Thy/Mors er et faglært kraftcenter

Enkelte beboere omkring Limfjorden vidste det nok i forvejen. Men nu er der også faktuelt bevis for, at Thy/Mors ligger helt i top, når det gælder faglært arbejdskraft i Danmark. Og udviklingen er endda positiv. Det glæder DI’s formand i Thy/Mors, Tage Odgaard Nielsen, på dagen, hvor DI Thy/Mors afholder deres store årlige erhvervstræf på Hotel Vildsund Strand.

For det første ligger andelen af beskæftigede, der er faglærte, langt højere end i resten af Danmark. For det andet er andelen af unge, der søger ind på erhvervsskoler steget mere end i resten af landet og i Region Nordjylland.

”Nu skal vi sørge for, at der er praktikpladser til alle de unge ambitiøse mennesker, der gerne vil ud og bidrage hos virksomhederne. De kan medvirke til, at vi får endnu mere vækst i vores kommuner. Og både vores erhvervsliv og kommuner har et ansvar for, at der er gode muligheder for lærlingepladser, så de unge også bosætter sig og stifter familie i Thisted og Morsø”, siger Tage Odgaard Nielsen, DI’s formand i Thy/Mors, der til daglig er adm. direktør i Frontego, der leverer produkter til køkken- og inventarbranchen.

I Morsø Kommune valgte imponerende 39 pct. af 9. og 10. klasserne at søge en erhvervsuddannelse i 2018. Det tal er steget fra 31,6 pct. i 2017. I Thisted Kommune er det tilsvarende tal steget fra 26,3 pct. til 29,5 pct. Samlet set søgte blot 19,4 pct. af samme årgang en erhvervsuddannelse på landsplan (1 pct. stigning), mens tallet for Region Nordjylland er 24,2 pct. (2 pct. stigning).

Og virksomhederne glæder sig til at få gavn af fremtidens faglærte medarbejdere, så ordrebøgerne kan blive endnu større.

”Der er i Danmark en stigende forståelse af, at dygtige, faglærte medarbejdere er fundamentet i rigtig mange af vores virksomheder. Det er blevet højstatus at lave kvalitetsprodukter, der er til gavn for både forbrugere og den lokale økonomi”, siger Tage Odgaard Nielsen, der byder velkommen til erhvervstræf for virksomheder, politikere og lokalsamfundet torsdag den 7. juni kl. 15.30 på Hotel Vildsund Strand.

Netop nu er det 38 pct. af de beskæftigede 15-69-årige i Danmark, der har en erhvervsfaglig uddannelse som højeste fuldførte. I Thy/Mors er det tilsvarende tal hele 49 pct., hvilket understreger, at Thisted og Morsø er et faglært kraftcenter. Det glæder Tage Odgaard Nielsen:

”Det skaber muligheder og skatteindtægter i vores område, som kommer kommunerne og alle borgere til gode. Hvis vi skal øge bosætningen og fastholde de unge, er det afgørende, at der er gode jobs at få. Det er især vigtigt, fordi mange medarbejdere går på pension i de kommende år.”

Udfordringen omkring tiltrækningen af dygtige faglærte understreges af, at virksomhederne allerede i dag har svært ved at tiltrække de nødvendige medarbejdere. Indenfor de seneste 12 måneder har næsten halvdelen (45 pct.) af de virksomheder, der forsøgte at rekruttere, måttet lede forgæves. 2/3-dele af dem var på jagt efter nye faglærte kollegaer.

”Derfor er jeg virkelig glad for, at så mange unge går i en faglært retning. Det lover godt for fremtiden i Thy/Mors, og vi har brug for dem alle sammen i erhvervslivet. Men stigningen i optaget på erhvervsuddannelserne løser altså ikke problemet i sig selv. Der er brug for, at flere flytter til vores egn. Og at de unge vender retur, når de har været ude og få deres uddannelse”, siger Tage Odgaard Nielsen.

For yderligere oplysninger – kontakt:
Konsulent i DI Thy/Mors Henrik Marcher Larsen, heml@di.dk, tlf.: 4015 8858
Pressekoordinator Jeppe Bo Rasmussen, jebr@di.dk, tlf.: 2440 1897