Tillykke med VM-guldet og tak for oplevelserne i en svær tid

Danmarks Idrætsforbund (DIF) hylder håndboldherrerne for VM-guldet, som mere end nogensinde har samlet danskerne og givet os noget at begejstres over i en svær corona-tid.

Imponerende, bevægende og opmuntrende. Det er tre af de ord, som DIF’s formand Niels Nygaard sætter på håndboldherrernes VM-guld.

”Kæmpe tillykke til håndboldherrerne og Dansk Håndbold Forbund med verdensmesterskabet. Det er en imponerende bedrift. Og midt i en svær tid har det været ekstra bevægende og opmuntrende at følge håndboldherrernes vej til guldet”, siger Niels Nygaard.

”Vi er mange, der savner noget at begejstres over midt i pandemien og den delvise nedlukning af samfundet. Håndboldherrerne har skabt spænding og glæde for flere millioner danskere hjemme foran tv-skærmene. Og de har i den grad vist, hvordan eliteidræt kan bevæge og samle danskerne”, konstaterer DIF-formanden.

Fra forening til VM-arena
Håndboldherrernes VM-guld trækker stærke tråde ud til foreningsidrætten, som lige nu lider under corona-nedlukningen.

”Alle landsholdsspillerne er opvokset i den danske foreningsmodel, hvor frivillige idrætsledere har budt dem velkommen i håndboldklubben, har introduceret dem for leg og læring og har udviklet deres evner og glæde ved spillet lige fra de var små drenge. Derfor er VM-guldet også et skulderklap til vores mange håndboldklubber og en cadeau til elite- og talentarbejdet i Dansk Håndbold Forbund” siger Niels Nygaard og fortsætter:

”Jeg håber, at VM-guldet og de mange stjernestunder foran tv-skærmen kan være med til at give et pust til at klare den næste tid, indtil det lykkes at få åbnet foreningsidrætten igen. Dét er ikke kun vigtigt af hensyn til udviklingen af vores kommende eliteatleter, men så sandelig også fordi motionen og foreningsfællesskaberne er ekstremt vigtig for både vores fysiske og mentale sundhed”.

Medaljehåb i Tokyo
Det er blot anden gang i historien, at Danmark bliver verdensmestre i herrehåndbold. Og akkurat som på hjemmebane i 2019 skete det med lutter sejre gennem hele turneringen. Håndboldherrerne er allerede kvalificeret til OL til sommer, og med den stærke præstation ved VM tegner de til at blive et af Danmarks helt store medaljehåb i Tokyo.

DIF footer