Tidens debat om Black Friday: Overforbrug eller pengebesparelser?

Black Friday er en dag, som de fleste nok kender som årets store tilbudsdag, hvor der altså kan være en masse penge at spare. Det er således en dag, hvor danskerne bruger en masse penge, fordi man netop kan få en masse ting til billigere priser, men der er også flere og flere, der begynder at påpege, at det også er en dag, som i den grad bidrager til det store overforbrug, som danskerne har, og som derfor leder op til, at man kan se på Black Friday med mere kritiske øjne.

Men som med de fleste andre emner er der to sider af samme sag, og derfor skal det her handle om den diskussion, der er omkring Black Friday - altså om det er en dag, der belaster overforbruget og dermed klimaet, eller om det er en positiv dag, hvor man kan skabe lidt mere plads i budgettet.

Penge at spare

Grunden til, at Black Friday er blevet så populær, også i lille Danmark, er naturligvis, at det er en dag, hvor man kan spare en del penge. Hvis man er så heldig at finde et godt Black friday Tilbud på noget, som man har gået og ønsket sig i lang tid, og som man under alle omstændigheder ville købe på et tidspunkt, så kan man jo netop være heldig at spare en del penge. Og for dem som ikke har alverdens penge at gøre godt med, og som lever på et strammere budget, kan det netop være godt med nogle gode tilbud. Så kan man dog også godt lige komme til at købe et par andre ting med på vejen, hvor det ikke altid er til at bedømme, om man nu kun købte det, fordi der var tale om et godt Black Friday tilbud.

Overforbrug og miljøbelastning

Men der er som nævnt også et mere kritisk syn på Black Friday, og det drejer sig netop om overforbrug. Der er nemlig flere og flere, særligt folk der bekymrer sig for miljøet, der er begyndt at påpege, at Black Friday netop er en lidt farlig dag i forhold til overforbrug, fordi dagen i sig selv opfordrer folk til at købe en masse ting, som de ikke nødvendigvis har brug for - bare fordi det er på tilbud. Hvis man sørger for kun at købe ting på Black Friday, som man nok alligevel havde købt til normalpris, så er der ingen direkte fare for overforbrug blot økonomisk snusfornuft.

Din Tekstforfatter består af over 90 tekstforfattere. Vi har alle forskellige baggrunde, interesser og kompetencer på tværs af alder, køn og etnicitet. Alt dette giver os en særlig diversitet, som afspejles i det arbejde vi udfører. Det er grunden til at vi kan levere passionerede, målrettede og lidenskabelige tekster.

Dansk virksomhed er førende med nye tiltag indenfor miljøbevidsthed8.2.2023 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

”Combat Climate Change” er en dansk profit-for-purpose virksomhed, der er frontførende, når det kommer til at skabe konkrete tiltag, som blandt andet skaber bevidsthed om klimaforandringer både på national og international plan. Bag den proaktive virksomhed står Amit Mukherjee, der har en Masters fra Oxford University i klimaetik og regenerativ økonomi. Senest har Amit som grundlægger af Combat Climate Change deltaget i Cop26, der blev afholdt i år 2021 i Glasgow.