Tilbageslag for nationalt rostadion i verdensklasse

En dispensation til at begynde en længe ventet og tiltrængt modernisering af forholdene på Bagsværd Sø er trukket tilbage. Hos Team Danmark har man svært ved at forstå beslutningen, der er et tilbageslag for projektet, som er designet til at tage hensyn til både natur, atleter og alle andre brugere af Bagsværd Sø.

Bagsværd Sø har i årtier dannet daglig træningsbase for ro- og kajaklandsholdene, som har vundet medaljer på stribe til Danmark. En yderst tiltrængt modernisering af forholdene på Bagsværd Sø har nu lidt et tilbageslag, da en dispensation til at tilpasse en del af søbredden så robanerne kan opfylde internationale krav er trukket tilbage. Det efterlader projektet i et vakuum, og der skal hurtigst muligt findes en løsning, siger Team Danmarks direktør, Lone Hansen.

”Alle har stor forståelse for, at vi skal passe på naturen, og projektet er netop et godt eksempel på hvordan et nationalt idrætsanlæg kan indpasses og spille sammen med en unik natur ved Bagsværd Sø. Projektet har opbakning fra ikke mindre end tre kommuner, to forbund, AP Møller Fonden, Lokale- og Anlægsfonden og Team Danmark. Desuden er de internationale forbund for roning, kano og kajak involveret i projektet. Det er et kæmpestort projekt, der har samlet mange aktører der alle i fællesskab har set mulighederne for både at værne om naturen og at skabe en ramme med høj kvalitet til idrætten,” siger hun.

Søen er det eneste sted i Danmark, hvor der er faciliteter til at træne roning og kajak på internationalt niveau, og derfor er det ganske enkelt nødvendigt, at atleterne har gode rammer at træne i, hvis de også fremover skal have mulighed for at kæmpe med om medaljer til Danmark. På nogle baner er dybden på banen helt nede på en halv meter, og det giver store tidsforskelle i forhold til andre baner.

”Udviklingen i international eliteidræt har over tid understreget behovet for daglige træningsfaciliteter, der er tidssvarende og ikke mindst mage til de faciliteter, der benyttes ved internationale mesterskaber. Det er vigtigere end nogensinde, at atleterne har daglige træningsfaciliteter, som er på internationalt niveau. Det er ganske enkelt nødvendigt at projektet på Bagsværd Sø bliver gennemført, hvis dansk roning og kajak også de kommende år skal have mulighed for at vinde medaljer,” siger Lone Hansen.

Forsat opbakning

Ambitionen er derfor forsat, at det bliver muligt at nå i mål med det samlede projekt. Og Team Danmark er optimistiske i forhold til den videre proces.

”Det er et fantastisk projekt der gennem flere år har arbejdet med rigtig gode helhedsløsninger og relevante kompromiser.   Vi er fortrøstningsfulde i forhold til at der kan findes en løsning, hvor der i respektfuldt samspil med den fredede natur omkring Bagsværd Sø udvikles et nationalt rostadion i verdensklasse i et naturskønt område.,. Det skal være muligt, at få enderne til at mødes og nå i mål med dette unikke projekt” siger Lone Hansen.

Fakta: Danmarks Rostadion

Projektet omfatter en tilpasning af robanerne i søen, en landskabsbearbejdning i søens østlige og vestlige ende samt en om- og nybygning af Rocentret. Den A.P. Møllerske Støttefond har støttet projektet med 50 mio. kr.

Danmarks Rostadion benyttes på daglig basis af mange brugere og både elite- og breddeudøvere har deres daglige gang i Rocentrets træningslokaler og bådhal. Hertil kommer alle de lokale ro-, kano- og kajakklubber rundt langs Bagsværd Sø og Lyngby Sø, som benytter Danmarks Rostadions baner til træning og konkurrence.

Læs mere om projektet her (link: www.danmarksrostadion.dk

Information om Team Danmark

Brøndby Stadion 20