Tidligere folketingsmedlem stiller op som formand for Krifa

54-årige Jane Heitmann, der har siddet i Folketinget for Venstre i 11 år, stiller op som kandidat til formandsposten i Krifa. Det sker efter samlet indstilling fra hovedbestyrelsen og repræsentantskabet

Til juni går Krifas repræsentantskab og hovedbestyrelse til stemmeurnerne og vælger ny formand, og i går udløb fristen for indlevering af kandidaterklæringer.

På listen står nu én kandidat til valget, og det er 54-årige Jane Heitmann, tidligere mangeårigt medlem af Folketinget for Venstre.

- Krifa er en utrolig spændende organisation, som jeg har stor respekt for. Den hviler på et stærkt historisk og værdimæssigt grundlag, siger Jane Heitmann.

Stor kapacitet
Formandskandidaten er oprindeligt uddannet klinikassistent og kommer fra en stilling som Public Affairs Director i kommunikationsbureauet Rud Pedersen. Inden da hed arbejdspladsen Christiansborg.

- Det er en stor glæde for os, at Jane har takket ja til at træde ind som formandskandidat. Hun er en stor kapacitet på det landspolitiske og skal være med til at drive Krifas dagsordener frem i samfundsdebatten, siger næstformand Mikael Arendt Laursen.

Flere skal trives
I sin tid i Folketinget, som strakte sig fra 2011-2022, varetog Jane Heitmann en række ordførerskaber, herunder på sundheds- og psykiatriområdet.

- Jeg ønsker at bidrage til, at vi i samfundet får endnu større fokus på god arbejdslyst og mental sundhed. Og jeg glæder mig til at sætte den brede indsigt og viden i spil, som jeg har fået gennem årene som psykiatriordfører, siger hun og fortsætter:

- Jeg vil gerne være med til at sikre, at flere trives på deres arbejde, og den rejse, som Krifa er på, glæder jeg mig til at være en del af.

Om Jane Heitmann

54 år

Bosat i København

Gift og mor til tre voksne børn

Uddannet klinikassistent, cand. mag i dansk, har studeret teologi og er i gang med en MBA

Har siddet i kommunalbestyrelsen i Faaborg- Midtfyn Kommune

Har blandt andet været psykiatriordfører og formand for Folketingets Sundhedsudvalg

Kommer fra en stilling som Public Affairs Director i kommunikationsbureauet Rud Pedersen

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.