statslige arbejdspladser. Kommunen vil ikke systematisk kontrollere coronapas, men i stedet foretage stikprøve-kontroller. Hvis en medarbejder ikke kan fremvise et gyldigt coronapas vil det være en ledelsesmæssig vurdering, om medarbejderen skal hjemsendes midlertidigt uden løn eller om medarbejderen kan løse sine opgave hjemmefra. I tilfælde af at en medarbejder ikke efterkommer et pålæg om at vise et gyldigt coronapas eller test, vil det få ansættelsesretlige konsekvenser som udgangspunkt i form af hjemsendelse uden løn. Medarbejderne modtager information om de mere detaljerede retningslinjer i e-Boks. Folketinget vedtog d. 25. november en lov, der giver arbejdsgivere mulighed for at få forevist et gyldigt coronapas og få ansat

Konstitueringsaftale på plads for Hjørring Byråd 2022-202524.11.2021 16:56:14 CET | Pressemeddelelse

Venstre, Konservative og Radikale Venstre indgik 17. november en aftale om konstituering for byrådsperioden 2022-2025. Parterne har i dag aftalt fordelingen af en række poster, hvoraf de væsentligste fremgår nedenfor. Udover konstitueringen omfatter aftalen også en justering af den politiske organisering. Det betyder, at Arbejdsmarkeds- og uddannelsesudvalget bliver omdøbt til Arbejdsmarkeds-, Erhvervs- og Uddannelsesudvalget (AEU). Samtidig bliver ansvaret for erhvervsservice og erhvervsfremme flyttet fra Økonomiudvalget til AEU. - Jeg sætter pris på vores konstitueringsaftale, og jeg ser meget frem til samarbejdet med hele det nye byråd, siger Søren Smalbro (V). Borgmester: Søren Smalbro, V 1. viceborgmester: Per Møller, C Stående udvalg: Formand, Økonomiudvalget: Søren Smalbro, V Næstformand, Økonomiudvalget: Per Møller, C Formand, Teknik- og Miljøudvalget: Søren Homann, C Næstformand, Teknik- og Miljøudvalget: Michael Engbjerg, V Formand, Sundhed-, Ældre- og Handicapudvalget: Claus

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum