Tiltrængt støtte til eksportvirksomheder

TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder sig over ny coronasommerpakke, der bl.a. omfatter oprettelsen af en eksportfond og gradvist udfaser hjælpepakkerne, samtidig med at danskerne får udbetalt mindst tre ugers indefrosne feriepenge.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Regeringen kunne i nat præsentere en sommerpakke, der bl.a. betyder, at de danske eksportvirksomheder, som er ramt af coronakrisens konsekvenser, får en hjælpende hånd. Bl.a. vil man oprette en statslig fond på 10 mia. kr. til at støtte større, samfundsbærende virksomheder, ligesom man afsætter yderligere 500 mio. kr. i 2020 til en samlet eksportpakke.

”Det er meget positivt, at man fra politisk hold vil gøre noget langsigtet for at understøtte eksportvirksomhederne og undgå, at de går tabt under og efter coronakrisen. Mange virksomheder har slet ikke mærket det fulde omfang af krisens konsekvenser endnu. De rammer først, når ordrebøgerne er tomme, og der ikke kommer nye ordrer ind, som der plejer. Derfor er det vigtigt, at disse virksomheder tilgodeses og får en hjælpende hånd,” siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Han er også tilfreds med, at regeringen gradvist vil udfase de eksisterende hjælpepakker.

”Vi har brug for at vende tilbage en mere normal økonomisk politisk hverdag med større fokus på, fx hvordan vi med klimahandlingsplanen kan skabe flere job i den private sektor. Hele den grønne dagsorden er blevet lagt ned af virusudbruddet og skal nu vækkes til live igen,” siger Troels Blicher Danielsen.

Hos TEKNIQ Arbejdsgiverne havde man håbet, at regeringen ville udbetale alle fem ugers indefrosne feriepenge – det blev i første omgang til tre uger, som senest skal gå ind på danskernes konti til oktober.

”Det er en god start. Feriepengene kan være med til at give privatforbruget et tiltrængt løft på et tidspunkt, hvor det ellers kan være fristende at holde på pengene. Vi håber så, at politikerne vælger at udbetale de sidste to ugers feriepenge senere på året, så de kan få den fulde effekt,” siger Troels Blicher Danielsen.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 72 14 20 17

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Ingen elbiler uden ladestandere7.9.2020 14:17:32 CESTPressemeddelelse

TEKNIQ Arbejdsgiverne anerkender Elbilkommissionens forslag til nye afgiftsregler, som spiller bolden over på regeringens banehalvdel, så regeringen nu skal trække i arbejdstøjet og udstikke en retning for en større udbredelse af elbiler. Men samtidig understreger brancheorganisationen behovet for at sætte fart på etableringen af ladestandere i Danmark, hvis danskerne skal overbevises om fornuften i at udskifte deres benzin- og dieselslugere med grønnere alternativer.