Thomas Damkjær Petersen er valgt til ny formand i Ingeniørforeningen

Thomas Damkjær Petersen er valgt som ny formand for de over 100.000 ingeniører og naturfaglige kandidater i Ingeniørforeningen, IDA. Han afløser Frida Frost, der grundet foreningens genvalgsregler træder tilbage.

60-årige Thomas Damkjær Petersen har været aktiv i Ingeniørforeningen i mere end 25 år, senest med poster i både i IDAs hovedbestyrelse og forretningsudvalg.

En af hovedudfordringerne for IDA de kommende år bliver ifølge Thomas Damkjær Petersen at skaffe den nødvendige arbejdskraft til de teknologidrevne virksomheder, der skal sikre vækst og udvikling i Danmark. Antallet af unge, der vælger den naturfaglige karrierevej, skal øges ikke mindst gennem en strategisk satsning på uddannelse hele vejen fra folkeskolen til Ph.D. og ved at fremme teknisk forskning.

Thomas Damkjær Petersen er uddannet civilingeniør fra DTU, og kommer fra et job som projektleder for trafikplanlægning i Danmarks største trafikselskab Movia. Udover politisk erfaring fra arbejdet i Ingeniørforeningen har han også været et kendt ansigt i den offentlige debat som formand for den landsdækkende organisation Skole og Samfund fra 1998-2008.

Privat er Thomas Damkjær Petersen gift, bor i København og far til 9 egne og sammenbragte børn.

Formanden får en løbende start, da han for 15. gang deltager i Copenhagen Maraton søndag formiddag.

Kort CV Thomas Damkjær Petersen

1981: Civilingeniør, DTU (By- og trafikplanlægning)

1983 til i dag: Ansat i HT, HUR, Movia, Trafikplanlægning.

1993 til i dag: Næstformand i Hovedsamarbejdsudvalget/Hovedudvalget i Movia

1998-2008: Landsformand i Skole og Samfund (nu Skole og Forældre).

2001-2009 + 2013 til nu: Formand for IDAs offentlige forhandlingsudvalg, og medlem af ACs offentlige forhandlingsudvalg.

2010 til i dag: Medlem af IDAs hovedbestyrelse

2016 Formand for Ingeniørforeningen, IDA

Ulrik Frandsen 2365 0969

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse