Syddansk Universitet

Tilbage hvor det begyndte: Skibsproduktion får digitale tvillinger

Del
Forskere fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på SDU vil sammen med virksomhederne Odense Maritime Technology A/S og Inrotech revolutionere måden, hvorpå skibe designes, planlægges og produceres. Det sker i et nyt Grand Solution-projekt støttet af Innovationsfonden. Omdrejningspunktet er digitale tvillinger og kunstig intelligens, som skal bringe erfaringerne fra det danske roboteventyr tilbage til den maritime sektor.

Af Jane Thoning Callesen

I 1980’erne samarbejdede Odense Stålskibsværft A/S med det lokale universitet om at bygge robotløsninger, der kunne male og svejse. Da skibsværftet lukkede, voksede robotklyngen langsomt frem på Fyn, og nu skal de nyeste teknologiske landvindinger føres tilbage til den maritime sektor.

Det fortæller professor Christian Schlette fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på Syddansk Universitet, som står bag et nyt forskningsprojekt kaldet ShipWeldFlow. Med 10 millioner kroner i støtte skal projektet frem mod foråret 2024 udvikle nye digitale redskaber, som understøtter planlægning, drift og automatisering af et skibs produktion.

- Digitale tvillinger er en central del af Industri 4.0, men teknologien er endnu ikke udbredt i den maritime sektor. Det skal projektet være med til at ændre. Ved at koble de fysiske robotter sammen med data og kunstig intelligens kan vi skabe et kontinuerligt digitalt analyseloop, hvor vi både optimerer design for produktion og måden, hvorpå robotterne svejser, fortæller han.

Lokale virksomheder ombord

Ombord på projektet er to lokale virksomheder, begge med dybe rødder fra Odense Stålskibsværft A/S: Odense Maritime Technology A/S, der tilbyder skibsdesigns, værftsdesigns og rådgivning om produktionsoptimering og automation, og Inrotech, der sælger robotsvejseløsninger.

Når et skib går fra design til produktion, er der brug for præcise data om, hvordan stålenhederne skal planlægges og svejses. De fleste informationer overføres i dag manuelt, hvilket er tidskrævende og tungt. Målet med at skabe en digital tvilling af produktionsanlægget er at designdata automatisk flyder med over i simuleringssystemet, og derved skaber en digital realtidsmodel af produktionsplanen. Det giver en unik mulighed for at analysere, hvor forbedring og indgreb har størst effekt. Det er med til at understøtte en optimal produktion og sikre, at fejl og materialespild undgås.

- Projektet vil resultere i et uovertruffet planlægningsværktøj, der båder styrker designsiden og det produktionstekniske arbejde. Den digitale model vil bringe os på forkant med hensyn til skibsproduktionsteknologi, hvilket er utroligt vigtigt i den globale konkurrence, fortæller Jens Viggers,Chief Process Officer i Odense Maritime Technology.

Robotvenligt design

Hos Inrotech vil de nye digitale værktøjer kunne forudsige og måle, hvordan robotter og sensorer håndterer helt specifikke stålenheder for en bestemt værftskunde.

- Det kan være med til at synliggøre over for vores kunder, hvor meget robotter kan hjælpe i produktionen, fortæller Rasmus Faudel, Manager of Systems and Software hos Inrotech.

- Indførelse af svejserobotter på skibsværfter kræver ofte, at man gør sit skibsdesign robotvenligt, således at mest muligt kan svejses automatisk. I dag sker denne optimeringsproces ofte først, når robotterne er installeret i produktionen. Med en digital tvilling kan vi starte dette arbejde meget tidligere i processen, og vi vil også være i stand til at svejse flere typer af elementer ved hjælp af robotter.

Udbredes til hele Danmark

Inden for skibsproduktion er automatiseringen stadig i sin spæde start, og parterne ser derfor et stort potentiale i projektet.

- Vi forventer, at brugen af digitale tvillinger vil øge effektiviteten, reducere omkostningerne og forbedre svejseydelsen, fortæller Christian Schlette.

- De løsninger, vi udvikler, er baseret på konkrete behov i de to virksomheder. Vi glæder os til at dele vores resultater, og vi håber, at digitaliseringen senere vil blive udbredt til hele den maritime sektor i Danmark.

 

FAKTA

  • Forskningsprojektet ShipWeldFlow løber frem til 1. marts 2024. Målet er at digitalisere og optimere den måde, skibe designes og produceres på. Projektet har et budget på lidt over 10 millioner kroner, hvoraf de 7,8 millioner kommer fra Innovationsfonden. Omdrejningspunktet er digitale tvillinger og kunstig intelligens.

  • Projektet ShipWeldFlow er baseret på konkrete behov i de to virksomheder, Odense Maritime Technology A/S og Inrotech, der ligesom Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet har rødder tilbage på det nu lukkede skibsværft på Lindø. De nye digitale løsninger skal være med til at fastholde virksomhedernes globale konkurrenceevne, sikre bæredygtig skibsproduktion og et sundt arbejdsmiljø i den maritime sektor. Projektet understøtter verdensmål 8, 9 og 12.

  • Odense Stålskibsværft, ofte kaldes Lindøværftet, blev grundlagt af skibsreder A.P. Møller i 1917/1918. Værftet var med til at sætte nye standarder for skibsbyggerier. Det lukkede i 2012. Værftets samarbejde med Syddansk Universitet i 1980’erne og 1990’erne var med til at lægge kimen for danske roboteventyr og gøre Fyn til et mekka for robotvirksomheder.

Nøgleord

Kontakter

Kontakt kommunikationsansvarlig Jane Thoning Callesen for mere information på mobil 93507540 / jtca@mmmi.sdu.dk.

Billeder

Information om Syddansk Universitet

Syddansk Universitet
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M

https://www.sdu.dk/

Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye