Tiltrængt med bøder for datasjusk til det offentlige

Regeringens udspil om at offentlige instanser også skal betale bøder, når de sjusker med personfølsomme oplysninger, er både tiltrængt og nødvendigt

It-sikkerhedsekspert i Ingeniørforeningen, IDA Jørn Guldberg kalder udmeldingen fra justitsminister Søren Pape Poulsen (K) om at uddele bøder for datasjudk til offentlige myndigheder, et skridt i den rigtige retning, men han frygter at bødestørrelsen, ikke vil have den ønskede effekt på de store offentlige institutioner.

”Offentlige institutioner skal også mærke konsekvenserne, når de sløser med borgernes personfølsomme oplysninger. Derfor er det glædeligt, at der nu tages skridt i retning af, at lemfældig omgang med borgernes persondata også skal få økonomiske konsekvenser for offentlige virksomheder,” siger han.

I udspillet fra EU bliver bøderne for private virksomheder hævet markant. De vil kunne idømmes bøder på op til 20 millioner euro eller fire procent af den globale årlige koncernomsætning, afhængigt af hvad der er højest. Og derfor mener Jørn Guldberg ikke, at kommuner, styrelser og ministerier skal klynke over udspillet.

”Det er klart, at en lille kommune ikke skal idømmes en bøde på 16 millioner kroner for en mindre og uheldig forseelse. Omvendt kan jeg godt stille spørgsmålstegn ved, om ikke bøderammen er for lille, hvis eksempelvis en af de større offentlige instanser på sundhedsområdet håndterer personfølsom data skødesløst. Her mener jeg, at 16 millioner kroner er en meget lille bøde,” siger IDA’s it-sikkerhedsekspert.

Jørn Guldberg henviser til seneste stikprøvekontrol fra Datatilsynet, hvor der blev fundet ”meget omfattende mangler” i Beskæftigelsesministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Vejdirektoratet og Sundhedsdatastyrelsen.

”Her var kritikken hård, og der er tale om så store offentlige spillere, at jeg mener, at bødestørrelsen burde være højere. Ikke fordi vi skal etablere en pengemaskine, men fordi det er nødvendigt med en opstramning, hvis danskerne fortsat skal have tillid til den digitaliseringsproces Danmark er i gang med,” siger han.

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le