TV 2 Danmark

Tilfredsstillende årsresultat og normalisering af kapitalstruktur

I et usikkert marked opnåede TV 2 fortsat høj tv-sening, vækst i TV 2 Play-abonnenter og et tilfredsstillende økonomisk resultat i 2022. Året markerer også afslutningen på et langt juridisk forløb, der betyder, at TV 2s kapitalstruktur nu kan normaliseres, og at der udbetales over 1 mia. kr. i udbytte til staten.

TV 2 har høj relevans og stor gennemslagskraft hos danskerne, og trods usikkerhed om den generelle økonomiske udvikling opnåede TV 2 et tilfredsstillende økonomisk resultat i 2022. Fortsat høj tv-sening og vækst i TV 2 Play-abonnenter bidrog i 2022 til en omsætning på 3,9 mia.kr. og en tilfredsstillende omsætningsvækst på 7,4 procent i et både usikkert og konkurrencepræget marked. Det skyldes især, at TV 2s digitale omsætning følger virksomhedens vækststrategi som planlagt, og at udviklingen i den traditionelle reklameforretning går bedre end forventet ved årets start. Omkostningerne i 2022 steg med 12 procent, hvilket skyldes eksekveringen af TV 2s strategi, ”TV 2 Play til alle”, ekstraordinært høje omkostninger til nyhedsdækning samt inflationspres og stigende energipriser.

- I en tid med stigende international konkurrence og ændret forbrugeradfærd er TV 2 et nationalt samlingspunkt. Det var 2022 et rigtig godt eksempel på, for her samlede vi danskerne omkring de store nyheder, relevante dagsordener, folketingsvalg, markante sportsbegivenheder og meget mere. Danskerne viste os tillid, og TV 2s medarbejdere leverede kvalitetsindhold og udvikling, der betyder, at vi kan se tilbage på 2022 med stor tilfredshed, siger TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, og fortsætter:

- Samtidig med vores fokus på det vigtige public service-indhold har vi holdt fast i en digital udvikling, der møder brugernes behov, og dermed er vi nået et stort skridt videre i forhold til at fremtidssikre TV 2s gennemslagskraft. TV 2 står nu et fornuftigt sted, hvor vi fremover kan betale udbytte til den danske stat, når vi har overskud. Mediebranchen står over for udfordrende år, og det er afgørende for TV 2 at have et stærkt fundament for at fortsætte vores strategiske udvikling og løfte vores samfundsansvar.

TV 2 er hver uge i kontakt med 87 procent af danskerne via hovedkanalen TV 2, de seks nichekanaler, TV 2 Play eller via tv2.dk og apps. TV 2 Play rundede 1 million abonnenter ved udgangen af 2022, og hver dansker ser i gennemsnit 10 minutter pr. dag på TV 2 Play, svarende til 16 procent af forbruget på det danske streamingmarked. Det daglige tidsforbrug pr. dansker på TV 2s tv-kanaler er 69 minutter og udgør 53,2 procent af den samlede tv-sening. Det gennemsnitlige antal daglige brugere på TV2.DK og apps er godt 1,4 mio.

Juridisk punktum og normalisering af TV 2s kapitalstruktur

Resultatet før særlige poster (EBIT før særlige poster) er 340 mio.kr. – et fald på 123 mio.kr. i forhold til 2021. Resultatet før finansielle poster (EBIT) er -90 mio.kr., hvilket skyldes, at der i 2022 blev indgået forlig i den retssag, som Nordic Entertainment Group UK LTD (NENT) anlagde mod TV 2 i 2006 om anvendelse af årsrabat. Forliget afslutter også retssagen om TV 2s betaling af ulovlighedsrenter til staten. Dermed sættes punktum for et langt juridisk forløb, der betyder, at TV 2s kapitalstruktur kan normaliseres, og at der ekstraordinært kan udbetales 1,15 mia.kr. i udbytte til den danske stat på TV 2s ordinære generalforsamling 26. april 2023.

- Jeg er meget tilfreds med, at TV 2s kapitalstruktur nu kan normaliseres, og at vi dermed skaber rammerne for, at TV 2 kan fortsætte sin strategiske udvikling og store betydning for danskerne. Det er et sundhedstegn, at TV 2 ikke længere skal gardere sig finansielt mod de langstrakte retssager, som nu er fortid, og derfor i år ekstraordinært kan betale et udbytte på godt en mia. kr., og at TV 2 i årene fremover igen kan betale ordinære udbytter til staten – til gavn for det danske samfund. Hvis danskerne også fremover skal have adgang til stærkt og troværdigt public service-indhold, er det vigtigere end nogensinde, at TV 2 udbygger sin stærke position på streaming som kritisk demokratisk infrastruktur, og at vi fortsat investerer i både indhold og digital udvikling, siger TV 2s bestyrelsesformand, Jimmy Maymann.

Lav sigtbarhed på reklamemarkedet

Der er uvished om den generelle samfundsøkonomiske udvikling i 2023, sigtbarheden på særligt reklamemarkedet er lav, inflationspresset er fortsat højt, og det påvirker TV 2s forventninger til omsætnings- og resultatudviklingen tilsvarende. Derfor er der også fokus på, at TV 2 skal bringes sikkert igennem 2023, hvor opbruddet i medievaner og den intensiverede konkurrence på mediemarkedet vil fortsætte.

- Vi fortsætter med at investere i dansk kvalitetsindhold, sportsrettigheder og digital udvikling, der skal styrke TV 2 Play yderligere. Målet er fortsat 1,3 mio. abonnenter i 2025, og det vil kræve en stor indsats på tværs af hele TV 2, ligesom det vil kræve en fortsat fornuftig prioritering af vores ressourcer, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:

- Vi har mange gode og vigtige initiativer i gang, blandt andet et styrket tilbud til de unge via TV 2 Echo, en fremtidssikring af nyhedsområdet med et samlet nyhedsbrand på tværs af platforme, og ikke mindst et øget fokus på TV 2s digitale ambitioner og teknologiske fundament. Internt arbejder vi naturligvis også videre med at forme TV 2 som en ansvarlig, inkluderende og attraktiv arbejdsplads.

Læs TV 2 Årsregnskabsmeddelelse her – og se Årsrapport 2022 her.

Information om TV 2 Danmark

TV 2 Danmark
Rugaardsvej 25
5000 Odense

65 91 91 91http://omtv2.tv2.dk/

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.

Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark

Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark

TV 2 opnår tilfredsstillende 2023-resultat trods strukturelle udfordringer og omsætningsfald19.3.2024 17:26:43 CET | Pressemeddelelse

De strukturelle udfordringer i mediebranchen indebar i 2023 et markant fald særligt i TV 2s traditionelle tv-reklameomsætning. På trods af det skærpede udfordringsbillede leverer TV 2 på begge sine bundlinjer i form af stærkt public service-indhold med stor gennemslagskraft i den danske befolkning og et økonomisk resultat, der er tilfredsstillende i forhold til statens afkastforventning som ejer af TV 2.