Tilfreds med at bar-kæde retter ind efter Alkoholreklamenævnets kritik

Del

Bar-kæden Rekom har bekræftet, at kæden vil efterleve markedsføringsreglerne, efter at den er blevet kritiseret for at overtræde retningslinjerne for markedsføring af alkohol. Alkoholreklamenævnets formand opfordrer til, at de erhvervsdrivende i nattelivet vil følge det gode eksempel.

I 2019 og 2020 udtalte Alkoholreklamenævnet kritik mod flere af bar-kæden Rekoms barer og diskoteker for at opfordre til et stort eller umådeholdent forbrug af alkohol og for at rette markedsføring af alkohol mod børn og unge.

Rekom har nu over for Alkoholreklamenævnet erklæret, at kæden vil rette sig efter nævnets henstillinger og blandt andet undlade konkurrencer, der opfordrer til og præmierer druk.

”Det er meget tilfredsstillende, at Rekom har meddelt, at virksomheden vil sørge for at holde sig inden for rammerne. Det viser, at det er effektivt, når Alkoholreklamenævnet går i dialog med de erhvervsdrivende om deres markedsføring af alkohol”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas, idet hun understreger, at nævnet naturligvis følger op på, om de erhvervsdrivende også reelt retter sig efter dets henstillinger og kritik.

Alkoholreklamenævnet vejleder og udtaler kritik, hvis de erhvervsdrivende ikke følger retningslinjerne for markedsføring af alkohol. I de få tilfælde, hvor det ikke er nok, viderebringer nævnet sagen til Forbrugerombudsmanden til behandling efter markedsføringslovens regler.

”Jeg vil gerne opfordre til, at alle aktører i nattelivet sikrer sig, at de holder sig inden for lovgivningens rammer. Markedsføring, der opfordrer til umådeholdent forbrug af alkohol eller druk, er forbudt. Det samme gælder markedsføring af alkohol over for børn og unge. Markedsføring af alkohol skal ske med omtanke og et aktivt medansvar”, siger Alkoholreklamenævnets formand.

Alkoholreklamenævnet udgav i august sammen med Forbrugerombudsmanden ti gode råd, der fortæller de ansvarlige for diskoteker og natklubber, hvordan de konkret sikrer sig at overholde reglerne om markedsføring af alkohol.

Nøgleord

Kontakter

Yderligere info: Lea Kholghi Frederiksen, kontakt@alkoholreklamenaevnet.dk, 29 27 26 23.

Links

Information om Alkoholpartnerskabet

Formålet med Alkoholpartnerskabet er at skabe et slagkraftigt forum for en koordineret landsdækkende indsats på alkoholområdet. Alkoholpartnerskabet ønsker at tage et aktivt medansvar for at beskytte børn og unge samt bekæmpe ethvert umådeholdent alkoholforbrug.

Alkoholpartnerskabets kerneaktiviteter udmøntes i projektsamarbejde med den hensigt at igangsætte initiativer og forankre viden om ansvarlig alkoholkultur i Danmark. Ved gennemførelse af projektsamarbejde er der primært et særligt fokus rettet mod beskyttelse af børn og unge. Børn, unge og alkohol hører ikke sammen.

Alkoholpartnerskabet ønsker ikke at være belærende og komme med en løftet pegefinger, men derimod ønsker Alkoholpartnerskabet at motivere danskerne til en holdnings- og adfærdsændring.

Følg pressemeddelelser fra Alkoholpartnerskabet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkoholpartnerskabet