Thea overtager Lidl-butik i Horsens sammen med 16 andre elev-kollegaer: ”Jeg vil gerne udvikle og lære fra mig”

Kunderne i Lidl på Sundvej 92 i Horsens kan fra d. 15.-19. marts se frem til at møde fremtidens Lidl-talenter. 17 elever fra dagligvarekædens elevuddannelse får ansvaret for at drive butikken i fem dage – helt alene.

Thea Nørgaard Eduardsen (forrest til venstre) er halvandet år inde i Lidls elevuddannelse. Ugen i butikken i Horsens er den sidste i dette skolemodul, derefter skal hun skrive fagprøve og er så færdig som elev til august.

Der bliver masser af nye ansigter i Lidl-butikken på Sundvej 92 i Horsens fra tirsdag d. 15. marts, når 17 elever fra Lidls elevhold i uge 11 overtager ansvaret og driften af dagligvarebutikken.

En af de 17 elever er 21-årige Thea Nørgaard Eduardsen fra Aalborg, der en del af dagene skal bestride posten som butikschef, og hun glæder sig.

”Jeg interesserer mig meget for lederskab og planlægning, og jeg vil gerne udvikle og lære fra mig, fordi jeg synes, det er vigtigt, at man som leder kan lære fra sig og uddelegere ansvar. Så det er vigtigt for mig, at mine elev-kolleger får noget ud af ugen og får prøvet ting af, de måske ikke har prøvet i hverdagen, fx at bestille varer,” fortæller Thea Nørgaard Eduardsen, der har været i Lidl i knap fem år, først som ungarbejder, så butiksansat, salgsleder og nu elev.

Eleverne har aldrig prøvet at styre en butik helt selv, så de er alle meget spændte. De har forberedt sig sammen på skolen og sammen besluttet og planlagt, hvad de gerne ville i løbet af ugen. Disse planer er blevet fremlagt for uddannelsescheferne, som har godkendt idéerne og tiltagene.

”Det har givet os et godt sammenhold at skulle være sammen om at planlægge og forberede overtagelsen af butikken. Vi har blandt andet et særtillæg i tilbudsavisen, hvor vi kører et mexicansk tema og flere gode tilbud, som kan inspirere til det billige aftensmåltid – supernem hverdag, kalder vi det,” siger Thea Nørgaard Eduardsen.

Ønsker at uddanne fremtidens talenter i detailhandlen
Ugen, hvor elever fra hele landet sammen overtager en butik, er en vigtig del af den 2-årige elevuddannelse hos Lidl. Her får eleverne testet deres færdigheder i praksis og en forsmag på det virkelige butiksliv.

”Vores butikselever er et stort fokusområde for Lidl, da vi ønsker at uddanne fremtidens talenter i detailhandlen. Det gør vi med en uddannelse, hvor vi kombinerer teoretisk viden med at komme ud i vores fysiske butikker og give vores elever både tillid og ansvar. Jeg er derfor også helt tryg ved at overlade butikken på Sundvej 92 til vores elever og glæder mig til at følge deres arbejde i uge 11,” siger adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann.

Lidl har planer om at åbne mellem otte og ti nye butikker hvert år, og derfor kommer dagligvarekæden til at tredoble sit elevindtag fra august.

”Vi har store fremtidsplaner i Danmark, hvor vi gerne vil op på 200 butikker. Det kræver dygtigt personale, så nu investerer vi yderligere i vores elevuddannelse, som vi siden 2011 har haft fremragende erfaringer med. Vores fordel i ”kampen om talenter” er, at vi helt gennemsigtigt kan vise vores kollegaer, hvor meget man kan udvikle sig i Lidl. I dag indtager tidligere elever jobfunktioner som salgschefer, butikschefer og distriktschefer, så jeg ser frem til at dyrke endnu mere talent i Lidl-regi,” siger Jens Stratmann.

Lidls elevuddannelse:

• Lidl har uddannet elever siden 2011.
  • Uddannelsen varer to år og består af otte skoleophold af hver en uges varighed, og eleverne får løn under hele uddannelsen.
  • Der afholdes, udover de obligatoriske skoleophold, otte elevdage i løbet af elevernes 2-årige uddannelse. Fokus er på elevernes faglige og personlige kompetencer.
  • Lidl giver sine elever mulighed for et praktikophold i en anden europæisk Lidl-butik.
  • En Lidl-elev tjener cirka 1.000 kroner mere om måneden før skat, end overenskomsten tilsiger.
  • Rekruttering af dette års elever er stadig i gang – så der er åbent for ansøgninger.

Du kan læse mere om elevuddannelsen og søge om optagelse på: karriere.lidl.dk/elev

Thea Nørgaad Eduardsen er butikschef nogle af dagene. Her fortæller hun adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, om, hvad de har planlagt de kommende dage.
Det er Lidl-elever fra hele landet, der har taget turen til Horsens for at udvikle sig i ugens løb.
Eleverne har forberedt sig sammen på skolen og sammen besluttet og planlagt, hvad de gerne ville i løbet af ugen.
17 elever fra Lidls elevhold overtaget dagvarekædens butik på Sundvej 92 i Horsens i fem dage i uge 11.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 138 butikker.