Thisted er hurtigst til byggetilladelser

I Thisted tager det i gennemsnit 13 dage for kommunen at sagsbehandle en byggetilladelse, mens det i Mariagerfjord tager 61 dage og i Jammerbugt 53 dage at få grønt lys til at stikke spaden i jorden, viser en ny opgørelse. Det bør ikke tage mere end 14 dage, mener Dansk Byggeri Nordjylland.

Hvis du vil bygge et parcelhus eller en ny kontorbygning i Mariagerfjord, så tager det i gennemsnit 61 dage, inden kommunen har sagsbehandlet byggetilladelsen, og håndværkeren kan komme i gang med at støbe fundamentet og lægge de første mursten. Hvis du derimod skal bygge i Thisted, så er papirarbejdet klaret på i gennemsnit 13 dage.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri, der omhandler både erhvervsbyggeri og boligbyggeri.

- Det burde ikke tage mere end 14 dage i gennemsnit at få sagsbehandlet en byggetilladelse, og det er da tankevækkende, at vi i Nordjylland kun har en kommune, som kan leve op til det. I Hjørring, Vesthimmerland, Aalborg, Læsø, Morsø, Rebild, Jammerbugt og Mariagerfjord tager det i gennemsnit mellem en og to måneder at få en byggetilladelse. Det er lige lovlig lang tid. Jeg håber derfor, at de kommuner vil kigge mod Thisted for at se, om ikke de kan lære noget af den måde, som de organiserer sagsbehandlingen på, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Holm.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle de oplysninger, som de har brug for til sagsbehandlingen, så mangelfulde ansøgninger er ikke en undskyldning for alt for lange ventetider, mener Dansk Byggeri Nordjylland.

- Det nytter ikke noget, at kommunernes lange sagsbehandlingstid risikerer at forsinke byggerierne, allerede inden vi har taget første spadestik, siger Henrik Holm, formand for Dansk Byggeri Nordjylland.

Den gennemsnitlige ventetid på en byggetilladelse var for kommunerne i Region Nordjylland i 2017 på 34 dage. I 2018 er ventetiden i gennemsnit steget til 38 dage, viser Dansk Byggeris tal.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Holm, telefon 24 88 71 71
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland, Gitte Brødsgaard Vesti, telefon 29 21 77 10
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65