Tidligere Cowi-topchef er ny formand for Industriens Fond

Lars-Peter Søbye er ny i formandsstolen, hvor han afløser Sten Scheibye, der efter mere end 10 år på formandsposten samtidig træder ud af Industriens Fonds bestyrelse.
Lars-Peter Søbye er ny formand for bestyrelsen i Industriens Fond. Han afløser Sten Scheibye, der samtidig træder ud af fondens bestyrelse.

Det er to markante personligheder i dansk erhvervsliv der spiller hovedrollerne i formandsrokaden i Industriens Fonds bestyrelse. Den tidligere topchef i rådgivningsvirksomheden COWI, Lars-Peter Søbye afløser Sten Scheibye, der igennem mange år stod i spidsen for Coloplast og desuden har været formand for Novo Nordisk A/S og Novo Nordisk Fonden.

Lars-Peter Søbye sætter sig i formandsstolen med flere års erfaring fra sin tid som bestyrelsesformand i Danmarks største arbejdsgiver- og erhvervsorganisation, Dansk Industri, der ligesom Industriens Fond også har fokus på at skabe et stærkt dansk erhvervsliv.

-Lige fra første dag har det været spændende at være en del af Industriens Fonds bestyrelse og jeg glæder mig enormt meget til at bygge videre på det fonden er i dag. Personligt har jeg i mange år arbejdet med bæredygtighed og global vækst, og det spiller jo enormt godt sammen med den strategi og de temaer, som fonden beskæftiger sig med, siger Lars-Peter Søbye og tilføjer:

-Derudover interesserer jeg mig meget for iværksætteri. Det her med at bygge noget op fra bunden, baseret på ny teknologi, gode idéer og unikke forretningsmodeller, det er vildt inspirerende og noget, jeg selv har arbejdet med gennem mine seks år som formand for Bloxhub. Det er en agenda, hvor Industriens Fond gennem mange år har involveret sig i forskellige projekter og aktiviteter, så den del kunne jeg godt se for mig, at vi skærper og udvikler yderligere i en ikke alt for fjern fremtid.

En afgørende drivkraft

Den afgående formand Sten Scheibye har været en del af Industriens Fonds bestyrelse siden 2009 og i hovedparten af årene, har han siddet for bordenden som bestyrelsesformand.

-Sten har spillet en kolossal rolle i både etableringen og udviklingen af Industriens Fond. Mange sager, strategidrøftelser og spændende projekter har været forbi hans skrivebord gennem årene, og man kan roligt sige, at han har været en afgørende drivkraft i at forme fonden og dens virke til det vi kender i dag. Jeg vil gerne sige en stor tak til Sten for indsatsen og samtidig byde velkommen til Lars-Peter som formand, siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond.

Selv er Sten Scheibye glad for at aflevere en fond i absolut topform til sin efterfølger på formandsposten.

-Det har været både sjovt og berigende at være en del af Industriens Fond. For det første, så er fondens formål afgørende for os alle sammen. Dansk erhvervslivs konkurrenceevne er fundamentet for et stærkt Danmark, så det har, gennem alle årene, været en vigtig mission med stor betydning for mange mennesker. Industriens Fond spiller en vigtig rolle som erhvervsfremmeaktør, og der er aldrig strømmet mere konkurrencekraft fra fonden og ud til virksomhederne end der gør i dag, og den udvikling er Lars-Peter den helt rigtige til at videreføre, siger fondens afgående formand Sten Scheibye, der forlader Industriens Fonds bestyrelse og erstattes af Gitte Kirkegaard, der til daglig er CEO i virksomheden Logitrans.

Dermed kommer fondens bestyrelse fremover til at bestå af Torben M. Andersen, der er ny på næstformandsposten, Marie-Louise Bjerg, Lisbet Thyge Frandsen, Mikael Bay Hansen, Gitte Kirkegaard og formand Lars-Peter Søbye.

Industriens Fonds mission er at fremme dansk erhvervslivs konkurrenceevne med fokus på de fire hovedområder- bæredygtig produktion, cybersikkerhed, nye teknologier og internationalisering. Sidste år uddelte fonden alt i alt 277 mio. kroner til projekter og aktiviteter, der skal styrke danske virksomheders værditilvækst og jobskabelse. Dem kan man læse mere om på fondens hjemmeside og i fondens årsberetning for 2022.