Thijs Nijhuis lavede en sjælden dobbel

Viborg-løberen vandt for anden gang DM i halvmaraton, men det blev en tæt dyst med Peter Glans og Andreas Lommer. Hos kvinderne blev Cecilie Mikkelsen fra Sparta en overraskende vinder.

Thijs Nijhuis blev dansk mester.

Thijs Nijhuis var i fraværet af Abdi Hakin Ulad den store favorit ved DM i halvmaraton, som var en del af CPH Half. Viborg-løberen levede op til forventningerne, og for anden gang i karrieren lavede han den sjældne dobbel ved tidligere at vinde DM på 1500 meter og efterfølgende på halvmaraton i tiden 65.29 minutter. Det var dog lige ved ikke at lykkes for Nijhuis, som fik problemer med maven ved cirka 18 kilometer

"Frem til 12 km lå jeg stabilt sammen med de førende kvinder, hvorefter Tom Wade lavede et mindre ryk, og kommer lidt foran mig. Frem til 18 km løber jeg så alene, og har det ok i 3.05 tempo, men så fik jeg mavekramper," sagde den nykårede danske mester, som ligeledes trak den senere vinder af kvindernes løb Sifan Hassan fra 19 til 20 km, da han kunne se, at hun var på vej mod en fantastisk tid.

Kramperne var ved at koste sejren, da Peter Glans kom i mål blot tre skunder efter og Andreas Lommer var ydeliger 11 sekunder efter. De to Odense løbere var dermed en stor årsag til, at Odense løb med holdmesterskabet, da Kasper Skov kom i mål i 67.19 som nummer otte ved DM.

Overraskende dansk mester

Hos kvinderne blev den unge spartaner Cecilie Mikkelsen en noget overraskende dansk mester. På forhånd var Amalie Haughuus favorit, men hun udgik efter 10 km. I mål havde Cecilie Mikkelsen således den hurtigste nettotid efterfuldt af Kirsten Petterson fra Esbjerg Atletik & Motion og Maria Ahm fra Sparta blev nummer tre. Holdmesterskabet tog Sparta sig af.

Thijs Nijhuis blev dansk mester.

Copenhagen Half Marathon er med helt fremme, når det kommer til verdens bedste halvmaratons. I 2017 var det suverænt det hurtigste halvmaraton i verden med hele tre løbere under 59.00 minutter. Ud over den absolutte verdenselite så deltager der også et kæmpe motionsfelt med mere end 20.000 løbere. Arrangørerne af Copenhagen Half Marathon er Sparta Atletik & Motion og Dansk Atletik Forbund.

Den første udgave af Copenhagen Half Marathon fandt sted i 2015 og var et udspring af det succesrige VM i halvmaaton, som blev afholdt i København i 2014. Målsætningen har fra starten været at lave verdens bedste og hurtigst halvmaraton, og den er målsætningen er i manges øjne opfyldt.

Records fall at Copenhagen Marathon (Short version)19.5.2019 12:34:40 CESTPressemeddelelse

A line of records were all broken at Sunday´s Telenor Copenhagen Marathon. Not only did Jackson Kibet Limo smash the course record in the Danish capital with a winning time of 2:09,54 hours; the 30-year-old Kenyan also produced the fastest time ever on Danish soil, lowering the previous best set in Odense back in 2012 with nearly two minutes. In the women´s race, Ethiopia took the first three spots. The winner, Etalemahu Habtewold, covered the classic 42,195 km in a personal best of 2:29,29, thereby improving the course record from 2010. As with the men, this is also a new all-comer´s record. With 13.280 participants, the 40th anniversary edition of the race could as well register another record as the biggest marathon race in Denmark ever. 40th Telenor Copenhagen Marathon (IAAF Bronze Label) – 19th May Men 1. Jackson Kibet Limo, Kenya 2.09,54 – Course Record 2. Victor Kiplimo, Kenya 2:11,04 3. Gebre Roba Yadete Ethiopia 2:11,58 Women 1. Etalemahu Zeleke Habtewold, Ethiopia 2:29,29 – C