Tidlig pension er en sejr for lønmodtagerne

Dansk Metals formand, Claus Jensen, mener ny aftale sætter den rette kurs for genopretning af ret og pligt for seniorer, der har knoklet i mange år.
Claus Jensen, formand i Dansk Metal

Socialdemokratiets største valgløfte er blevet til virkelighed, da ”tidlig pension” netop er blevet præsenteret af Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

I alt for mange år har der ikke været nok fokus på nedslidte, og alt for mange har ikke haft muligheden for en ordentlig seniortilværelse. Med denne brede aftale tager vi et rigtig godt skridt på vejen. Den vil utvivlsomt hjælpe mange, der har knoklet i store del af deres liv. Aftalen er en klar sejr for lønmodtagerne,” siger Claus Jensen, forbundsformand i Dansk Metal.

Dansk Metal er det forbund, der har næststørste andel af medlemmer, der vil være berettiget til en tidlig tilbagetrækning, da Dansk Metals medlemmer typisk kommer meget tidlig i lære. Dansk Metals formand roser aftalepartierne, og særligt Dansk Folkeparti får et skulderklap:

”Det er ekstremt vigtigt, at det er blevet en bred aftale, for så kan folk regne med, at den består efter et folketingsvalg. Socialdemokratiet tog teten på det her område, men jeg tager i den grad også hatten af for de øvrige partier og særligt Dansk Folkeparti. De har som det eneste parti fra blå blok taget tidlig tilbagetrækning alvorligt,” siger Claus Jensen.

Dansk Metals formand mener desuden, at tidlig pension er et nødvendigt element, når pensionsalderen stiger i takt med at vores levealder stiger. Særligt når forudsætningerne for Velfærdsforliget ikke er indfriet med bedre arbejdsmiljø, udhulingen af efterlønnen og større fokus på sporskifte :

”Velfærdsforliget er fuldstændig afgørende for vores økonomi, men forudsætningerne bag forliget røg jo, da de borgerlige og De Radikale ødelagde efterlønnen. Det bliver der nu delvist rådet bod på med denne aftale og forbedringerne på seniorpensionen, men vi er selvfølgelig ikke i mål på vores arbejdsmiljø og i forhold til sporskifte,” slutter Claus Jensen, formand i Dansk Metal.

Claus Jensen, formand i Dansk Metal