Tilbagekaldelse af Sigdal Knækbrød Urter & Havsalt

Bakeverket AS tilbagekalder begrænsede partier af Sigdal knækbrød Urter & Havsalt

Produkterne er solgt under følgende varebetegnelser:

Smag forskellen Sprødt knækbrød - Urter & Havsalt
Sigdal Knækbrød Urter & Havsalt

Årsagen er fund af ​​ethylenoxid i en urteblanding brugt i produktet. Niveauet af ethylenoxid i urteblandingen er lavt, og lidt af denne ingrediens bruges i de færdige produkter. Urteblandingen købes på det almindelige råvaremarked og er ikke fremstillet af Bakeverket AS.

Bakeverket har via eksterne godkendte laboratorier testet produkterne siden mars 2021 og der er ikke påvist ethylenoxid i producerede knækbrød

I EU/EØS er det ikke tilladt at anvende ethylenoxid som pesticid, og efter dialog med det Norske Mattilsynet tilbagekaldes produkterne derfor. Vi tager denne sag meget alvorligt, og er ligesom mange andre europæiske fødevareproducenter blevet skadelidende af andres brug af ethylenoxid tidligt i værdikæden. Vi ønsker, at vores produkter skal være sikre for forbrugerne og i overensstemmelse med reglerne, så på trods af at dette ikke udgør en umiddelbar sundhedsrisiko må produktet i henhold til EU regler betegnes som uegnet til konsum og av den grund bliver disse produkter nu fjernet fra butikkerne.

Forbrugerne skal have tillid til, at det, der nu købes i butikkerne, ikke er omfattet af tilbagekaldelsen.

Tilbagekaldelsen gælder Sigdal knækbrød Urter & Havsalt og Smag forskellen Sprødt knækbrød - Urter & Havsalt med følgende bedst før dato på clipsen.
Bedst før datoer mellem 06.01.2022 og 18.02.2022
Bedst før datoer mellem 26.03.2022 og 18.07.2022

Forbrugere der har købt produktet med ovennævnte bedst før datoer kan henvende sig til butikken hvor produktet er købt.

Bakeverket kan kontaktes på følgende mail: heidi@bakeverket.no

Bakeverket beklager stærkt de ulemper denne sag kan medføre i forhold til vores kunder og forbrugerne.

Produktet er solgt i følgende kæder: Meny, Spar, Min Købmand, Let-køb, Smag Forskellen, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta, Fakta 365, Irma, Coop.dk, Bilka ToGo, Føtex.dk, Bilka, Føtex, Netto, Rema 1000, Liva, ABC Lavpris, Aldi

Information om Bakeverket AS

Bakeverket AS