Tiltrængt og rigtig hjælp til privatansatte

Hos brancheorganisation TEKNIQ Arbejdsgiverne man tilfreds med den nye trepartsaftale til ansatte i private virksomheder, som ikke kan udføre deres opgaver på grund af coronakrisen.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det er en tiltrængt håndsrækning til de privatansatte midt i coronakrisen, at regeringen med en ny trepartsaftale vil give lønkompensation på 75 procent af den løn, virksomheder betaler til medarbejdere, som ikke kan udføre deres opgaver på baggrund af coronaudbruddets økonomiske konsekvenser for virksomhederne.

”Det er positivt, at regeringen har valgt at lytte til signalerne fra dansk erhvervsliv. Vi står i en helt usædvanlig situation, hvor virksomhederne allerede nu tydeligt kan mærke konsekvenserne af coronavirussen. Det koster på den daglige aktivitet og kan direkte aflæses på virksomhedernes bundlinje,” siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Ingen virksomheder er jo interesserede i at måtte afskedige dygtige medarbejdere, der hurtigt kan blive brug for igen, når vi forhåbentlig inden længe vender tilbage til en mere normal hverdag. Vi tror på, at den nye trepartsaftale kan være med til at afbøde de værste konsekvenser af coronakrisen i dansk erhvervsliv,” siger Niels Jørgen Hansen.

Med trepartsaftalen (mellem regeringen samt arbejdsgivere og -tagere) vil regeringen give en lønkompensation på 75 procent af den løn, virksomheder betaler medarbejdere, som må sendes hjem på grund af økonomisk nedgang som følge af coronaudbruddet. For funktionærer er der et lønloft på 23.000 kroner, mens det for timelønnede er på 26.000 kroner. For sidstnævnte er lønkompensationen på 90 procent.

Aftalen gælder virksomheder, der står overfor at skulle fyre 30 procent af medarbejderne eller 50 ansatte.

”Vi er ikke blinde for, at aftalen vil koste mange penge. Men uden en aftale, vil de langvarige konsekvenser for landets virksomheder blive nærmest uoverskuelige. Så i sidste ende er pengene godt givet ud,” siger Niels Jørgen Hansen.

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, tlf. 40 74 43 60

Niels Jørgen Hansen, adm. direktør, TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.